|
کدخبر: 170914

افت سنگین قیمت دلار و سکه / آخرین نرخ ها در بازار

دلار در مقیاس هفتگی، سنگین‌ترین نزول از اوایل مردادماه را به ثبت رساند. اسکناس آمریکایی روز پنج‌شنبه توانست ۴۵۰تومان رشد کند و در محدوده ۲۱هزار و ۵۰۰تومانی قرار بگیرد.

اقتصاد افت سنگین قیمت دلار و سکه / آخرین نرخ ها در بازار

با وجود افزایش روز آخر، دلار در هفته گذشته ۵/ ۸درصد از ارزش خود را از دست داد که بیشترین ریزش هفتگی در ۱۰ ماه گذشته بود. افت سنگین دلار، سکه امامی را درکانال ۹میلیونی تثبیت کرد.

در آخرین روز هفته، اسکناس آمریکایی در برابر نزول بیشتر مقاومت کرد و توانست به بالای کانال ۲۱ هزار تومانی بازگردد. روز پنج‌شنبه دلار ۴۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این افزایش در شرایطی رخ داد که بازار طی روز چهارشنبه یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های روزانه را به ثبت رسانده بود. در پنجمین روز هفته، اسکناس آمریکایی حدود هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به ابتدای کانال ۲۱ هزار تومانی رسیده بود. افت قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز چهارشنبه ادامه یافته بود و حتی ساعت ۹شب، این ارز روی عدد ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. چنین روندی موجب شده بود که بخشی از معامله‌گران عنوان کنند که قیمت دلار در روز پنج‌شنبه به زیر کانال ۲۰ هزار تومانی خواهد رفت. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و برخلاف انتظارات کاهشی یاد شده، دلار در روز پنج‌شنبه سیر صعودی گرفت. به گفته بیشتر فعالان، عاملی که موجب شد دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد، اخباری بود که در ساعات پایانی روز چهارشنبه اعلام شد. خبرگزاری تسنیم در آن مقطع زمانی گزارش داد که شکاف‌های بزرگی میان مواضع تهران و واشنگتن درخصوص اقدامات مد نظر آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. سایت اکسیوس نیز گزارش داد که اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر اقدامات جهت محدود کردن برنامه هسته‌‌ای ایران در مذاکرات وین بن‌بست ایجاد کرده است. چنین خبرهایی موجب شدند که سمت و سوی انتظارات تا حد زیادی در بازار تغییر پیدا کند و پس از ساعت ۱۱ شب خریدها در معاملات پشت خطی شدت بیشتری بگیرد. افزایش خریدها در معاملات پشت خطی شبانه، اثر خود را در شروع بازار روز پنج‌شنبه گذاشت.

در ششمین روز هفته دلار معاملات خود را در محدوده ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد، در اواخر روز کانال ۲۲ هزار تومانی را لمس کرد و با افزایش فروش‌ها به میانه کانال ۲۱ هزار تومانی بازگشت. قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ساعت ۴ عصر روز پنج‌شنبه ۴۵۰ تومان از روز چهارشنبه بیشتر بود. با این حال افزایش روز آخر نتوانست مانع از ثبت یک رکورد کاهشی در بازار شود. دلار در هفته گذشته ۵/ ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. آخرین بار در اوایل مرداد ۹۹، بازدهی هفتگی دلار زیر ۵/ ۸ درصد بود.

افزایش قیمت دلار در روز انتهایی هفته موجب شد که سکه امامی نیز در مسیر صعودی قرار بگیرد روز پنج‌شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۲۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه امامی با وجود این رشد در هفته گذشته ۵/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. تحلیلگران فنی باور دارند سکه تا زمانی که سطح ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را حفظ کرده است، در معرض افت بیشتر قرار نخواهد گرفت. برای افزایش قیمت نیز فلز گرانبهای داخلی نیاز به شکست سطح ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دارد.

یکی از عواملی که می‌تواند قیمت سکه را طی روزهای آتی تحت‌تاثیر قرار دهد. افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی است. طلای جهانی در انتهای هفته گذشته مرز حساس هزار و ۸۰۰ دلاری را شکست.

نزول شاخص دلار آمریکا و کاهش بازده اوراق قرضه که از اوج این هفته عقب مانده‌اند، قیمت طلا را تقویت کرد. همچنین ممکن است نگرانی‌های روزافزون در مورد مساله‌دار شدن تورم جهانی در ماه‌های آینده، خرید طلا و نقره را به‌عنوان یک پناهگاه در برابر فشارهای جدی تورمی تقویت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر