|
کدخبر: 177031

پوتین: آمریکا از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید اقدامات آمریکا به جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای لطمه وارد کرده است.

اقتصاد پوتین: آمریکا از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌ جمهور روسیه روز جمعه گفت استفاده آمریکا از دلار به عنوان یک ابراز سیاسی و رقابتی به جایگاه آن به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی لطمه زده است.

افول جایگاه دلار

رئیس‌جمهور روسیه که در حاشیه «مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ» با موضوع اصلی «تأثیر همه گیری ویروس کرونا در اقتصاد جهان» سخنرانی می‌کرد گفت: «ثبات، پیش‌بینی‌پذیری و قابلیت اتکا است که اهمیت دارند، خود ارز اهمیتی ندارد.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه اضافه کرد: «در صورتی که صادرکننده یک ارز -که در این مورد، ایالات متحده است- ارزشی برای ارز ملی‌اش به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی قائل نباشد و از آن به عنوان ابرازی در منازعات سیاسی و رقابت استفاده کند، این به جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای لطمه می‌زند.»

پوتین خاطرنشان کرد طبق برآورد نهادهای بین‌المللی، تقاضای دلار به عنوان ارز ذخیره خارجی در بسیاری از کشورها از جمله متحدان آمریکا رو به کاهش است.

تأثیر دلار بر بازار نفت

پوتین همچنین خاطرنشان کرد چنانچه بخش نفت از مبادله با دلار آمریکا فاصله بگیرد این بر جایگاه این ارز به عنوان ارز ذخیره‌ای اثر خواهد گذاشت.

او گفت: «چنانچه تولیدکنندگان نفت از پرداخت هزینه‌ها با دلار خودداری کنند، این ضربه شدیدی به دلار وارد خواهد کرد.»

تحریم‌ها

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش از تحریم‌ های آمریکا و کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت که این تحریم‌ها به اقتصاد جهانی ضربه می‌زنند.

وی تصریح کرد: «در کل، تحریم پدیده مضری برای اقتصاد جهانی است. آنها به جای کمک به توسعه اقتصاد جهان به آن لطمه می‌زنند.»

روابط با آمریکا

پوتین در ادامه به تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا پرداخت و گفت در حالی که روسیه هیچ اختلافی با آمریکا ندارد، طرف آمریکایی بدون پرده‌پوشی می‌گوید که به دنبال جلوگیری از توسعه روسیه است.

او خاطرنشان کرد: «ما اختلافی با ایالات متحده نداریم. فقط یک اختلاف داریم و آن این است که آمریکا می‌خواهد جلوی توسعه ما را بگیرد و این را هم علناً اظهار می‌کند.»

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها