|
کدخبر: 161456

چرا طلا در بازار کمیاب شد؟

بازار طلا در ۶ ماه نخست سال ۹۹ با سیر صعودی آغاز شد و نرخ آن نسبت به گذشته با رشد بسیاری همراه بود.

اقتصاد چرا طلا در بازار کمیاب شد؟

بازار طلا در ۶ ماه نخست سال ۹۹ روند صعودی داشت و به دلیل گسترش بیماری کرونا و قرنطینه اجباری بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند. کارشناسان معتقدند بازار طلا به دلیل مشکلاتی اعم از گسترش بیماری کرونا و اختلال در صادرات و واردات، عدم بازگشت ارزهای صادراتی، نوسانات بورس، تغییرات نرخ سود، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار، نگرانی‌ها از تحریم‌های بیشتر و مهم‌تر از همه بی‌عملی و بی‌تدبیری دولت و در مجموع جو روانی منفی که در بازار حاکم شده است.

بر اساس این گزارش، طلا همانند سکه در نیمه نخست سال ۹۹ با افزایش نرخ همراه شد و در نهایت افزایش نرخ ۶۱۳ هزار تومانی به ازای هر گرم را به ثبت رساند. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار که در ابتدای فروردین ماه امسال ۶۰۲ هزار تومان بود، با رشد ۱۰۱.۸ درصدی در پایان شهریور ماه به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان رسید. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در ابتدای امسال معادل با ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است و در طول ۸ ماه یاد شده نزدیک به ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است.

این رشد نرخ ۱/۸۰ درصدی نشان می‌دهد که پس از بازارهای سرمایه، کالاهای بادوام و سکه؛ بازار طلا بیش‌ترین بازدهی را طی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ داشته است. طلا با بازدهی چهار ماهه ۵۷٫۸ درصدی پس از بورس و سکه در رتبه سوم جدول بازدهی قرار گرفت.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان اسفند ماه گذشته ۶۰۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود اما در این چهار ماهی که از سال ۹۹ گذشته حدود ۳۴۸ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرده و در پایان تیر ماه امسال به رقم ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. طلا هم در پایان تیرماه از سد مقاومتی یک میلیون تومان گذشت.

قیمت سکه از انتهای سال ۱۳۹۷ تا انتهای سال ۱۳۹۸ حدود ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس روند نرخ سکه و طلا پیش‌بینی میزانی افزایش نرخ برای سکه و طلا قابل تصور بود ولی این افزایش بیش از میزان پیش‌بینی شده بوده است. در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نرخ سکه امامی از حدود ۶ میلوین تومان به بیش از ۱۱ میلیون تومان، افزایش یافته است. بازار سکه در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹، رشدی تقریبا ۹۰ درصدی را تجربه کرده است.

این میزان افزایش نرخ طلا چندان قابل پیش‌بینی نبود و می‌توان آن را متاثر از نوسانات نرخ ارز در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ دانست. در این بازه زمانی صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا همچون عیار گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری بوده است.

منبع: یکتاپرس

ارسال نظر