|
کدخبر: 183321

سود خوب در جیب خریداران سکه

در اولین هفته کامل تابستانی، سکه امامی توانست در صدر جدول بازدهی قرار بگیرد.

اقتصاد سود خوب در جیب خریداران سکه

فلز گرانبهای داخلی که در طول هفته عمدتا روند صعودی داشت، در آخرین روز هفته، ۸۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه حتی با وجود افت روز آخر هفته، بازدهی ۵/ ۴ درصدی هفتگی را تجربه کرد. هیچ‌کدام از دارایی‌های دیگر در هفته گذشته نتوانستند این سطح از بازدهی را به‌ثبت برسانند. شاخص‌کل بورس افزایش ۶/ ۳ درصدی را به ثبت رساند و سهم دلار رشد ۸/ ۳ درصدی بود. رشد حدودا ۴ درصدی دلار در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که این ارز در روز پنج‌شنبه در مسیر نزولی حرکت کرده و به مرز ۲۵ هزار تومانی نزدیک‌تر شده بود. در آخرین روز هفته، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۵ هزار و۵۰ تومان رسید.

سکه بر فراز جدول بازدهی بازارها

به گفته فعالان، یکی از عوامل افت دلار،‌ سودگیری معامله‌گران بود. در واقع افرادی که در ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی اقدام به خرید کرده بودند، تصمیم گرفتند که بخشی از ارزهای خریداری شده خود را با حاشیه سود مناسب به فروش برسانند. در کنار این، روز پنج‌شنبه نرخ حواله درهم رفتار صعودی نداشت و با افت خود به بازار داخلی سیگنال نزولی داد. درهم روز پنج‌شنبه از محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی خارج شد و به محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی رسید.

تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی‌که قیمت دلار روز شنبه از مرز ۲۵ هزار تومانی پایین‌تر برود، زمینه برای ورود بیشتر فروشندگان به بازار فراهم خواهد شد. با این حال‌ صعودی‌های بازار همچنان خوشبین هستند که دلار بتواند از سطح مقاومتی ۲۵هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند. گروه اخیر اعتقاد دارند، اتفاق بنیادی در بازار رخ نداده است که بتواند زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شود. در مقابل دسته دیگری از فعالان، باور دارند که بازارساز با عرضه خود زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها خواهد شد.

سکه به‌دنبال شکست مقاومت

سکه در هفته گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و توانست از سطح مقاومت ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به آسانی عبور کند. با این حال‌ بازار برای اینکه خود را بالای سطح مقاومتی ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تثبیت کند، با دشواری‌های زیادی مواجه شد.

فلز گرانبهای داخلی پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی نوسان می‌کرد؛ از شنبه هفته گذشته روند صعودی آغاز شد و این فلز گرانبها، توانست با افزایش ۲۷۰ هزار تومانی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رشد کند. این پایان کار روند افزایشی سکه نبود و این فلز گرانبها تا روز چهارشنبه توانست تا سطح ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. روز پنج‌شنبه بازار نتوانست سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را حفظ کند و به محدوده ۱۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سرازیر شد.

با وجود افت روز آخر، فلز گرانبهای داخلی رشد ۵/ ۴ درصدی را به ثبت رساند. ربع‌سکه نیز در هفته گذشته توانست رشد ۲/ ۴درصدی را به ثبت برساند و سهم افزایش نیم‌سکه ۶/ ۳ درصد بود. رشد بهای انواع سکه در شرایطی رخ داد که قیمت اونس طلا در هفته گذشته عمدتا روند صعودی نداشت.

به گفته فعالان، رشد قیمت دلار در کنار افزایش تقاضا در بازار سکه دو عاملی بودند که زمینه‌ساز تحریک قیمت‌ها شدند. سکه در صورتی‌که روز شنبه به بالای سطح مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود، با افزایش فعالیت بازیگران خریدار مواجه خواهد شد. به باور فعالان، سکه برای تثبیت بالای سطح یاد‌شده نیاز به افزایش معنادار قیمت دلار خواهد داشت. این در حالی است که در آخرین روز هفته تا حدی از حجم خریداران بازار ارز کاسته شده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر