|
کدخبر: 159861

سیگنال مخرب آمریکا به بازار ارز

جو بازار ارز بار دیگر خبری شد، حرف های وزیرخارجه آمریکا بر قیمت دلار اثر صعودی گذاشت. از دید برخی معامله گران بازار ارز تحت تاثیر اخبار سیاسی تا پایان فصل اول سال آینده در نوسان محدوده های قیمتی مشخص است.

اقتصاد سیگنال مخرب آمریکا به بازار ارز

دلار در معاملات پشت خطی بالای محدوده ۲۴هزار و ۹۰۰ تومانی معامله شد. از نگاه برخی فعالان، حرکت اسکناس آمریکایی به سوی مرز ۲۵ هزار تومانی، تحت تاثیر اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا اتفاق افتاد. آنتونی بلینکن عنوان کرده بود،‌ تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های آنها کاهش نخواهد یافت. او در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد،‌ گزارش مربوط به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف، صحت ندارد.

به نظر می رسد نوسان گیران در معاملات پشت خطی پیرامون اظهارات او جوسازی زیادی را صورت دادند. البته برخی از فعالان نیز عنوان می کردند که دلار تحت تاثیر اخبار مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در مسیر کاهشی قرار گرفته بود،‌ در نتیجه طبیعی ست که با تکذیب این خبرها،‌ در مسیر صعودی قرار بگیرد.

دلار-پشت-خطی

بازارساز در برابر صعودی های دلار

در حالی که برخی از معامله گران،‌ انتظار افزایش قیمت دلار در ابتدای هفته جاری را دارند،‌ گروه دیگری معتقدند که بازارساز اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد. از نگاه آن ها، قیمت پایانی دلار در سال ۹۹ برای بازارساز اهمیت زیادی دارد و تمایل ندارد که اسکناس آمریکایی بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بسته شود.

از نگاه این گروه،‌ هراس معامله گران از عرضه ارز توسط بازارساز موجب خواهد شد که خریدهای چندانی صورت نگیرد و قیمت دلار به نوسانات محدود و کاهشی خود ادامه دهد. رییس کل بانک مرکزی اخیرا عنوان کرد که قیمت دلار در سامانه نیما تا کانال ۲۲ هزار تومانی ‍پایین رفته است. این مساله می تواند تا حدی نشانگر عرضه بازارساز و عقب راندن خریداران باشد.

سناریوی محتمل این است که در ابتدای در روز جاری،‌ قیمت دلار تحت تاثیر جوسازی نوسان گیران پیرامون اخبار سیاسی افزایش پیدا کند و پس از آن، سیر نزولی به خود بگیرد. البته اگر درهم به بالای خط ۷ هزار تومانی بماند و پایین نیاید،‌ احتمال برگشت دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی بسیار ضعیف خواهد شد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر