|
کدخبر: 157716

چرا باید اول تورم را مهار کنیم؟

عباس علوی راد_استاد دانشگاه

ریکاوری اقتصاد ایران از مسیر افزایش پایدار رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال بدون کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم به زیر ۱۳ درصد، بسیار دشوار است. مطالعات نشان می‌دهد حد آستانه تاثیر مثبت تورم بر رشد اقتصادی در ایران حدود ۱۳ درصد است. در واقع نرخ‌های تورمی شدید فعلی نه تنها محرک رشد نیست بلکه مانع رشد اقتصادی واقعی است و در نتیجه بیماری هلندی در اقتصاد ایران تشدید می‌شود که نه رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و تورم کاهش می‌یابد.

۱. نرخ‌های تورمی شدید چند سال اخیر اختلال زیادی در نظام برنامه‌ریزی کشور ایجاد و مشخصاً هزینه‌های جاری در بودجه عمومی دولت را ملتهب نموده است. پیامد آشکار این موضوع کسری شدید تراز عملیاتی در عملکرد بودجه سال های ۹۸، ۹۹ و پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰ است.

عباس-علوی-راد

 تورم‌های شدید بعد از تکانه ارزی سال ۱۳۹۷ تا کنون، فشار مضاعفی بر معیشت دهک‌‌های درآمدی پایین جامعه ایران وارد نموده که ادامه آن کشور را وارد فاز حاد آسیب‌پذیری تمدنی خواهد کرد.

۲. نرخ‌های تورمی شدید چند سال اخیر از طریق تاثیرگذاری بر نرخ بهره واقعی و گسترش بی‌ثباتی، مشکلات زیادی در نظام تصمیم گیری بانک‌ها و کارگزاران اقتصادی کشور ایجاد نموده است و باعث شده نرخ بهره حقیقی در کشور بسیار منفی باشد و بازدهی بخش تولید هم در منفی‌ترین حالت خودش از گذشته تاکنون قرار داشته باشد.

۳. ورود به سال ۱۴۰۰ همچون ورود به سال ۱۳۹۹ با نرخ تورم بالای ۳۵ درصد، انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور را همچنان ملتهب باقی خواهد گذاشت. این موضوع همچنان ریسک سیال شدن بخشی از نقدینگی موجود و فشار تقاضا بر انواع بازارهای دارایی را پابرجا خواهد نمود. تداوم این وضعیت هم باعث می‌شود که در نهایت بازارهای مختلف دارایی در کشور با سفته‌بازی‌های مختلفی مواجه شوند و در نهایت در هر کدام از این بازارها بخش‌های زیادی از سرمایه مردم از میان می‌رود و این اتفاقات فقط دارای تبعات اقتصادی نخواهد بود و به حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی هم تسری خواهد یافت و آثارش تا سال‌ها دامن‌گیر مردم خواهد بود.

نویسنده: عباس علوی راد

ارسال نظر