|
کدخبر: 169765

وضعیت متفاوت در بازار رهن و اجاره خانه + جدول

بازار رهن و اجاره امسال کمی متفاوت از حداقل چند سال گذشته است. جهش قیمتی مسکن طی سال‌های اخیر در بازار خرید و فروش، طبیعتا بازار رهن و اجاره را هم تحت‌تاثیر قرار داد. افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها در سال‌های گذشته دردسر زیادی برای بخش قابل‌توجهی از اجاره‌نشین‌ها ایجاد کرد.

هر سال در این مقطع از سال (نیمه اردیبهشت‌ماه) تقریبا بازار رهن و اجاره داغ می‌شود. بازاری که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، اما امسال این بازار کمی شرایط متفاوت‌تری نسبت به ادوار مشابه در سال‌های گذشته دارد. نتیجه تحقیقات میدانی از وضعیت بازار رهن و اجاره نشان می‌دهد، در حال‌حاضر این بازار مخاطبان همیشگی خود را ندارد، بلکه گروه خاصی از مخاطبان در بازار رهن و اجاره امسال (حداقل در حال‌حاضر) وارد شدند.

رصد و پیگیری وضعیت معاملات در این بازار حاکی از آن است که در مقطع فعلی برخلاف دوره مشابه سال‌های گذشته، بخش زیادی از مستاجران ترجیح می‌دهند در حد امکان جست‌و‌جوی ملک در بازار را به‌تاخیر بیندازند.

رهن-خانه-۱۲اردیبهشت۱۴۰۰

تحقیقات از علت تاخیر در جست‌وجوی ملک از سوی برخی مستاجران نشان می‌دهد، به دلیل کاهش ریسک‌های اقتصادی و فروکش‌کردن قیمت‌ها در بازارهای موازی، همچنین چشم‌انداز و انتظارات مثبت نسبت به تحولات بین‌المللی، بسیاری از خریداران و مستاجران، آینده بازار را کاهشی پیش‌بینی می‌کنند و این موضوع به‌تنهایی باعث شده است فقط مستاجرانی در جستجوی ملک باشند که مجبور به جابه‌جایی باشند. بنابراین این گروه از مستاجران در حال‌حاضر مخاطب خاص بازار رهن و اجاره هستند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر