|
کدخبر: 174375

قیمت دلار و سکه دوباره در مسیر کاهشی

در اولین روز هفته، دلار نتوانست از سد ۲۳ هزار تومان عبور کند و سکه به پایین مرز روانی ۱۰ میلیون تومان رفت.

اقتصاد قیمت دلار و سکه دوباره در مسیر کاهشی

ساعت ۳ بعدازظهر روز شنبه، سکه با قیمت ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۸۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، عامل اصلی نزولی شدن فلز گرانبهای داخلی، کاهش بهای دلار در بازار داخلی بود. اسکناس آمریکایی دیروز ۷۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

به گفته فعالان، دیروز تقاضای خاصی در بازار وجود نداشت و حجم معاملات کاهش پیدا کرده بود. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی نیز فاصله معناداری با بازار آزاد نداشت که تقاضای کاذبی وارد معاملات شود. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان تعیین کردند که ۱۵۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. در واقع در اولین روز هفته، بازارساز با نزدیک کردن قیمت فروش دلار خود به بازار آزاد، مانع از آربیتراژ ارزی و ورود تقاضای کاذب به بازار شد. برخلاف انتظارات، افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی موجب نشد که قیمت در بازار آزاد رشد کند.

در کنار این، به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد، عدم واکنش مجلس به پایان ضرب الاجل هسته ای بود. ۳۱ اردیبهشت، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت. تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد. سکوت مجلس به معامله گران چنین سیگنالی را داد که ممکن است مذاکرات به زودی به نتیجه ای برسد. نشانه دیگر امیدواری کاهشی‌های بازار اظهارات نماینده ارشد روسیه بود. میخائیل اولیانوف نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین به روزنامه «اکو مسکو» گفت ایران «در روزهای آینده» غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند. از نگاه معامله گران زمانی که ایران حاضر می‌شود از غنی‌سازی تا حدی عقب نشینی کند، به معنای آن است که احتمالا در زمینه لغو تحریم‌ها امتیازات مناسبی را دریافت کرده است.

جدا از اثرگذاری اخبار سیاسی، دیروز در سمت تقاضای حواله ای نیز افراد زیادی حضور نداشتند و نرخ حواله درهم در مسیر کاهشی حرکت کرد. حواله درهم دیروز زیر سطح ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفت و با ۳۰ تومان افت به بهای ۶ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور طبیعی افت یکی به کاهش دیگری منجر می‌شود. برخی بازیگران باتجربه ارزی باور دارند، تجار منتظر هستند که نتایج مذاکرات هسته ای مشخص شود و به همین دلیل خریدهای خود را به تعویق انداخته اند. با وجود تقویت انتظارات کاهشی، تحلیلگران فنی باوردارند تا زمانی که قیمت دلار بالای محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، ریزش خاصی در بازار ارز رخ نخواهد داد.

اثر افت دلار بر سکه

سکه امامی به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی واکنش نشان نداد. طلای جهانی در انتهای هفته (روز جمعه) توانست بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار به کار خود پایان دهد. صعود سنگین طلا در هفته گذشته موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار سکه تقویت شود. با این حال، فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته تحت تاثیرکاهشی بهای دلار، نزولی شد و به زیر مرز ۱۰ میلیون تومان رفت. به گفته فعالان، بی محلی سکه به رشد قابل توجه طلای جهانی موجب شد که علامت حباب سکه منفی شود. دیروز ارزش ذاتی سکه امامی بالای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که فاصله معناداری با قیمت ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی بازار داشت. می‌توان گفت دیروز قیمت سکه در بازار پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش بود. تحلیلگران باور دارند در صورتی که طی روزهای آتی دلار افت معناداری را تجربه نکند، سکه به مسیر افزایشی بازخواهد گشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    ای بابا هروز بالا پایین خدا لعنت کنه باعث و بانی شو

ارسال نظر