|
کدخبر: 164309 مجتبی اسکندری

اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت طلا افزایش می یابد؟

برای بسیاری از افرادی که در کسب و کارهای مختلف حضور دارند و همچنین برای بسیاری از مردم معمولی جذابیت زیادی وجود دارد که دستکم چشم‌اندازی کوتاه مدت از وضعیت طلا در بازار داشته باشند.

اقتصاد قیمت طلا افزایش می یابد؟

در اخبار روزهای اخیر به شکلی پیوسته بر تعطیلی برخی از کسب‌وکارها توسط دولت و ستاد ملی کرونا تاکید شده است. یکی از مواردی که به شدت زیر ذره‌بین تحلیلگران بازار و فعالان اقتصادی رفته است، تعطیلی بازار طلای تهران است. بنا بر آمار موجود، بیش از ۷۸ درصد تقاضای طلای کشور از ناحیه بازار طلای تهران تامین می‌شود و درواقع تعطیلی این بازار به معنای تلاش برای کاهش تقاضای طلا در روزهای آینده است. هرچند که دولت می‌کوشد تا در روزهای پیش از انتخابات، با تحریک معکوس تقاضای طلا، آرامشی گورستانی بر بازار این کامودیتی حکمفرما کند اما مهمترین نکته‌ای که باید در تحلیل بازار طلا در یک سال و نیم گذشته مد نظر داشت، این است که افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت طلا، رابطه مستقیمی با سطح تلفات و گستردگی ابتلای به پاندمی کرونا در کشورهای مختلف وجود دارد.

رابطه مستقیم تقاضای طلا و واکسیناسیون عمومی

در کشورهای ایالات متحده، آلمان، انگلستان، قطر، امارات متحده و رژیم صهیونیستی، با افزایش سطح پوشش عمومی واکسیناسیون کرونا، تقاضا برای طلا با کاهش مواجه شده است و در عوض، با پدیدار شدن نشانه‌هایی از بهبود اوضاع چشم‌انداز رشد اقتصاد محلی و جهانی در این سرزمین‌ها، تقاضا برای نفت و سایر کامودیتی‌های سوختی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در طرف مقابل، بعد از فروکش کردن موج بلند افزایش تقاضا و رکوردشکنی‌های پیاپی قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا با شیب نزولی ملایمی در مسیر سقوط قرار گرفت تا این که در بسیاری از کشورها که در واکسیناسون عقب افتادند، دوباره تب طلا بالا بگیرد و تقاضا برای این فلز ارزشمند افزایش بیابد. 

بازار_طلا

 

محرک جهانی افزایش تقاضا برای طلا

همزمان با تزریق بسته مقابله با کرونا به ارزش اسمی ۱/۹ میلیارد دلار توسط دولت آمریکا، تقاضا برای طلا به عنوان وسیله حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر دلار قوت گرفت و این در شرایطی است که به علت تزریق عدم قطعیت سیستماتیک دولتی در قبال ارزهای دیجیتال و به طور مشخص بیت‌کوین، طلا به عنوان جایگزینی مطمئن، تا تعیین تکلیف وضعیت رمزارزها، به عنوان وسیله حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر سقوط ارزش دلار، مورد استقبال عمومی قرار گرفت. این افزایش تقاضای جهانی، سویه‌های صنعتی بسیار کمتری از گذشته دارد و متکی بر تقاضای صنعتی برای حوزه نیمه رساناها و همچنین صنایع جواهرات و زیورآلات نیست؛ بلکه بیشتر به شکل شمش یا سکه مورد کاربری قرار می‌گیرد که در واقع به مثابه پول جایگزین مورد بهره‌برداری عمومی قرار بگیرد.

مشت دولت باز می‌شود؟

 در ایران و در شرایطی که دولت در روزهای گذشته دوباره به پشتوانه مذاکرات جدید با غرب، طرح پیش‌فروش طلا را در دستور کار خود قرار داد، به نظر می‌رسد که این طرح جز با استقبال بانک‌ها (به علت تاثیرپذیری شدید از سرکوب نرخ بهره توسط دولت)، چندان با اقبال عمومی مواجه نشود. زیرا پیش‌فروش اوراق سلف طلا توسط دولت، به معنای کمبود ذخایر طلای در دسترس فعلی بانک مرکزی است. به همین دلیل این رویکرد با مواجهه معکوس از ناحیه مردم روبرو خواهد شد و تقاضا برای طلای موجود در بازار، صرف نظر از قالب و شکل آن افزایش خواهد یافت. دولت با علم به این نکته، در شرایطی که تعطیلی سراسری را برای تهران اعمال نکرد و ایده قرنطینه پایتخت را به بایکوت سپرد، تعطیلی بازار را برای سرکوب تقاضا در دستور کار قرار داده که به علت ایجاد فاصله درآمدی برای طلافروشان و صرافی‌های تخصصی این حوزه، در صورت بازگشایی مجدد واحدهای صنفی مربوطه، افزایش قیمت چشمگیری در انتظار بازار این کامودیتی خواهد بود. بعید است که دولت در روزهای آینده، برنامه‌ای برای اعلام ذخایر طلای موجود خود داشته باشد و یا در مذاکرات آتی کمیسیون برجام، بتواند با آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی، این دارایی‌ها را با پالت‌های طلا مبادله کند و باعث ایجاد ثبات در بازار طلای کشور شود. به همین دلیل تحریریه گسترش نیوز بر این باور است که در روزهای آتی موجی از افزایش تقاضا و در پی آن، افزایش قیمت طلا در کشور بروز و ظهور خواهد یافت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها