|
کدخبر: 167717

هفته بعد هم بازار طلا و سکه بسته است؟

در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۰ قیمت ارز و سکه روند نزولی را در پیش گرفت و بیشتر نماد‌ها در بازار سرمایه قرمز رنگ بود.

اقتصاد هفته بعد هم بازار طلا و سکه بسته است؟

در آخرین هفته فروردین بازار ارز و سکه به دلیل اعمال محدودیت‌ها جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند و داد و ستدی در بازار سکه و طلا تهران انجام نشد و البته قمیت‌ها نیز در این هفته روند نرولی داشت به طوری که دلار و یورو به ترتیب به کانال ۲۳ هزار تومان و ۲۷ هزار تومان برگشتند بازار سرمایه نیز همانند دیگر بازار‌های مالی دیگر روند نزولی داشت به طوری که شاخص در ابتدای هفته از کانال یک میلیون و ۲۳۶ هزار واحد شروع کرد و در آخرین روز معاملات در پله یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی ایستاد.

نرخ دلار و یورو در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۰ روند نزولی داشت به طوری که دلار تقریبا یک هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرد و از کانال ۲۴ هزار تومانی به ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان رسید و از طرف دیگر نرخ یورو با افت ۲.۱۲ درصدی از نرخ ۲۸ هزار و ۶۱۹ تومان به ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان کاهش یافت.

سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی ایستاد

قیمت طلا و سکه نیز در این هفته همسو با نرخ ارز بود و به طور کلی روند کاهشی را تجربه کرد به طوری که سکه با کاهش ۴.۷۱ درصدی از نرخ ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان به نرخ ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسیده هچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار از نرخ یک میلیون و ۳۸ هزار تومان به مبلغ یک میلیون و ۱۲ هزار تومان کاهش نرخ داد.

صنف طلا و جواهر تهران هفته آینده تعطیل است

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت نرخ سکه و طلا در چهارمین هفته ۱۴۰۰ گفت: به طور کلی نرخ اونس جهانی روند افزایشی داشته است البته درابتدای هفته اندکی نرخ آن کاهش یافت اما روند رو به رشد خود را در روزهای آینده از سر گرفت و به طور متوسط حدود ۱۶ دلار نرخ اونس جهانی در این هفته افزایش یافت.

او بیان کرد: در این هفته برخلاف افزایش نرخ اونس جهانی نر خ ارز کاهش یافت و به طور متوسط هر دلار امریکا حدود یک هزار تومان ارزان شد و از کانال ۲۴ هزار تومانی به پله ۲۳ هزار تومان نزل یافت کحه البته همین موضوع در کاهش نرخ طلا و سکه تاثیر زیادی گذاشت به طوری که شاهد کاهش حباب انواع سکه بوده‌ایم.

کشتی آرای اظهار کرد: در این هفته هر قطعه سکه طرح قدیم حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرد و سکه طرح جدی با کاهش ۴۵۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزا تومان رسید از طرف دیگر نیم سکه بیشترین کاهش نرخ را در دیگر انواع سکه‌ها تجربه کرد و حدود ۵۵۰ هزار تومان از نرخ آن کاسته شد البته بخش اعظم این کاهش نرخ مربوط به کاهش حباب نیم سکه است.

او افزود: ربع سکه نیز در این هفته با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید همچنین سکه‌های یک گرمی نیز ۱۵۰ هزار تومان ارزان شدند و در پله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد.

کشتی آرای تصریح کرد: نرخ طلای آب شده نیز با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی همراه بود و هر مثال طلای آب شده به ۴ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۳۲ هزار تومان کاهش نرخ داشته است و نرخ یک میلیون و ۱۰ هزار تومان مبنای داد و ستد شد.

او افزود: حباب سکه نیز به طو متوسط در این هفته ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و حباب انواع سکه‌های دیگر نیز روند نزولی داشته اشت و در مجموع کاهش داد و ستد‌ها و روند نزولی نرخ ارز در بازار تاثیر گذاشت و در پی آن تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده بود و خریداری در بازار وجود نداشت که اعمال محدودیت برای جلو گیری از شیوع ویروس کرونا مزید بر علت بود و به طور کلی قیمت‌ها روند نزولی داشت.

کشتی آرای گفت: نشست دیگری برای ادامه صحبت‌ها درباره موضوع تحریم‌ها در وین به هفته آینده موکول شده است و همچنان اعمال محدودیت‌های کرونایی در هفته آینده ادامه دارد و اصناف تعطیل خواهد بود اگر روندی که در این هفته گذرانده‌ایم در هفته آینده ادامه دار باشد و اتفاق خاصی در نشست‌های برجام روی ندهد همچنان روند نزولی قیمت‌ها را در هفته آینده شاهد خواهیم بود.

هنوز سپرده‌های ۲۰ درصدی در بانک‌ها افتتاح می‌شود!

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند شاخص بازار سرمایه در چهارمین هفته ۱۴۰۰ گفت: ۲ ‌روز پایانی هفته گذشته متاثر از خبر کاهش سود بانکی به زیر شانزده درصد و مصاحبه رئیس سازمان بورس مبنی بر تزریق نقدینگی به بازار از طریق صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار بود که خبر کاهش سود بانکی بیشتر توجه بازار را به خود جلب کرد چرا که محقق شدن تزریق نقدینگی از سوی دولت با چالش زیادی روبه‌رو است.

او تصریح کرد: اگر موضوع کاهش سود بانکی جدی تر بشود و به سطح شعب بانکی برسد، می‌توان امیدوار بود که بازار به ثبات برسد، با این شرایط بررسی میدانی از بانک‌ها نشان می‌دهد که هنوز به طور رسمی دستور العملی به شعب بانک‌ها برای کاهش سود بانکی ابلاغ نشده است و هنوز سپرده‌های ۲۰ درصدی افتتاح می‌شوند. تزریق نقدینگی ۲۴ هزار میلیارد تومانی هم در صورت تحقق قطعا کمک‌کننده خواهد بود مشروط بر اینکه شامل کل بازار بشود و نه صرفا حدود به سهام شاخص ساز باشد.

قلی پور بیان کرد: مباحث سیاسی به واسطه تاثیری که بر چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور و بازار ارز دارند قطعا بر بورس هم اثر‌گذار هستند، معتقدم که بعد از کنش و واکنش‌های طرفین، اراده جمعی بر توافق است و در نتیجه ثبات در بازار ارز برای یک الی ۲ ‌سال در نرخ‌های فعلی با نوسان محدود وجود خواهد داشت که خود تثبیت بازار سرمایه در سطوح فعلی را به دنبال خواهد داشت، هر چند هرگونه افزایش تنش بین طرفین با واکنش بازار ارز برای تضعیف ریال و رشد بورس در کوتاه مدت روبه‌رو خواهد شد.

او ادامه داد: علاوه بر ۲ متغیر کلان داخلی یعنی نرخ سود و نرخ ارز که چشم‌انداز دقیقی ندارند، وضعیت قیمت‌های جهانی بسیار عالی است، نرخ جهانی مس دوباره به ۹۳۰۰ دلار بر تن رسیده، آلومینیوم در اوج ۳ ساله به نرخ ۲۳۰۰ دلار در تن رسیده است و روی هم با ۲۸۰۰ دلار به سقف دو سال قبل در حال نزدیک شدن است. نرخ‌های جهانی فولاد رکوردهای تاریخی را شکسته‌اند و شمش اسلب بین ۷۵۰ دلار تا ۸۵۰ دلار بر تن در مناطق مختلف جهان در حال معامله است، احتمال موقتی بدون این نرخ‌های بسیار بالا وجود دارد با این شرایط احتمالا در کل سطوح قیمتی خوب برای یک سال پابرجا خواهند ماند و وضعیت مناسبی برای شرکت‌های بورسی در این صنایع رقم خواهد خورد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: گزارش‌های منتشره و صورت‌های مالی شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی و معدنی و شیمیایی که با احتساب هلدینگ‌ها بیش از نیمی از بازار را تشکیل می‌دهند امیدوار‌کننده بود، بنابراین بازار از لحاظ بنیادی و سوددهی شرکت‌ها وضعیت قابل قبولی دارد و اگر نرخ ارز مجدد افت نکند و سود بانکی واقعا کاهش یابد می‌توان انتظار بازدهی واقعی (بالاتر از تورم) برای بورس ۱۴۰۰ را تصور کرد، ولی با حفظ سود بانکی ۲۰ درصدی فقط می‌توان امیدوار بود که بیشتر نزول نکند.

سخن پایانی

با توجه به نظرهای کارشناسان و ادامه محدودیت هایی کرونایی که به دنبال آن خیلی از اصناف در هفته آینده تعطیل هستند به نظر می‌رسد نره ارز و سکه تغییر زیادی را در نرخ تجربه نکند و بازار سرمایه نیز شاهد نوسانات شدید در شاخص نباشد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها