|
کدخبر: 177327

امان از این یارانه های جذاب!

داریوش قنبری_نماینده ادوار مجلس و استاد دانشگاه

مردم ایران در انتخابات سال ۹۶ با نمایش بلوغ سیاسی و اقتصادی خود نشان دادند که به لحاظ شعور سیاسی، فقط باید با سوئیسی‌ها مقایسه شوند. زیرا در سال ۹۶ به واقع زیر پوست انتخابات ریاست جمهوری، یک رفراندوم به شکل همزمان درباره افزایش میزان پرداختی یارانه‌ ها نیز در جریان بود و مردم در آن انتخابات، به وعده‌های رنگین چاپ پول و یارانه نقدی، نه گفتند! 

طبیعی است که مسیر تاریخی آگاهی و بلوغ ملت رشید و سرافراز ایران، همواره صعودی بوده و اکنون مردم به رغم تضعیف شدید سطح معیشت خانوار به دلیل فشارهای تحریم یکسویه و ظالمانه از ناحیه دولت قلدر ایالات متحده آمریکا و متحدان جهانی و منطقه‌ای اش، آگاه‌ تر و بالنده‌ تر از ۴ سال گذشته هستند و تمامی مسائل را به خوبی رصد می‌ کنند. این موضوع باعث می‌ شود که نگرانی از ناحیه رفتارهای پوپولیستی کاندیداها به شدت کاهش پیدا کند. به هیچ روی نباید فراموش کنیم که خطر پوپولیسم اقتصادی و سیاسی به شکل ویرانگری همواره بیخ گوش ماست و ما باید از خود و سرنوشت فرزاندمان در برابر این سیل مخرب همواره پاسبانی و پاسداری کنیم. 

داریوش_قنبری

متاسفانه برخی از نامزدهای انتخابات فعلی که از انتخابات گذشته درس نگرفته‌اند، همچنان مشغول بافتن وعده‌ های رنگارنگ برای یارانه‌ ها هستند. هر چند وضعیت فعلی نظام پرداخت یارانه‌ های نقدی و همچنین یارانه‌ های پنهان که بیشتر بر حامل‌ های انرژی دلالت دارد نیز، چندان مناسب نیست؛ با این حال باید وعده‌ های انتخاباتی مبتنی بر واقعیت‌ های اقتصادی کشور باشد. هم اکنون حدود ۱۴۰ میلیارد دلار یارانه به نسبت قیمت‌ های ثابت سال گذشته در حوزه انرژی در کشور پرداخت می‌ شود و همچنین حدود ۲ تا ۵ میلیارد دلار دیگر نیز انواع یارانه نقدی مستقیم فراگیر و غیر فراگیر در کشور پرداخت می‌ شود و به همه این‌ها یارانه ۵۵ میلیارد دلاری ارز ترجیحی دولتی را نیز باید اضافه کنیم که همه در بدخیم شدن غده سرطانی تورم در اقتصاد ایران تاثیر بسیار مخربی داشته و اکنون وعده پرداخت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار یارانه نقدی، واقعا دیگر از عهده اقتصاد ایران خارج است. 

امیدوارم که ملت هوشمند و بالغ ایران با لحاظ کردن این موارد در رویکردهای سیاسی آتی خود، علاوه بر تلاش برای برگزاری پرشور و هر چه با شکوه‌ تر انتخابات پیش رو، استدعا دارم که در دام این وعده‌ های فریبنده و مخرب به حال اقتصاد ایران نیفتند، هرچند که با وضعیت معیشتی فعلی، این وعده‌ های یارانه‌ای جذاب به نظر برسند!

 

نویسنده: داریوش قنبری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها