|
کدخبر: 157650

خبر مهم از لایحه اف‌ای‌تی‌اف

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شباهت دهه پنجم انقلاب به دهه اول انقلاب به واسطه مواجهه فرصت‌ها و تهدید‌های بزرگ، گفت: تکلیف نهایی ۲ لایحه اف‌ای‌تی‌اف در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

اقتصاد خبر مهم از لایحه اف‌ای‌تی‌اف

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تکلیف نهایی ۲ لایحه اف‌ای‌تی‌اف در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم.

هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد.

اکنون بحث دو توصیه از ۴۱ توصیه مطرح است؛ دو تا از این توصیه‌ها در مجمع است. یکی لایحه پالرمو است و دیگری لایحه CFT.

اعضای مجمع درباره موضوع "نکست استپ" بسیار پرس و جو کردند، این موضوع هنوز در هاله‌ای از ابهام است. قرار شده مستندات این سوالات بررسی شود و دولتی‌ها آن را امضا کنند. دولتی‌ها درباره این موضوع تناقضاتی دارند، سه یا چهار پیشنهاد در مجمع وجود دارد. باید این مستندات توسط دولت امضا شود. به مجمع بیاید و بعد این پیشنهادات در مجمع بررسی و به تصویب برسد.

برخی آقایان وزرا می‌گفتند اول این این موضوع در مجمع تصویب شود و بعدا مورد بررسی قرار بگیرد. اعضای مجمع منتظر مستندات دولتی‌ها هستند.

مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده‌ایم کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم انقلاب است. همه فرصت‌ها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است یعنی با فرصت‌ها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.

آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم؛ هرچند فرصت‌سوزی شده است می‌توان هشت سال آینده را مشاهده کرد. در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی‌ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت‌ها و تهدیدات زیادی داریم.

مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آنها رسیدگی شود؛ یکی از فرصت‌هایی که داریم سرمایه عظیم رسانه‌‌ای در داخل کشور است که هیچ کدام از ۲۵ کشور منطقه عظمت و گستردگی و توسعه رسانه‌های ایران را از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها ندارند. این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود. دیگران به‌عنوان تهدید از این فضا استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصت‌های بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.

آیا با تفکر گذشته، مدیریت گذاشته و برنامه‌ریزی گذشته می‌توانیم این دهه را مدیریت کنیم. تحلیل‌ها و کارهای کارشناسی که صورت گرفته است نشان می‌دهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم. یعنی برای دهه پنجم تکرار دولت‌های گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطرهای بزرگی مواجه می‌کند ما نمی‌توانیم دولت‌ها گذشته را در آینده تکرار کنیم.

ادامه دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر