|
کدخبر: 168024

بررسی بازارهای مالی / چرا سکه قدرت صعود نداشت؟

امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ سکه امامی توانست مرز ۱۰ میلیون تومانی را حفظ کند.

اقتصاد بررسی بازارهای مالی / چرا سکه قدرت صعود نداشت؟

فلز گران بهای داخلی معاملات خود را زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومانی آغاز کرد ولی معامله گران با افزایش خریدها اجازه نزول به کانال ۹ میلیون تومانی را ندادند. در مقابل، زمانی که بازار به نزدیکی سطح ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی می رسید، فروشندگان در بازار سکه قدرت می گرفتند. فضای بازار سکه در روز شنبه به گونه ای بود که نه تمایلی به رشد معنادار قیمت وجود داشت و نه کسی جسارت فروش در آستانه مرز ۱۰ میلیون تومانی را از خود نشان می داد. انتخاب معامله گران در روزهای آتی مسیر آینده بازار را مشخص می کند. در صورتی که سکه به زیر محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود، فروشندگان قدرت خواهند گرفت و برگشت به بالای محدوده ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومانی، خریداران را در موقعیت قوی تری قرار خواهد داد.

در اولین روز هفته دو عامل بنیادی مانع از قرار گرفتن سکه در مسیر افزایشی شدند. اولین عامل، کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی نه تنها نتوانست مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را فتح کند، بلکه با فشار فروش مواجه شد و در نقطه هزار و ۷۷۷ دلاری به کار خود پایان داد. نزول قیمت طلا موجب شد که سکه یکی از حامیان صعودی خود را از دست بدهد. در کنار این، در بازار ارز، سکه بازان هیچ تمایلی از سوی دلار برای افزایش قیمت مشاهده نکردند. دلار عمدتا در این روز در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی نوسان و ثبات محسوسی را تجربه کرد. به دلیل تعطیلات کرونایی و قرار گرفتن در ماه رمضان تقاضای فیزیکی خاصی نیز در بازار وجود ندارد.

طلای ۱۸ عیار در آستانه مرز حساس

در اولین روز هفته طلای ۱۸ عیار به ۳ قدمی مرز یک میلیون تومانی رسید. روز شنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹ هزار تومان افت را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و ۳ هزار تومان رسید. این قیمت حدود یک درصد کمتر از روز پنج شنبه بود و موجب شد که درصد بازدهی طلا در قعر روز شنبه قرار بگیرد. شاخص کل بورس با ۶ دهم درصد کاهش نیز کمی کمتر از گرم طلا کاهش یافت. با این حال،‌بازار سهام سطح حساس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست داد.

بازدهی+بازار+جدول

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر