|
کدخبر: 158129

دینار عراق برای ایران تبدیل به یورو می شود

پس از دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران و مدیر عامل بانک تجارت عراق کانال مالی گاز در برابر غذا روانتر شد.

ایران و عراق در ۱۶ بهمن سال ۹۷ توافق‌نامه مهم ساز و کار پرداخت مالی میان دو کشور را امضا کرده بودند. بر اساس این توافق نامه عراقی‌ها قول داده بودند پول صادرات گاز و برق ایران را از طریق یک شرکت واسط عراقی برای واردات غذا و کالاهای اساسی از اروپا اختصاص دهند. در واقع تبدیل منابع ارزی ایران در عراق به یورو و دلار در قالب یک ساز و کار مالی تسویه شود.اما بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم های آمریکا به سختی نقل و انتقال از مسیر این کانال را انجام می داد به طوری که ارزش منابع ارزی انباشته شده در عراق به بالاتر از سه میلیارد دلار رسیده بود.

۹ اسفند مدیرعامل بانک تجارت عراق در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پرداخت هایی از محل منابع ایران در عراق انجام شده است، قول داد روند استفاده از منابع یاد شده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می شود تا کانال ها و روش‌های مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند.

امروز حمید حسینی دبیر کل اتاق ایران و عراق خبر داد با مجوز آمریکایی ها چند تراکنش انجام شده است.

یک منبع مطلع با تایید این خبر گفت: منابع ایران در عراق بلوکه نشده بود اما جابجایی آن به سختی انجام می شد. او گفت تفاوت این منابع با منابع بلوکه شده در کره جنوبی در این بود که طرف کره ای در هیچ قالبی همکاری نمی کرد اما طرف عراقی به شکل محدود امکان جابجایی را برقرار می کرد.

به گفته وی منابع ایران در عراق کمی بالاتر از سه میلیارد دلار است و طرف عراقی اخیرا برای واردات برخی کالاهای اساسی با ایران همکاری کرده است.

در قالب این همکاری یک شرکت عراقی نیازهای ایرانی از سایر بازارها را خریداری و در مقابل از محل منابع ایران اعتبارات را تسویه می کند. در واقع در قالب این فرایند دینار عراق تبدیل به یورو می شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    یک خیانت جدید از بانک مرکزی و دولت روحان ی
    آیا ما واقعا نیاز به واردات غذا داریم؟؟؟!!
    ما در حال حاضر به بسیا ری از کشورهای عربی غذا صادر میکنیم
    این پولهای بلوکه شده هم خوراک آقازاده ها و رانت خواران وارداتچی شد

  • ناشناس ارسالی در

    برق و گاز در برابر غذا !!!!!!! واقعا به مقام والایی رسیدیم.

ارسال نظر