|
کدخبر: 158087

رقم سقف افزایش حقوق کارمندان اعلام شد

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، سقف افزایش حقوق کارمندان دولت ۲.۵میلیون تومان شد.

اقتصاد رقم سقف افزایش حقوق کارمندان اعلام شد

در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) بررسی و افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده مصوب شد اما برای این افزایش حقوق سقف مشخصی تعیین شد.

گفتنی است، در لایحه اولیه بودجه افزایش ۲۵درصدی حقوق برای تمامی حقوق بگیران لحاظ شده بود.در مرحله اول کمیسیون تلفیق نیز همین فرمول را تایید کرد.

در مرحله بعد و پس از رد کلیات بازهم دولت بر فرمول خود یعنی افزایش ۲۵درصدی حقوقها تاکید کرد. اما در این مرحله با مطرح شدن پیشنهادات در صحن علنی کمیسیون تلفیق از فرمول جدید برای افزایش حقوق رونمایی کرد.

 بر این اساس سقف ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که براساس آن حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان بعد از افزایش ۲۵ درصدی نباید بیشتر از ۲.۵ میلیون تومان به آنها اضافه شود.

به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، ۲۵ درصد افزایش مشروط به این است که میزان افزایش حقوق هیچ شخصی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۵ میلیون ریال بیشتر نشود.

 

 همچنین دستور کار مجلس در هفته جاری بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1400 بود که بر همین اساس نمایندگان مصوباتی در موضوعات مختلف و به نفع مردم داشتند.  بخشی از مصوبات به شرح زیر می باشد:
 

مشوق‌های بودجه‌ای برای فرزندآوری در ۱۴۰۰/ استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به صرفه‌تر می‌شود

مجلس در ادامه رسیدگی به بخش‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، علاوه بر تصویب مشوق‌های بودجه‌ای برای فرزندآوری، نرخ تعرفه اینترنت استفاده از پیام رسان‌های داخلی را یک پنجم پیام رسان‌های خارجی تعیین کردند.

نمایندگان در یکی از مصوبات خود به وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب اجازه دادند نسبت به تامین مالی طرح های نوسازی شبکه فرسوده آب و برق از طریق مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی اقدام کنند. همچنین اختصاص ماهانه دو درصد از یک‌دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به خزانه کل کشور از دیگر مصوبات مجلس بود.

نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به واگذاری معادن شناسایی شده در سال ۹۹ کردند و این وزارت خانه باید حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۹، اقدام نماید.

 

اینترنت ارزان برای پیام رسان‌های داخلی

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰؛ مصوب کردند که دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه های پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول نماید. جعفر قادری به عنوان پیشنهاد دهنده گفت: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی تعیین شود.

در حال حاضر تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی یک سوم نرخ تعرفه پیام رسان های خارجی محاسبه می شود.

مجوز مجلس به دولت برای تخصیص منابع جهت اجرای طرح های نیمه تمام و مشخص شدن نحوه مشارکت دولت در پروژه های بزرگراهی و حمل و نقل ریلی از دیگر مصوبات نمایندگان در بررسی بندهای تبصره (۱۹) بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود. نمایندگان همچنین با الحاق یک بند درآمدی به ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰، با پیشنهاد کمیسیون عمران موافقت کرده که بر اساس آن معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات قیر را لغو کردند.

در ادامه بررسی بخش های درآمدی با پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر پرداخت بدهی‌های دولت از محل تهاتر به صندوق ذخیره فرهنگیان موافقت کردند.

بر این اساس به دولت اجازه داده می شود بدهی های قطعی خود به موسسه ذخیره فرهنگیان و همچنین اجرای ماده (۸۵) قانون برنامه ششم در سال جاری را از روش های زیر تسویه نماید:

 ۱- تأمین خوراک و انرژی با قیمت ترجیحی برای مصرف کلیه واحدهای تولیدی مرتبط با موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان.

 ۲- واگذاری تمام یا بخشی از سهام دارایی های دولتی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی سهام متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری.

 ۳- مطالبات موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بدهی های موسسه مذکور به دولت و یا به بانک مرکزی به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی.

 ۴- صندوق ذخیره فرهنگیان، بخشی از مطالبات خود از دولت را از محل قیمت گاز مصرفی تهاتر نماید.

 

 مشوق‌های بودجه ای برای فرزندآوری

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان، بانک مرکزی را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می شوند، کردند.

همچنین نمایندگان، دولت را مکلف به تخصیص یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی به متولدین سال ۱۴۰۰ جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کردند.

تعیین سقف درآمدهای نفتی و کسری بودجه کلان، الزام دولت به تسویه بدهی‌های قطعی تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال، کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختی در سال ۱۴۰۰ و حذف تدریجی آن، تعیین تسهیلات مالی خارجی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار برای دولت، الزام سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها و موسسات کنکوری به مالیات پردازی، جلوگیری از افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ و رایگان شدن تعرفه «آب، برق و گاز» مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای کم‌مصرف محروم از مهمترین مصوبات مجلس تا کنون درباره بودجه بوده است.

همچنین نمایندگان نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح، معافیت مدارس دولتی از پرداخت قبوض، واریز درآمد تبلیغات ورزشی صدا و سیما به خزانه، تعیین تکلیف جرایم رانندگی، تعیین تکلیف جرایم سربازان غایب، تعیین ۴ میلیون تومان به عنوان سقف حقوق معاف از مالیات و تعیین تکلیف بخش درآمدی یارانه‌ها در ۱۴۰۰ از مصوبات مجلس بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر