|
کدخبر: 176421

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

چالش عظیم در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان

امروزه بیش از هر زمان دیگری دانشگاه آزاد، نیازمند شفاف سازی بودجه و منابع ارزشمند در اختیار است.

اقتصاد چالش عظیم در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان

در سال های اخیر همراه با توسعه اقتصادی، اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید مسئولان کشور قرار گرفت. بارها در مراسم ها و نشست های مختلف، مسئولان شعار ارتباط صنعت و دانشگاه را مطرح کردند بدون آنکه گوش چشمی به ایجاد زیرساخت ها برای تحقق آن داشته باشند. البته وضع تحریم های ظالمانه، زمینه ها برای تحقق بخش کوچکی از این شعار را فراهم کرد.

این در حالی است که استعدادهای فراوانی در میان دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد در رشته های مختلف مشغول به تحصیل بوده و می توانند گره ای از مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصاد گشوده و چاره ساز شوند.

اما برای بررسی بهتر به سراغ دهه ۶۰ می رویم. اهمیت تربیت نیروی جوان تحصیل‌کرده باعث شد تا دانشگاه آزاد اسلامی با حضور چهره های سیاسی کشور در سال ۶۱ تاسیس و روند پذیرش دانشجو را در رشته های مختلف آسان کند. این سیستم رفته رفته به اندازه ای توسعه پیدا کرد که امروز از نظرتعداد دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی در جایگاه ششم جهانی قرار گرفته است.

در سال های اخیر نیز با حذف کنکور برای پذیرش بسیاری از رشته ها در مقاطع کارشناسی، میزان دانشجویان این دانشگاه رو به افزایش رفت و این به معنای افزایش درآمد برای این مجموعه بود.

با نگاهی کلی به تملک املاک وتعداد واحدهای فعال در سطح دانشگاه، در اختیار داشتن پژوهشکده های مختلف و میزان دانشجوی پذیرش شده و... خواهیم دید ثروت بسیاری در اختیار این دانشگاه قرار دارد و این دانشگاه را به یکی از بزرگترین دانشگاههای جهان تبدیل کرده است. در نتیجه امروزه بیش از هر زمان دیگری این دانشگاه نیازمند شفاف سازی بودجه و منابع ارزشمند در اختیار است. درواقع باید مشخص شود درآمدهای فعلی دانشگاه به چه صورت هزینه و ساماندهی نیروها چگونه انجام می شود.

اما عدم توجه به بدنه اصلی این مجموعه یعنی وضعیت حقوقی اساتید در واحدهای مختلف زخمی است که این روزها هیچ مسکنی درد آن را ساکت نمی کند.

درواقع اصل ماجرا درست از این نقطه آغاز می شود. یعنی نادیده گرفتن وضعیت درآمدی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که هم اکنون به ابرچالشی جدید در سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است. اساتیدی که اصلی ترین عنصر نقش آفرین در سیستم فرهنگی و آموزشی محسوب می شوند امروز از نظر حقوقی مورد بی مهری مسئولان دانشگاه قرار گرفته اند.

آن طور که پیداست مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ترجیح می دهند به جای پیگیری همسان سازی حقوق اساتید خود با دانشگاه های وزارتین، بخش عمده ای از بودجه را صرف نگهداری املاک و تشکیلات عریض و طویل اداری و پرداخت حق سرپرستی به مدیران و معاونین صدها واحد کوچک و کم دانشجو کنند. اما غافل از اینکه عدم توجه به وضعیت حقوق اساتید می تواند در سال های پیش رو مهاجرت این قشر را افزایش داده و سطح علمی این دانشگاه را تضعیف کند. اتفاقی که در صورت بی توجهی فاجعه ای فرهنگی برای سال های آینده به همراه خواهد داشت.

اساتید و هیات علمی دانشگاه ها را می توان ستون های اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دانست پس بی توجهی به شرایط آنها می تواند بر تمامی بخش های یاد شده اثر گذار باشد. حال این سوال مطرح است که هیات امنای دانشگاه آزاد با توجه به شرایط تورمی کشور چه تصمیم برای همسان سازی حقوق هیات علمی خود دارد؟

  • شهباز ارسالی در

    ما که پول مدرک و زحمتمون رو میگیریم. شما چرا سوختی عمله

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه این بزرگواران بر یک ارث باد آور ده چنبره زده اند و به اسم نگهداری منابع همه را حیف و میل میکنندو بین خودشان تقسی م غنایم

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین دانشگاه آزاد فقط بلدن مثل دزدها شبانه حساب واحد های کوچک را خالی بکنند و به آنها بگن حقوق کارکنان به ما ربطی ندا رد خودتون یه فکری بکنید یا حقوق ندید تا خودشون کارشون ول کنند بروند

  • ناشناس ارسالی در

    اساتید دانشگاه آزاد بجز عده خیلی کمی، بق یه بیسوادند و برای دانشجویان دکترا و ارش د هیچ‌ وقتی نمیذارن. همسان سازی اونموقع معنی داره که مثل اساتید دانشگاههای دولتی باسواد باشند و وقت بگذارند و همراه دانش جوهاشون باشند.

    • موسوی ارسالی در

      نمیدونم کدام واحد درس خواندید و در چه حد دانشجویی هستید ولی اکثرا دانشجویان ما ق ابل مقایسه با دولتی ها نیستند ولی تعداد مقالات نشان میدهد اساتید این دانشگاه ضعف ی ندارند

    • ناشناس ارسالی در

      کاملا مشخصه جیره خور دولتی و نوچه تهرانچ ی هستی .

    • ناشناس ارسالی در

      دانشگاه آزاد جولانگاه آدمای مشکل دار و غ ارتگردولتی شده که در حال تاراج سرمایه دا نشگاه هستن البته به ریاست دزد اعظم تهران چی .ولایتی هم در دسترس نیست و معلوم نیست در چه حالی سیر میکنه .هئیت امنا هم خواب زده .

  • آقایی ارسالی در

    اساتید علمی و باسواد دانشگاه آزاد قربانی بازی های سیاسی شده اند. به داد اساتید د انشگاه آزاد برسید.

  • مهدی ارسالی در

    فعلا عزل رییس هیات امنا جناب ولایتی و در ادامه جناب طهرانچی خواست اکثر پرسنل است . در مرحله بعد تعیین رییس هیات امنا از ا فراد دلسوز با وقت کافی و سپس چیدمان روسا از بدنه دانشگاه نه از بیرون.

  • موسوی ارسالی در

    به داد اساتید دانشگاه آزاد برسید
    ب عد از جیب زنی اساتید با بخشنامه الفبا به فکر چپاول زمین های تهران هستند
    یا ران اتوبوسی ۱۰ برابر اساتید حقوق میگیرند

  • هیات علمی مظلوم ارسالی در

    مجموعه هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اک ثرا فرهیختگان دانشگاههای دولتی هستند که در این دانشگاه به خدمت مشغولند ولی متاسف انه همپای همکاران خودشون در دانشگاه دولت ی، حقوق و امکانات برابر را ندارند و مدیر ان دانشگاه آزاد بصورت سلیقه ای با بخشنام ه های من درآوردی و رانت های کلان که هیچ نظارتی بر آنها نمی شود، دمار هیات علمی ر ا درآورده اند و انگیزه آنها را گرفته اند و محتاج چندرغاز حقوق کارگری نموده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها