|
کدخبر: 184636

ایران رکورد پرداخت این یارانه را شکست

در برنامه ششم توسعه، دولت متعهد شد تا ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه گازی را به سیکل طبیعی تبدیل کند؛ اگر این اتفاق رقم می‌خورد دچار خاموشی نمی‌شدیم.

اقتصاد ایران رکورد پرداخت این یارانه را شکست

ناصر باقری مقدم عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: بر اساس محاسبات ما ۶۰ درصد اسراف منابع انرژی در بخش‌های دولتی است و دولت باید سعی کند این میزان اتلاف منابع انرژی را کاهش دهد. در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد در انتقال، توزیع و استخراج گاز اتلاف وجود دارد؛ متاسفانه در رابطه با گاز‌های سرچاهی که معروف به گاز فلر هستند، اتلاف این گاز در کشور حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در روز چیزی حدود دو فاز پارس جنوبی است.

او گفت: در رابطه با مصرف مردم نیز باید نظام پلکانی مصرف را اصلاح کنیم در تمام دنیا هر مقدار که مصرف افزایش پیدا کند، فاصله این پله‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، اما در کشور ما این نظام به درستی تعریف نشده و فشار بر روی اقشار دهک پایین جامعه است؛ بنابراین شاهد این هستیم که دهک پایین جامعه مصرف می‌کنند، اما خیلی بهره‌مند نیستند اگر بتوانیم این نظام پلکانی را اصلاح کنیم، شاید بشود به بخش‌های پایین جامعه یارانه پیشتری پرداخت کرد.

باقری مقدم در ادامه بیان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت متعهد شد ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه گازی را به سیکل طبیعی تبدیل کند؛ اگر این اتفاق رقم می‌خورد، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت کشور افزوده می‌شد و در حال حاضر دچار خاموشی نبودیم.

او افزود: با مطالعات ما بیان این موضوع که بیت کوین عامل خاموشی است خیلی کارشناسی نیست؛ علاوه بر این موضوعات، کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده دارد که راندمان آن زیر ۲۰ درصد است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها