|
کدخبر: 161250

۱۴۰۰، سال انفجار تورم یا شکوفایی اقتصاد؟

در سال ۹۹ روزی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور خلق شد. به عبارت دیگر میزان نقدینگی ایجاد شده در سه سال اخیر به‌اندازه کل نقدینگی ایران بوده است و سال آینده این عدد روزی به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اقتصاد ۱۴۰۰، سال انفجار تورم یا شکوفایی اقتصاد؟

حسین خزلی، کارشناس ارشد و پیشکسوت بازار سرمایه در خصوص اینکه چه چیزی سال آینده با توجه به وضع کنونی اقتصاد در انتظار مردم ایران است، توضیح داد:

بستگی به رابطه ما با جهان دارد؛ خصوصاً اگر برجام شکل نگیرد و رابطه مالی و بانکی ما با دنیا (که بخشی از آن به FATF مربوط است) نتیجه این رشد نقدینگی، افزایش بهای همه کالاهای اساسی و مصرفی مردم خواهد بود. به عبارتی دوباره شاهد تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی خواهیم بود.

اما اگر سیاست‌گذاران تصمیمی جدی بگیرند که اخیراً سیگنال‌هایی در این خصوص دریافت کرده‌ام، به این شکل که اقتصاد ایران به ریل ارتباط با جهان برگردد، شاهد اتفاق‌های مثبتی در کشور خواهیم بود.

ما قبلا کشوری صادرکننده بودیم. من در سال ۹۴ و ۹۵ به دنبال پذیرش برجام و لوایح FATF، پنج سفر به سنگاپور و مالزی برای فروش اوراق دولتی در بورس‌های آنها داشتم که با استقبال چشم‌گیری مواجه شد. چراکه ما را به عنوان یک کشور نفتی با اعتبار می‌دانستند و می‌گفتند اگر اوراق ما تضمین دولتی داشته باشد، به هر میزانی که بخواهیم می‌توانیم آنها را بفروشیم.

FATF و تحریم‌ها مانع شدیدی شد تا نتوانیم اوراق را به خارج از کشور بفروشیم. ایران فقط یک‌بار در زمان ریاست مرحوم نوربخش در بانک مرکزی توانست در اروپا اوراق یورویی‌ بفروشد. در صورت بهبود روابط به‌راحتی می‌توانیم از دنیا تأمین مالی کنیم. ارقامی که ما برای تامین مالی نیاز داریم در مقیاس جهانی بسیار ناچیز اما برای ما کاملا تکان‌دهنده است.

باید بتوانیم تورم را زیر یک درصد بیاوریم اما اقتصاد را به کما نبریم. اتفاقی که در سال ۹۲ تا ۹۶ رخ داد، این بود که با کاهش گردش پول و افت رشد اقتصادی می‌خواستند تورم را کنترل کنند. در کشوری که ۳۰ الی ۴۰ میلیون جمعیت جوان دارد، طبیعی است که این جوانان دنبال کار باشند؛ چراکه سبک زندگی آنها تغییر کرده است و اقتصاد باید بتواند تقاضا و انتظارات این گروه را برآورده کند.

در صورت حل این اتفاق‌ها، سال ۹۹ می‌تواند سال خوبی باشد در غیر این صورت فرقی ندارد و حتی بدتر از سال قبل خواهد شد.

منبع: بورسان

ارسال نظر