|
کدخبر: 177866

خبری که قیمت دلار را پایین آورد / ریزش های بیشتر در راه است؟

در چهارمین روز هفته، دلار به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی بازگشت تا انتظارات افزایشی کمرنگ‌تر شود.

اقتصاد خبری که قیمت دلار را پایین آورد / ریزش های بیشتر در راه است؟

به گفته فعالان، اظهارات سخنگوی دولت در افزایش فروش معامله‌گران ارزی اثر داشت. علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران عنوان کرد قیمت فعلی ارز واقعی نیست و دلار بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان قرار خواهد گرفت. در واکنش به این اظهارات، قیمت دلار در بازار آزاد ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت. این محدوده قیمتی همچنان نزدیک به ۷ هزار تومان با بیشترین قیمتی که ربیعی برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد،‌ فاصله دارد. با این حال، برخی معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، دولت به مذاکرات برجامی امیدوار است و انتظار دارد با لغو تحریم‌ها، افت قیمت دلار شدت بگیرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که امید به لغو تحریم‌ها وجود نداشت، مقامات دولتی به‌صورت چند باره وعده دلار زیر ۲۰ هزار تومان را مطرح نمی‌کردند.

دشواری‌های دلار برای افت قیمت

شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند اظهارات مقامات دولتی خوش‌بینانه است و دلار برای افت قیمت، با دشواری‌های زیادی رو‌به‌رو است. آنها اعتقاد دارند، اگر مذاکرات هسته‌ای به‌زودی به نتیجه نرسد، اسکناس آمریکایی راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت. برخی از معامله‌گران به صحبت‌های رئیس پیشین بانک مرکزی اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند در صحبت‌های او، می‌توان خطرات نوسانی شدن دوباره بازار را احساس کرد. همتی چندی قبل عنوان کرده بود که میانگین درآمد ارزی بانک مرکزی ۴۵ میلیارد دلار بوده است، حال آنکه در مقاطعی از دوران تحریم، به ۵ میلیارد در سال کاهش یافت. او از کاهش شدید صادرات نفت کشور و افزایش کسری بودجه نیز خبر داد.

برخی فعالان اعتقاد دارند با توجه به چنین معضلاتی، احتمال افت قیمت دلار به سوی محدوده‌های گفته‌شده ربیعی دشوار خواهد بود. ربیعی عنوان کرده است کارشناسان اعداد مختلفی را برای آینده قیمت دلار مطرح می‌کنند که عموما بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان است. او گفت دلار جایی بین همین قیمت‌ها خواهد ایستاد. با این حال، چنان‌که اشاره شد موانع زیادی نیز در برابر افت دلار وجود دارد.

نگاه بازار به آینده مذاکرات

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تمام توجه بازار به آینده مذاکرات است و معامله‌گران نیز تمایلی ندارند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، خریدهای خود را به شکل معناداری بالاتر ببرند. آنها اعتقاد دارند بازارساز در شرایط فعلی با عرضه ارز قابل‌توجه در برابر نوسان‌گیران بازار ارز ایستادگی خواهد کرد. بازارساز از اواخر فروردین‌ سال‌جاری اجازه نداده است که قیمت دلار حتی وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شود. حتی در مقطعی که انتظارات کاهشی در بازار قدرت گرفت، اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز دچار نزول قیمت شد.

در کنار این تحلیلگران فنی اعتقاد دارند بازار در روزهای اخیر در یک دامنه مشخص نوسان می‌کند و به دوراهی قیمتی رسیده است که سرنوشت آتی این ارز را مشخص می‌کند. به گزارش اقتصاد نیوز، در یک راه، محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد که افت به زیر این محدوده، فروشندگان بازار ارز را فعال‌تر می‌کند. راه دیگر، محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که شکست آن، چراغ سبز به خریداران برای بازگشت به بازار است. روز سه‌شنبه هیچ کدام از این محدوده‌ها شکسته نشدند. این موضوع نشان می‌دهد بازار همچنان تمایل دارد در زندان ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان به حرکات خود ادامه دهد.

افت معنادار در بازار سکه

سکه امامی دیروز نه تنها سطح حساس ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد که به زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سرازیر شد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، عامل اصلی افت سکه، کاهش بهای دلار در بازار آزاد بود. در کنار این اونس طلا نتوانست بالای مرز هزار و ۹۰۰ دلاری بماند و افت داشت. این مساله نیز در انتظارات کاهشی معامله‌گران موثر بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    از این مفت حرف زدنها و دروغ گویهای انسانهای کثیف زندگی مردم را نابود کردهاند

  • هالو ارسالی در

    ربیعی و واعظی دوقلوهای آسمان ساز هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    شما خواب تشریف دارین؟
    قیمت دلار که الان بالاست

  • ناشناس ارسالی در

    بنده فرهنگی هستم بعداز۴سال دیشب یک ماهی تونستم دوستم خریده بودخوردم واقعامتاسم

ارسال نظر