|
کدخبر: 161190 مجتبی اسکندری

اختصاصی گسترش نیوز:

چرا سرمایه گذاری در طلا جذاب است؟

همزمان با منفی شدن بازدهی سرمایه در بورس و بانک‌ها در کشور و بدتر شدن اوضاع اقتصادی تحت تاثیر تورم، طلا همچنان پرقدرت به جلو می‌تازد.

اقتصاد چرا سرمایه گذاری در طلا جذاب است؟

در سالی که گذشت، طلایی‌ترین روزهای طلا رقم خورد و این واقعیت اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی، بدون تردید نمود یکسان با بازدهی متفاوتی داشت. طلا در سال گذشته میلادی برای هر اونس خرید سلف، از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کرد و یک رکورد دست نایافتنی تاریخی از خود برجای گذاشت. بازدهی سرمایه‌گذاری این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی از ۲۳ درصد عبور کرد و این در حالی بود که میانگین نرخ سود سپرده بانکی در سراسر جهان کمتر از یک درصد بود و این به معنای سقوط بازارهای سرمایه و پرریسک در برابر طلا بود. زیرا میزان بازدهی بالای این فلز ارزشمند، حاوی ریسک بسیار کمتر و سود مطمئن‌تری بود. 

چرا در ایران طلا رشد می‌کند؟ 

در ایران اما، طلا با شرایط بسیار متفاوت‌تری روبرو بود. در سراسر دنیا عمده‌ترین دلیل رشد این فلز، شرایط حاصل از همه‌گیری کرونا بود و علاوه بر آن، شرایط ناشی از بسته‌های حمایتی تورم‌زایی که دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با کرونا تصویب کردند، باعث کاهش ارزش دارایی‌های عمومی افراد (بر پایه ارزش پول‌های ملی) شد و افراد برای جبران ضرر و زیان ناشی از این وضعیت به طلا و رمزارزها پناه بردند. بازدهی طلا در ایران به دلیل شرایط تورمی بسیار حادتر، از مرز ۸۵/۶ درصد هم فراتر رفت و درواقع افرادی که توانستند طلا بخرند، ۴۰ تا ۴۵ درصد توانستند قدرت خرید و پس‌انداز خود را ارتقا ببخشند! بدیهی‌ست که شیوه حرکت بازار داخلی طلا با توجه به انتظارات تورمی شکل گرفته در داخل، نوسانات متفاوتی از آن بر این فلز در بازارهای جهانی ایجاد می‌کند را، شکل‌دهی می‌کند. خاصه این که در دنیا استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها به عنوان بدیلی جدی، ماه‌عسل طلا را تهدید می‌کند اما در ایران به علت فشار شدید دولت بر استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال، طلا همچنان از مطلوبت بسیار بالا و ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پس‌انداز دارد. 

طلا

منشا تقاضا برای طلا

تقاضا در بازارهای خارجی برای طلا بیشتر در سه حوزه کاربری برای تولید زیورآلات و جواهرات، مصارف صنعتی در صنایع الکتریکی و الکترونیکی و نیمه‌رساناها و همچنین تقاضای مبتنی بر حفظ ارزش به مثابه کالای سرمایه‌ای دسته‌بندی می‌شود. بیش از نیمی از این تقاضای جهانی مربوط به بخش زیورآلات و جواهرات است و حدود ۱۰ درصد آن مربوط به مصارف صنعتی خاص است و حدود ۴۰ درصد از تقاضای موجود، برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت توسط افراد مختلف است. درواقع این اتفاق باعث شده که طلا با تفاوت بسیار زیادی با سایر کامودیتی‌ها، دامنه نوسان بسیار کمتری داشته باشد که البته پس از فروکش کردن آثار تورمی بسته‌های حمایتی دولت‌ها و کاهش بی‌ثباتی ناشی از پاندمی کرونا، تقاضا برای این فلز ارزشمند در جهان، بازهم با کاهش مواجه خواهد شد و بازدهی آن همچنان کمتر از وضع فعلی خواهد شد. 

سال صعود و شکستن رکوردها

ثبت رکورد بی‌سابقه ۲۰۶۷ دلاری برای طلا در شرایطی بود که حدود یک دهه پیش و در سال ۲۰۱۱، بالاترین قیمت طلا در رکورد ۱۸۹۰ دلار به ثبت رسید. اکنون نیز طلا همچنان در محدوده کانال ۱۹۰۰ دلاری پرسه می‌زند که معنای آن تغذیه طلا از محل کاهش ارزش دلار و افزایش تورم در جهان است زیرا در سالی که گذشت، مجموع بدهی‌های دولتی در جهان از مرز ۲۰ تریلیون دلار گذشت و البته با اختراع چندین واکسن موفق برای کرونا، بخشی از سرمایه سرریز شده به این حوزه، به حوزه خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی سرازیر شد تا با کاهش تقاضا، کاهش قیمت نیز برای این فلز گرانبها رخ بدهد. در ایران نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار با عبور از قیمت پایه ۶ میلیون ۱۸۰ هزار تومان، بعد از ثبت چند رکورد تاریخی در مرز ۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان آرام گرفت. رشد ۶۷ درصدی قیمت دلار در سال جاری، باعث شد تا انتظارات تورمی در ایران، نسبت به جهان افزایش یافته و با توجه به بالا بودن این انتظارات برای سال آینده، همچنان پیش‌بینی می‌شود که تقاضای ثابت بلند مدت برای خرید طلا، همچنان پایدار خواهد بود و بازدهی سرمایه‌گذاری این فلز گرانبها در بازار همچون سال ۹۹ با توجه به انتظارات تورمی بالا خواهد ماند.

  • ناشناس ارسالی در

    برای آنکه در کشور ما بر خلاف کشورهای پیش رفته به تولید و بورس هیچ اهمیتی داده نمی شود ...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها