|
کدخبر: 166674

اختصاصی گسترش نیوز:

کاندیداهای مختلف درباره یارانه ها چه می گویند؟

پرداخت یارانه و مقدار و شکل آن، بدون تردید موضوعی تعیین کننده در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود.

اقتصاد کاندیداهای مختلف درباره یارانه ها چه می گویند؟

نخستین بار در انتخابات سال ۸۴ بود که دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به صراحت از پرداخت پول نقد از ناحیه دولت به ملت، با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره مردم سخن گفتند. پس از آن و در سال ۹۲ که سهام عدالت و یارانه نقدی به عموم مردم پرداخت شد، دیگر هیچ یک از کاندیداها درباره قطع یارانه‌ها موضع صریح نگرفت و حتی منتقدان پرداخت یارانه نقدی، در ادامه رقابت‌های انتخاباتی آن سال از تنوع بخشی به سبد پرداخت یارانه‌ها سخن گفتند. اکنون نیز از فحوای سخن کاندیداها این گونه به نظر می‌رسد که همه به شکل بسیار دیپلماتیکی درباره یارانه‌ها سخن می‌گویند و حتی برخی پا را فراتر گذاشته و از مبالغ میلیونی برای پرداخت یارانه به مردم سخن می‌گویند.

مواضع رادیکال و محافظه‌کارانه

به نظر می‌رسد کاندیداهای انتخابات پیش‌رو به جهت موضع نسبت به یارانه‌ها، در دو طیف رادیکال و محافظه‌کار قابل دسته‌بندی هستند. محافظه‌کارها همچون سعید محمد، سید عباس نبوی، محمدجواد آذری جهرمی، محسن رضایی، باقر قالیباف، رستم قاسمی، از حفظ تراز پرداخت فعلی حمایت می‌کنند و بر تغییرات مختصری در نظام پرداخت‌ها تاکید دارند که از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و تخصیص آن به افراد کم‌درآمد فراتر نمی‌رود و بیش از یک موضع حسابداری نیست. اکنون که در این دولت یارانه معیشتی نیز به یارانه پیشین افزوده شد، موضوع بسیار بغرنج‌تر از سال ۸۹ به عنوان سال استارت پرداخت یارانه‌های نقدی خواهد بود.

یارانه_نقدی۲

امید واهی برای اصلاح نظام یارانه ها

از سوی دیگر مواضع رادیکال در این زمینه در دو طیف قابل دسته‌بندی هستند و به دو گروه قائلین به حذف‌ یارانه همچون مسعود پزشکیان و افراد حامی افزایش میزان یارانه تا مبالغ نجومی همچون ۲ میلیون تومان (احمدی نژاد) برای هر فرد را در بر می‌گیرد. بدیهی است که رقابت با مواضع رادیکال به حدی دشوار است که افراد ناگزیر از اتخاذ مواضع مشابه خواهند بود. به نظر می‌رسد که آرزوی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها در دولت بعدی نیز آرزوی ثقیل و دست نایافتنی به نظر می‌رسد. زیرا مواضع کاندیداهای یاد شده در ارتباط با یارانه‌های پنهان نیز از ناحیه اراده برای اصلاح نیست و این در حالی است که به اذعان سازمان برنامه و بودجه کل کشور، مبلغ پرداخت یارانه پنهان (حامل‌های انرژی، خریدهای تضمینی، دارو، ارز ترجیحی و...) از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است و آثار تورمی شدیدی را از ناحیه کسری بودجه به معیشت مردم تحمیل می‌کند.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من ازسال۷۰ تاحالا تمام رایهای ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی ودراین اواخرهم شوراهای شهری راتمام وکمال دادام ودینی ت اامروز برگردنم نیست وبااین نظامم هیچ مش کلی ندارم خداوکیلی بهترین کشور ورهبرو دا ریم اما گردانندگان فاسدی هم داریم به دور از چشم رهبری ومردان بایمان مردمو بدبخت ک ردن وایرانی را بل کل بدام کردن من ازاین دوره به بعد رای نمیدهم چون نمیدانم چه کس ی صلاح ملت ونظام رامیخواهد چه کسی فاسق ه ست چه کسی درستکار چه کسی مومن به خدا وائ مه (ص) هست چه کسی دشمن وکافر هست ازهمه م همتر چه کسی دشمن ایران ورهبری ونظام است وچه کسی باایشان هم دل وهم راه است ون خدا وکیلی هیچ کدام از اقایانو نمیشناسم درمود اقای روحانی هم بی تجربه گی وخوامی کردم من از محضر رهبر عزیزمان ایت الله خامنه ا ی نهایت شرمندگی ام را اعلام میکنم وبه عن وان یک ایرانی برای کشورودینم وایمانم وخد ایم و۱۲امامم جان ومالم وعزیزانم رافدامیک نم ولی به هیچ وجه نمیتوانم بارای اشتباه من یک نفر وضع مملکت از این بدترشود چون ه یچ گونه شناختی من از کاندیدهای محترم ندا رم

  • ناشناس ارسالی در

    یارانه پنهان که به ملت نمی رسد همه اش را چپاول میکنند ودر جیب دزدان ثرمایه گذاری می شود مثل روحانی که قیمت بنزین را 4.5 بابر کرد وشفره ملت را چاپید

  • ناشناس ارسالی در

    نظر شما خدا لعنت روحانی ریش شیطانی را

ارسال نظر