|
کدخبر: 182400

مقایسه نوسان بازار رمز ارز با بورس

ارزش بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی در حال ریزش است و بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند روند صعودی بازار به پایان رسیده و احتمال می‌دهند روند ریزشی در این بازار تا چندماه آینده ادامه داشته باشد.

اقتصاد مقایسه نوسان بازار رمز ارز با بورس

بازار رمز ارزها طی چند ماه اخیر با نوسان‌های زیادی روبه‌رو بود. ارزهای دیجیتالی نسبت به سال قبل جهش بزرگی را تجربه کردند و بیت کوین در ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به یک‌سال قبل، با رشد بیش از ۱۰ برابر از مرز ۶۰ هزار دلار هم عبور کرد. ثبت رکوردهای جدید و افزایش روزافزون ارزش رمز ارزها به خصوص بیت کوین هم با استقبال عمومی از کریپتوکارنسی‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله ایران مواجه شد، اما وسوسه ورود به دنیای رمز ارزها باعث اعلام هشدار از سوی تحلیلگران این حوزه شد که صعودهای شارپی، اصلاح‌های بعدی را هم در پی خواهد داشت و همین اتفاق هم رخ داد.

 هشدار ریزش بیت کوین تا سطح ۲۰ هزار دلار

بیت کوین به عنوان باارزش‌ترین ارز دیجیتالی جهان که به بالای محدوده قیمتی ۶۰ هزار دلار رسیده بود، به دلایلی ازجمله محدودیت معامله رمز ارزها در چین و توییت‌‌ها و نظرات ایلان ماسک ،مدیرعامل شرکت تسلاموتورز در مورد ارز رمزنگاری شده با روند نزولی مواجه شد و با توجه به ریزش‌های مداوم، برخی از تحلیلگران نسبت به ریزش بیت کوین تا سطح ۲۰ هزار دلار و حتی کمتر هم هشدار داده‌اند.

به گزارش راشاتودی، آنچه سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتالی را نگران کرده این است که حالا بیت‌کوین وارد محدوده فنی موسوم به «دس کراس» (صلیب مرگ) شده است. این یعنی میانگین قیمت ۵۰ روزه از میانگین قیمت ۲۰۰ روزه پایین‌تر آمده و در چنین شرایطی بازارهای مالی منتظر وقوع یک سقوط سنگین هستند.

 بیت کوین تا روز گذشته ۳۶ هزار دلار قیمت‌گذاری شد و مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به دو روز قبل ۰.۵۷ درصد کمتر شده است.

اکنون سؤال مهم برای فعالان در بازار کریپتوکارنسی‌ها این است که دوران نزول ارزش رمز ارزها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و ترس ایجادشده در این بازارچه زمانی جای خود را به اعتماد در آن می‌دهد؟

 بی‌اعتمادی در بازار رمز ارزها

 مهرداد دهقانی، درباره ریزش‌های اخیر قیمتی ارزهای مهم دیجیتالی گفت: عدم اعتمادی که در پی نوسانات اخیر در این بازار به وجود آمد، باعث افت شدید ارزش ارزهای دیجیتالی شد مانند همان اتفاقی که برای بورس کشور اما در مقیاسی بزرگ‌تر رخ داد. در همه دنیا افراد زیادی اقدام به خرید رمز ارز کردند، درحالی‌که افزایش قیمت‌ها در این بازار اصولی نبود و حمایت‌ها و محدوده‌هایی برای آن ایجاد نشده بود که بتواند نوسان سینوسی ایجاد کند.

دهقانی با بیان اینکه وقتی حرکت شارپی در بازار رخ بدهد، امکان ریزش به همان نسبت را هم می‌تواند ایجاد کند، افزود: اگر بازار در شرایط عادی افزایش قیمت پیدا می‌کرد، در محدوده‌های ۳۵ هزار و ۴۰ هزار دلار می‌توانست دوباره نقطه برگشت داشته باشد، اما به دلیل ترس در بازار با افت مجدد مواجه شد چون بازار با تجربه‌ای که داشت فهمید امکان ریزش با انتشار فقط یک توییت وجود دارد به همین علت دچار واهمه شده است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: اکنون خریداران ارزهای دیجیتالی دچار بی‌اعتمادی شده‌اند و افرادی که قبلا وارد نشده بودند ترس از خرید کردن دارند، زیرا امکان ریزش‌های بعدی وجود دارد. پیش‌بینی افت ارزش بیت کوین از ۳۶ هزار دلار داده می‌شود و با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنم بیت کوین محدوده ۳۰ هزار دلار و حتی ۲۰ هزار دلار را هم ببیند. در صورت بروز چنین اتفاقی ارزش رمز ارزها به سرعت نمی‌تواند به محدوده‌های ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار برسد بلکه مشغول بازی با رقم‌های مختلف می‌شود.

مقایسه نوسان در بازار رمز ارزها و بازار بورس کشور

دهقانی اضافه کرد: اگر افرادی در کشور ما بیت کوین را در محدوده ۵۰ هزار دلار از طریق اهرم خریداری کرده باشند، بخش زیادی از پول‌هایشان از بین رفته است، اما اگر از طریق یک به یک خرید کرده باشند و در کیف‌های دیجیتالی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نگهداری کرده باشند، کمتر متضرر شده‌اند. بسیاری از این افراد انتظار رسیدن قیمت رمز ارزها به ۱۰۰ هزار دلار را داشتند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی با مقایسه نوسان ایجاد شده در بازار رمز ارزها و بازار بورس کشور اظهار کرد: دولت در سال گذشته مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه می‌کرد و در مقابل افراد قدرتمند و پرنفوذی مانند ایلان ماسک مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها می‌کردند. دولت با تشویق مردم برای ورود به بورس به دنبال کسب درآمد برای خود بود و دور از ذهن نیست که افراد قدرتمندی در محدوده‌های پایین رمز ارز خریده باشند و بعد از رسیدن به قیمتی که مدنظرشان است، آن‌ها را فروخته و از بازار خارج شوند.

دهقانی یادآور شد: بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین می‌تواند وضعیتی مانند بازار بورس کشور داشته باشد، با این تفاوت که بازار بورس داخلی دارای محدودیت است، اما در بازار رمز ارزها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 رمز ارز نخرید

 وی با توصیه به عدم خرید رمز ارز در شرایط فعلی گفت: ورود نکردن به مراتب بهتر از خرید کردن است، مگر اینکه فعلا به پول آن نیازی نباشد و انتظار سوددهی در کوتاه مدت هم وجود نداشته باشد. متأسفانه افرادی در داخل که از ریزش‌های بورس به‌شدت متضرر شدند و پول سهامی که در شاخص دو میلیون واحد وارد کرده بودند را از دست دادند، اقدام به خرید بیت کوین در قیمت‌های ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار کردند و حالا از هر دو بازار متضرر شدند.

دهقانی با بیان اینکه رمز ارزها و بیت کوین می‌توانند ارقام بالایی مانند ۱۰۰ هزار دلار را ببینند، افزود: رسیدن به رقم‌های بالا در بلندمدت رخ می‌دهد و شاید یک یا دو سال زمان ببرد، ضمن اینکه این بازار هیچ پشتوانه‌ای ندارد و اگر هر اتفاقی برای آن رخ بدهد، هیچ سازمانی پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل کاهش قیمت بیت‌ کوین، افزایش محدودیت‌های وضع‌شده توسط بانک مرکزی چین برای معاملات ارزهای مجازی است، گفت: این محدودیت‌ها زمانی رخ داد که بازار شروع به نزول کرده بود و این مسئله هم مزید بر علت شد.

دهقانی در پایان تأکید کرد: بازار رمز ارزها در کوتاه مدت و میان‌مدت بازار خوبی نخواهد داشت، مگر اینکه اظهارنظر شخصی یا قانون جدیدی وضع شود که درروند فعلی تغییر ایجاد کند، در غیر این‌صورت تا ماه‌های آینده بازار جذابی نخواهد بود.

منبع: رسالت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها