|
کدخبر: 170937

گفت و گوی گسترش نیوز با اقتصاددان:

سناریوی بورس در بازار رمزارزها تکرار خواهد شد؟

تکرار روند بورس در بازار رمزارزها موضوعی هست که دغدغه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشور شده است. در کنار قانون‌گذاری و شفافیت بازار ارزهای دیجیتال باید به دنبال آینده‌نگری در خصوص دارایی مردم در این بازار باشیم.

اقتصاد سناریوی بورس در بازار رمزارزها تکرار خواهد شد؟

چند روزی که بحث قانون‌گذاری در زمینه رمزارزها در صدر اخبار قرار گرفته است و مجلس شورای اسلامی به دنبال نظارت بر این بازار هست. در شرایطی که بازار سرمایه حال خوشی ندارد و بازارهایی مثل مسکن و خودرو نیز حرفی برای گفتند ندارند، بازار ارزهای دیجیتال پر بحث شده است. البته صحب پیرامون این بازار تنها منتهی به سود نمی شود و مردم نگران تکرار داستان بورس در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

علی دینی ترکمانی اقتصاددان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: به صورت کلی دارایی‌ها، جانشین‌های خوبی برای یکدیگر هستند. زمانی که تعداد دارایی‌ در بازاری زیاد می‌شود، شاهد تأثیر منفی بر تقاضا نسبت به دارایی‌های قبلی هستیم. در این شرایط سرمایه‌داران بازار بورس به این نتیجه می‌رسند که سرمایه‌گذاری در رمزارزها سود بیشتری دارد. در نتیجه سهام خود را عرضه می‌کنند تا پولشان را وارد بازار رمز ارز کنند. این روند منجر به ریزش سهام می‌شود. البته روند ذکر شده، مختص بازار سرمایه نسیت و در همه بازارها شاهد خواهیم بود. در شرایط فعلی بازار رمزارز با سرمایه‌گذاری‌های مناسب، تقاضا در بازارهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده است.

علی+دینی+ترکمان

بازار رمزارز ریسک بالایی دارد

دینی ترکمانی تأکید کرد: بازار دارایی‌ها یک ویژگی خیلی مهم دارد که خارج از قواعد حاکم هست. این بازار قابل محاسبه عمل می‌کند. زمانی که تقاضا برای یک دارایی پر رونق شکل گیرد، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. افزایش قیمت انگیزه متقاضی را بالا می‌برد. البته ممکن این رفتار منطقی و عقلانی نباشد. با یک حساب دو دوتا چهارتا مشخص می‌شود که این قیمت بیش از اندازه هست و روزی محکوم به افت هست. روندی که بیت کوین را از چند صد دلار به ۵۰ هزار دلار رساند. در نتیجه سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند از ۵۰ هزار دلار به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد. زمانی که این رفتار در بازار حاکم می‌شود، باید قیمت بالا برود اما زمانی که شوک به بازار وارد می‌شود؛ احتمالاً شاهد تکرار روند بازار سهام در بازار رمز ارز نیز خواهیم بود. همه از ترس افت قیمت شروع به عرضه می‌کنند و قیمت دارایی افت پیدا می‌کند. در نتیجه من معتقدم بازار رمزارز ریسک بالایی دارد.

این اقتصاد دادن در خصوص قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال گفت: قانون‌گذاری به مسئله ماینیگ و استخراج رمزارزها بر می‌گردد. برای استخراج رمزارز باید دستگاه‌هایی نصب شود که مصرف برق بالایی دارند. در نتیجه طبیعی هست که به صورت قاچاق یا زیرزمینی عمل می‌کنند. صرف ‌نظر از میزان انرژی مصرفی باید هزینه پرداخت کند. افرادی که وارد این حوزه می‌شوند باید بدانند که احتمالاً سود هنگفت کسب می‌کنند اما هزینه ورود به بازار را هم باید بپردازند. بعضی‌ها وارد ماینیگ نمی‌شوند و تنها در خرید و فروش حاضر هستند اما افرادی که به سمت استخراج حرکت می‌کنند، باید هزینه دسترسی یه رمزارزها را بپردازد. این هزینه هم با قیمت بالا باید محاسبه شود. قانون در هر فعالیتی حاکم هست. فعالیت‌های قاچاق و زیرزمینی باید شفاف شود. فعالیت رمز ارز در چارچوب اقتصاد کشورها مشکل قانونی ندارد اما استخراجش فعالیت تولیدی هست که هزینه بری بالا دارد. در نتیجه باید مالیات اخذ شود.

ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید بالا هست

دینی ترکمانی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما درگیر چالش‌های جدی هست. یکی از این چالش‌ها بحث‌های تولیدی هست که بازدهی بالا ندارد. ریسک سرمایه‌گذاری در تولید بالا هست. در حالی که در بازار رمزارز افراد در کوتاه مدت به سود قابل توجه دست پیدا می‌کنند. البته ریسک در این بازار هم وجود دارد. در نهایت هم بخشی از دغدغه فعالان و امکانات آن‌ها به سمت بازار ارزهای دیجیتال حرکت می‌کند. در شهرک‌های صنعتی اگر قرار استخراج رمزارز تعریف شود، باید هزینه انرژی را در نظر گرفت و حساب کتاب این شهرک‌ها در چارچوب صحیح بررسی شود. به نظر من در شرایط فعلی اساساً اجازه این کار داد نشود، بهتر هست.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • رحیمی ارسالی در

    فقط یک حرفی بشما میزنم اگر درک کنیدو گوش بدید هیچ وقت ضررمالی نمیکنید و اون اینک ه در هرسرمایگذاری فرق نمیکنه چی باشه تو زندگیتون وارد شدید سعی کنید جزو اولین نف رها تو اون سرمایگذاری باشید ومهمترین قسم تش اینکه اگه دیدید دولت تو اون سرمایگذار ی ورود کرد جفت کفشهاتون را از پا دربیاری د بااخرین سرعت از اونجا فرارکنیدپشت سرتو ن راهم نگاه نکنید قول میدم که هیچ وقت ضر ر نمیکنید اینجوری این حرفهام را روی کاغذ بنویسید بچسبونیدروی دیواراتاقت تاهمیشه ج لوی چشماتون باشه ورستگارشید ویک دعاهم بر ای من بکنید تجربه یک عمر زندگیم رابهتون تو چند خط خلاصه گفتم

ارسال نظر