|
کدخبر: 167027 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک استاد دانشگاه مطرح شد:

منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشیم؟

عدم توقف مذاکرات میان ایران و طرف‌های غربی و البته آژانس، نشان از پیشرفتی خزنده در گشایش یک افق روشن اقتصادی و امنیتی برای ایران و منطقه خاورمیانه دارد.

اقتصاد منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشیم؟

در جریان مذاکرات وین میان ایران و طرفین غربی، نشانه‌هایی از بروز یک توافق بر پایه برجام قابل مشاهده است. پدیدار شدن نمودهای بیشتری از این توافق، می‌تواند منجر به شکل‌گیری تقاضای منفی در بازار ارز شود. با این حال شکل‌گیری الگوریتم جدید عرضه و تقاضا در بازار دلار، در کشور به پارامترهای اقتصادی و بین‌المللی بسیاری مرتبط است که دسته‌بندی تمامی آن‌ها در یک الگو قابل توجیه و توضیح نیست. در همین راستا سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با گسترش نیوز، استاد دانشگاه و دیپلمات بازنشسته، از امیدبخشی احتمالی در روند مذاکرات میان طرفین پرده برداشت.

در آستانه یک توافق اثرگذار

سفیر پیشین ایران در لندن در پاسخ به این پرسش که این مذاکرات چه تاثیرات آنی بر اقتصاد کشور خواهد داشت، اظهار کرد: تاثیرات اقتصادی یک توافق فراگیر می‌تواند در دو بعد کوتاه مدت و فوری و.همچنین بلندمدت خودش را نشان بدهد. نخستین اثری که یک توافق پایدار و جامع با درجه ضمانت اجرایی بالا می‌تواند با خود به همراه داشته باشد، اثرگذاری روانی بر بازارهاست. حتما می‌دانید که بازارها از کوچکترین بی‌ثباتی‌های سیاسی و امنیتی تاثیر می‌پذیرند زیرا سرمایه واقعا ماهیتی ترسو دارد. به همین دلیل است که تزریق حس ثبات بلندمدت به بازار، می‌تواند به کاهش تقاضای انباشت‌گرانه در بازار منجر شود. مثلا مردمی که تا روز قبل از توافق در صف خرید دلار قرار می‌گرفتند، فردای توافق در صف فروش دلارهای خود تشکیل اجتماع خواهند داد. به عبارت دیگر کاهش قیمت دلار و کالاهای اساسی وارداتی یا متاثر از واردات مواد اولیه، در مرحله نخست بروز خواهد یافت.

جلال-ساداتیان

تجارت به این شکل رونق خواهد یافت

سید جلال ساداتیان در ادامه با برشمردن مزایای بلندمدت بودن یک توافق اذعان داشت: یک توافق با بازه زمانی طولانی مدت اجازه تزریق حس ثبات به بازار را می‌دهد و در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی به جای سفته‌بازی به فکر واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا خواهند بود. تجار به فکر انعقاد قراردادهای واردات و صادرات بلندمدت با همتایان خارجی خود و کمپانی‌های معتبر خواهند بود. گردشگری رونق خواهد یافت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کاملا در دسترس خواهد بود و ایران می‌تواند در بازار انرژی جایگاه از دست رفته خود را احیا کند. همه این موارد در نتیجه یک توافق مطلوب و پایدار که هیچ دولتی نتواند آن را نقض یا ملغی کند، به طور حتمی در دسترس است.

موانعی در برابر یک توافق پایدار

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان ساخت: هرچند که موانعی برای یک توافق از ناحیه دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی وجود دارد اما من اراده کافی را در طرفین مشاهده می‌کنم و می‌توانم با اطمینان از یک توافق پایدار سخن بگویم. هرچند پایدارسازی یک توافق به پارامترهای بسیار زیادی نیاز دارد و تضاد یا دستکم تعارض منافع هفت کشور درگیر مذاکرات که هرکدام منافع متحدان خود را نیز مدنظر دارند، ممکن است قدری در فرآیند دستیابی به توافق اخلال ایجاد کند اما این به معنای دست نیافتنی بودن یک توافق برای لغو تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه نیست.

وی افزود: به همین دلیل شما بنویسید که این توافق رخ خواهد و ملت از مزایای همکاری اقتصادی با جهان، بهره‌مند خواهند شد. البته این را هم لازم است اضافه کنم که مشکلات اقتصادی در کشور ما ساختاری هم هست و یک توافق خارجی خوب تنها می‌تواند سی درصد از مشکلات ما را مرتفع کند و این در شرایطی است که ما باید دست به اصلاحات ساختاری در اقتصادمان بزنیم که پنجره اقتصاد ایران رو به افق‌های تجارت جهانی باز شود و در غیر این صورت مثل زمان انعقاد برجام به علت مشکلات ساختاری که در اقتصاد کشور وجود داشت، نتوانستیم بهره چندانی از گشایش سیاسی و امنیتی بین‌المللی که برای کشورمان ایجاد شد، بهره‌مند بشویم. نرخ تورم و مالیات و بهره بانکی بالا و عدم تصویب لوایح چهارگانه پولی در کشور، از آن دست مشکلاتی است که توافق خارجی اثر مستقیم چندانی در مرتفع ساختن آن‌ها نخواهد داشت و ما باید در داخل این مشکلات را حل کنیم.

ارسال نظر