|
کدخبر: 173566

هشدار همتی به رمز ارز بازها

رییس کل بانک مرکزی درباره اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی در روزهای اخیر، گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.

اقتصاد هشدار همتی به رمز ارز بازها

«عبدالناصر همتی» روز سه‌شنبه درباره رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور، افزود: در مورد رمزارزهای استخراج شده در داخل تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد.

وی درخصوص مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارزها، یادآور شد: مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمزارزها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل‌گری باید هماهنگی لازم بین همه عوامل و ذی‌نفعان ایجاد شود.

رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک درباره رمزارزها منفعل نبوده است، تصریح‌کرد: برخلاف شایعه‌ها و اخبار منتشر شده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای کنونی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده است.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور مهیا کنیم و به‌طور قطع در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پُر رنگ است.

همتی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

طبق مصوبه هیات دولت فقط رمز ارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله‌ی دیگر رمزارزها مجاز نمی باشد.

براین اساس صرافی‌های مجاز و بانک ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست.

پیشتر نایب رییس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفندماه ۹۹ بین پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، ادعا کرد: برآورد می‌شود که ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر