|
کدخبر: 176388

وعده بورسی ممنوع، عمل کنید!

بازار سرمایه یکی از موضوعاتی است که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در روزهای گذشته طی صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و به صورت کلی برنامه‌هایشان برای این بازار را تشریح کردند؛ موضوعی که یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که صحبت در مورد کلیات بازار سرمایه کمکی به این بازار نخواهد کرد و هیچ‌کدام از کاندیداها برنامه عملیاتی هنوز مطرح نکرده‌اند.

اقتصاد وعده بورسی ممنوع، عمل کنید!

درحالی که شمارس معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، کاندیداهای این انتخابات برنامه‌های خود را برای اداره کشور در حوزه‌های مختلف ارائه کرده‌اند که سرفصل برخی از این سناریوها بازار سرمایه بود.

برای مثال امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، وعده حل مشکل بورس طی سه روز را داده که باعث واکنش عبدالناصر همتی شده است. واکنشی مبنی بر اینکه "مگر بورس مایکروفر است که سه روزه بتوان مشکل آن را حل کرد؟! "

در سوی دیگر ماجرا علیرضا زاکانی، این نکته را مطرح کرده که دولت در بورس رونق کاذب ایجاد کرده و این موضوع باعث شده مردم آسیب ببینند و محسن رضایی هم وعده تشکیل صندوقی برای جبران ضرر سهام‌داران داده است.

خبری از برنامه‌های عملیاتی نیست

درباره این برنامه‌های مطرح شده از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری، یک تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد که این برنامه‌ها کلی است و کاندیداها باید برنامه‌های عملیاتی خود را مطرح کنند.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه تاکنون هفت کاندیدای ریاست جمهوری به صورت کلی درباره بورس صحبت کرده‌اند و هیچ‌کدام با ارائه برنامه عملیاتی نکات خاصی را مطرح نکرده‌اند، گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در هشت سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوزادهم مطرح شد و بخش قابل توجهی از آن تحقق پیدا نکرد، انتظار می‌رود کاندیداها برنامه‌های عملیاتی خود را در همه حوزه‌ها از جمله بازار سرمایه مطرح کنند.

وی ادامه داد: صرفا دستور کار قرار دادن مبارزه با فساد، رسیدگی به معیشت مردم و... بحث‌های کلی بوده و سال‌هاست که دنبال راهکار اجرایی آن هستیم. در حوزه بازار سرمایه بهترین برنامه، رسیدگی به امور عملیاتی و طرح موضوعاتی مانند استقلال بانک مرکزی و سازمان بورس به عنوان دو عضو مستقل برای مسئولیت بازار پول و سرمایه است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: پرداختن به موضوعات عملیاتی بهتر از آن است که کاندیداها صرفا به ایراداتی که در دولت قبل وجود داشته و اموری که به سرانجام نرسیده است، بپردازند. شخصا بیانات و رهنمودهایی که بتواند به طور واضحی خط مشی کاندیداها را مشخص کند، ندیده‌ام.

آقابزرگی ادامه داد: همه کاندیداها می گویند رسیدگی به بازار سرمایه در دستور کار است و ابراز تمایل می‌کنند که بازار را تقویت و زیان مردم را جبران کنند، اما برنامه عملیاتی برای آن مطرح نکرده‌اند.

لزوم به رسمیت شناختن بانک مرکزی و سازمان بورس

وی با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی و سازمان بورس می‌تواند یکی از ملزومات برنامه‌های اقتصادی باشد، توضیح داد: بانک مرکزی و سازمان بورس درحال حاضر به عنوان ادارات دولتی مشغول به کار هستند، درحالی که می‌توانند با نگرش بخش خصوصی اداره شوند.

به اعتقاد این کارشناس، باید یک برنامه استراتژیک و بلند مدت از سوی وزارت اقتصاد باشد که تکلیف را برای سازمان بورس و بانک مرکزی مشخص کند و استقلال آن‌ها را به رسمیت بشناسد. دلیلی ندارد دولت در همه امور اقتصادی دخالت کند، بلکه فقط باید نظارت کند. حتی متولی خصوصی سازی باید خارج از دولت باشد، نه سازمان خصوصی سازی که معاون وزیر اقتصاد است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها