|
کدخبر: 175131 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز:

علت اصلی آشفتگی بازار قطعات الکترونیکی چیست؟

دنیای رمزارزها خیلی از بازارها را تحت تأثیر قرار داده است، خصوصاً بازار قطعات الکترونیک که با رونق رمزارزها شاهد کمبود قطعات در این بازار بودیم.

اقتصاد علت اصلی آشفتگی بازار قطعات الکترونیکی چیست؟

بعد از گذشت ۲ هفته از کمبود و افزایش قیمت هارد در بازار قطعات الکترونیکی به سراغ فروشگاه‌های فروش هارد رفتیم تا روند موجود در بازار را بررسی کنیم. خیلی از فروشنده‌ها حاضر به گفت‌وگو نبودند و نهایتاً بحث کمبود را تائید می‌کردند. تعدادی از فروشگاه‌ها اطلاعاتی به ما دادند که در ادامه این اطلاعات را برای شما گرد آوری کردیم.

افزایش قیمت و کمبود هارد ادامه‌دار نخواهد بود

مدیر یکی از فروشگاه‌های قطعات الکترونیکی در اطراف خیابان ولیعصر در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کمبود هارد نداریم اما قیمت‌ها افزایش داشته است. این روند ادامه‌دار نخواهد بود و کاهش خواهد داشت. حدود ۲ هفته هست که شاهد افزایش قیمت هاردهای اکسترنال و ssd هستیم. البته افزایش قیمت بیشتر در هاردهای با ظرفیت بالا هست و افزایش قیمت چشمگیری در هاردهای کمتر از ۲ ترابایت نداریم.

 باید منتظر کاهش قیمت جهانی باشیم

یکی از فروشندگان قطعات الکترونیکی که فروش آنلاین هم دارند در خصوص وضعیت موجود به گسترش نیوز گفت: شاهد کمبود موجودی در خصوص هاردهای ظرفیت بالا هستیم اما هاردهای با ظرفیت پایین موجود هست. این کمبود قیمت هارد را بالا برده است. در حال حاضر هارد ظرفیت بالا در اکثر فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود.

این فروشنده تأکید کرد: بحث آی تی کاملاً جهانی هست و اگر به قیمت منطقی در جهان به فروش برسد، در ایران نیز قیمت‌ها متعادل خواهد بود. هارد در ایران و همه جای دنیا کم شده است. بازرگانان ما کالایی برای خرید پیدا نمی‌کنند و موجودی اندک هم با قیمت بالا به فروش می‌رود. بحث دلار هم در ایران مطرح هست. کالاهای وارداتی تحت تأثیر قیمت دلار هستند و افزایش و کاهش قیمت دلار بر روند قیمت کالاهایی مثل هارد تأثیر می‌گذارید.

کدام قطعات الکترونیکی در بازار کمیاب شده است؟

بحث افزایش قیمت و کمبود قطعات کامپیوتری را در قطعاتی مثل هارد، کارت گرافیک و سی پی یو شاهد هستیم. روند افزایش قیمت و کمبود کالا از ۲ هفته پیش آغاز شده است و معلوم نیست چه زمان به پایان برسد.

وضعیت در سایر فروشگاه‌ها به چه صورت هست؟

اطلاعات میدانی دیگر به ما نشان می‌دهد که هارددیسک‌های WD PUPLE، WD red و WD blue بیشترین افزایش قیمت داشته‌اند و دلیل مشخصی نیز ندارد، از این هار دیسک‌ها نمی‌توان برای استخراج ارز دیجیتال و یا مصارف خانگی استفاده کرد.

در حالی که هارددیسک‌های مناسب برای استخراج رمزارز در بازارهای های بزرگ دنیا مثل چین، امارات متحده عربی و مالزی کمیاب شده است و بازار ایران نیز متأثر از بازار جهانی هست. در شرایط فعلی فروشنده‌ها منتظر کنترل قیمت جهانی و برنامه‌های وزارت صمت برای این مشکل هستند.

ارتباط گرانی هارد با استخراج رمز ارز چیست؟

ماینرهای ارزهای دیجیتال برای دریافت سود و افزایش شانس در مسیر استخراج نیازمند فضای ذخیره‌سازی بالا هستند، به این واسطه تقاضا برای افزایش هارهای با ظرفیت بالا افزایش پیدا کرده است. در این میان شاهد تولد ارزی بودیم که حسابی بازار هارد را بر هم زد. رمز ارز جدید چیا برای استخراج از حافظه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کند و هر چه حافظه بیشتر باشد، سودآوری هم بیشتر هست. با توجه به روند موجود باید چند وقتی کمبود هارد، کارت گرافیکی و سی پی یو را در بازار شاهد باشیم. اگر روند ارز دیجیتال چیا به خوبی پیش برود، حال روز خوبی برای بازار قطعات الکترونیکی پیش‌بینی نمی‌شود و باید شرکت‌های تولیدکننده این قطعات به فکر راه‌حلی باشند تا بازار جهانی کنترل شود.

آخرین قیمت هارد sdd در بازار ایران

اگر به دنبال خرید هارد هستید، روند قیمت را در فروشگاه‌های الکترونیکی بررسی کنید تا در این روزهای کرونایی بیهوده به بازار مراجعه نکنید. افزایش قیمت‌ها به حدی هست که خیلی‌ها را از خرید هارد در شرایط فعلی منصرف شده‌اند. هارد ssd شرایط متفاوتی دارد و برای خرید این هارد باید به دقت مدل‌ها را بررسی کنید. کارایی مدل‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده بسیار متفاوت هست. در جدول زیر قیمت چند هارد پرطرفدار بازار را مشاهده خواهید کرد.

جدول-قیمت-هارد

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها