|
کدخبر: 182179

سهامداران عدالت چه امتیازهایی دارند؟

یک مقام مسئول در شرکت سپرده گذاری گفت: یکی از مزیت‌های مهم سهام عدالت، ترویج فرهنگ سهام داری است.

اقتصاد سهامداران عدالت چه امتیازهایی دارند؟

وحید وطن دوست،  یک مقام مسئول در شرکت سپرده گذاری در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت برای دارندگانش چه مزیت‌هایی را به ارمغان آورده است؟ بیان کرد: یکی از مزیت‌هایی که سهام عدالت با خود ایجاد کرده، ترویج فرهنگ سهام داری است و مزیت‌های سهامداری که منافع اقتصادی و مدیریتی با خود به همراه دارد.

او افزود: منافع اقتصادی سهام عدالت بیشتر در خصوص بهره‌مند شدن از سود نقدی است، به طور مثال در صورت افزایش سرمایه شرکت‌ها افراد حق تقدم دارند و می‌توانند از منافع حق تقدم سهام شان استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: دارندگان سهام عدالت به ویژه افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سودشان به نوعی مضاعف می‌شود، بنابراین نه تنها از سود نقدی پرتفوی سهامی که واگذار کرده‌اند، بهره‌مند می‌شوند، بلکه از فعالیت‌های اقتصادی که شرکت سرمایه گذاری هم بهره مند می‌شوند. چرا که با فعال شدن شرکت‌های تعاونی سود فعالیت این شرکت‌ها نیز به پرتفوی این افراد اضافه می‌شود و به این شکل سود نقدی آنان هم افزایش می‌یابد.

وطن دوست در ادامه بیان کرد: در رابطه با منافع مدیریتی نیز بحث نظارت بر عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری، تعاونی‌ها و حضور در مجامع شان، انتخاب هیئت مدیره و تعیین خط مشی‌ها مطرح است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا قبل از سهام عدالت قشر وسیعی از مردم کشور با سهام و سهامداری آشنایی نداشتند، افزود: سهام عدالت سبب ترویج سهامداری شده است و مردم با بازار سرمایه بیشتر آشنا شدند، تقریبا ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور پیگیر سود سهام و وضعیت سهام شان هستند، که این موضوع نشانه‌های بارزی در رقابتی شدن اقتصاد است.

وطن دوست در ادامه گفت: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد؛ بحث کارت اعتباری است که به سهامداران سهام عدالت تعلق گرفته است این موضوع نیز جزو مزیت‌های سهام عدالت به شمار می‌آید، اما نه برای همه‌ اقشار جامعه، این کارت اعتباری برای کسانی مناسب است، که درآمد ثابتی دارند. قشر ضعیف جامعه ما که اکثر آن‌ها سهامداران سهام عدالت هستند، افرادی هستند که به طور مثال تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی یا نهاد‌های حمایتی دیگر قرار دارند و اکثرشان فاقد در آمد ثابت هستند، اگر افراد فاقد در آمد ثابت کارت اعتباری دریافت کنند در بازپرداخت آن ممکن است با مشکل مواجه شوند.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: زمانی که افراد برای بازپرداخت این تسهیلات دچار مشکل شوند، طبیعتاً سهام شان که در وثیقه بانک قرار گرفته مصادره می‌شود و من به عنوان یک کارشناس اقتصادی این نوع تسهیلات را برای افرادی که درآمد ثابت ندارند توصیه نمی‌کنم، اما این نوع تسهیلات نیز از دیگر مزیت‌های سهام عدالت به شمار می‌آید.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر