|
کدخبر: 155236

روحانی به مردم عیدی می دهد؟

پنجم اسفند ماه سال ۹۱ برای اولین بار در اقتصاد ایران یک دولت مبلغی به میزان ۸۵ هزار تومان به عنوان عیدی برای عموم مردم به حساب سرپرستان خانوارها واریز کرد. اتفاقی که دیگر در اقتصاد ایران تکرار نشد. اما آیا این بار هم در آخرین سال فعالیت یک دولت، ممکن است این اتفاق بیفتد؟

اقتصاد روحانی به مردم عیدی می دهد؟

در اولین شنبه اسفند ماه هشت سال پیش یعنی پنجم اسفند ماه سال ۹۱ برای اولین بار در اقتصاد ایران یک دولت مبلغی به میزان ۸۵ هزار تومان به عنوان عیدی برای عموم مردم به حساب سرپرستان خانوارها واریز کرد. اتفاقی که دیگر در اقتصاد ایران تکرار نشد. اما آیا این بار هم در آخرین سال فعالیت یک دولت، ممکن است این اتفاق بیفتد؟

آن زمان هم مثل اکنون نرخ تورم ارقامی بالای ۴۰ درصد را به خود دیده بود و مردم در تنگنای اقتصادی به سر می‌بردند و ویژگی مشابه دیگر این بود که آن سال، سال پایانی فعالیت یک دولت بود. با این حال هنوز اخبار رسمی درباره عیدی دولت روحانی به مردم اعلام نشده است.

آخرین بار هم که مردم عبارت عیدی دولت به مردم را شنیده بودند مربوط به ۹ فروردین ماه امسال است که گفته بود « عیدی امسال، همکاری مردم برای از بین بردن بیماری کرونا است».

پیش از این، رئیس جمهور در خرداد سال ۹۸ نیز در پایان مراسم نماز عید سعید فطر درباره عیدی رئیس جمهور به مردم گفته بود: عیدی امسال ما به مردم این است که مردم توانستند با ایستادگی، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند؛ خواهش می‌کنیم، همین را ادامه دهند.

با این حال، طبق برخی گمانه‌ها و شایعات تایید نشده شاید اسفند ماه امسال دولت روحانی این عیدی را به شکل نقدی و در حد ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که البته در صورت چنین کاری ممکن است عواقبی مثل افزایش رشد تورم به همراه داشته باشد.

در اسفند سال ۹۱ پس از پرداخت یارانه، رئیس جمهور وقت گفته بود: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کرده و به بانک مرکزی دادیم که ریال آن را دریافت کرده و به حساب مردم واریز کردیم.

دولت روحانی نیز اگر تصمیم بر انجام چنین کاری داشته باشد از این محل احتمالی فشار جدیدی را به پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم وارد کند. با این حال اوضاع اقتصادی مردم آن قدر سخت شده که محمد هاشم پسران، تنها اقتصاددان ایرانی کاندیدای نوبل اقتصاد هم در گفتگویی با تجارت‌نیوز می‌گوید دولت در دوره کرونا ملاحظه تورم را نداشته باشد. این مصاحبه ویدیویی را در اینجا ملاحظه کنید.

این درحالیست که آخر هفته اخیر یارانه کرونا ۱۰۰ هزار تومانی طبق ادعای دولت به ۳۴ میلیون نفر پرداخت شده است.

یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی نیز طبق نظم قبلی احتمالا به ترتیب روزهای دهم و بیستم اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

مبلغ یارانه معیشتی برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان و یارانه نقدی نیز همچنان همان ۴۵ هزار تومان است.

آیا دولت روحانی هم به مانند دولت سابق در آخرین سال فعالیت خود یارانه‌ای به عنوان عیدی به مردم پرداخت خواهد کرد؟

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    هورا هورا .سوپرایز سوپرایز قراره جیبمون رو بزنند

  • ناشناس ارسالی در

    روحانی خودش دزد است حق مردم و نمی دهد بی شرف

  • ناشناس ارسالی در

    دستت دردنکندمبلغ ۲۵۰ گرم بادام هندی است

  • ناشناس ارسالی در

    والا خیلی ادعا دارید دست از سره روحانی ع زیز دل بردارید بزارین زندگیشو بکنن نکنین اینکار پیش خداااااااااااااااااااااا و پ یغمبر زبانتان میشه اینهو چماق؟دیگه چی عی دی بهتون بده خزانه کشور خالی کردین ایهاا ناس ممنونم

    • ناشناس ارسالی در

      مرگ بر آمریکا

  • بینام ارسالی در

    شما جان و مال مارا تباه کردید

  • علی ارسالی در

    وطن فروش

  • علی ارسالی در

    ایشان اسفند ۹۱ با دلار ۳۵۰۰ تومان حدود ۲۴ دلار به هر ایرانی دادند با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی باید به هر نفر ۶۰۰ هزار تومان بدهند.

  • قاسم ارسالی در

    روحانی جیب مارو نزنه عیدی پیشکش.

  • کارگر همیشه گرسنه ارسالی در

    خدا یا شکرت نه مردیم چوپان دروغگو را باچ شم مون دیدیم

  • ناشناس ارسالی در

    شما جیب مارو نزن عیدی پیش کش

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر تو بهترین عیدی است که ما خواهیم گرفت
    تمام زندگی ما را نابود کردی
    اموالمامان را باحیله نیرنگ غارت کردی
    عیدی ات توی سرت بخورد
    بری به جهنم کثافت ی شرف

  • ناشناس ارسالی در

    دولت باید با این تورمی که ایجاد کرده به مردمی که زیر این تورم کمر شان خم شده عید ی بدهد

  • ناشناس ارسالی در

    آخه ۸۵ هزار تومن چیه که تکرار بشه .پول دو کیلو میوه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام آقایان مسئولان شماها تو بورس یا هر جای دیگر جیب مردم بدبخت ایرانی خالی نکونید ما به عیدی شما نیاز نداریم مردم مسخره خودتون نکنید حسن خان برای ۸۵هزارتومان پول نگهدارین برای خودتون ما به شما تو بورس عیدی دادم جیب مون خالی کردند ما دیکه مردم برای مرد عیدی نمیدن که

  • مسعود خاری ارسالی در

    لعنت بهت

  • جعفریان ارسالی در

    ما جیزی نگیره عیدی پیشکش خودش البته چیزی م نمونده بگیره فقط جونمون مونده اونم کمک م داره میگیره بااین گرونیای مواد غذایی خ دا لعنتش کنه

  • لیلا ارسالی در

    جناب روحانی عیدی سال ۹۹کی واریزمیکنیدبه حساب آیابه حساب زنان سرپرست ومددجویان کم یته هم واریزمیکنید

    • مهدی ارسالی در

      سلام‌ آقای روحانی من مهدی کلاس ۶ابتدایی هستم باباندارم حداقل عیدی بدیدکه بتونم یه تپلت یایه گوشی بخرم تروخداازدرسهام جاموندم

  • ناشناس ارسالی در

    دولت روحانی از جیب مردم دردی نکند عیدی پ شکش

  • بی نام ارسالی در

    اینقدر مواد غذائی گرون اجاره ها بالا حقو ق پایین ، دیگه برای مردم نفسی برای کشیدن نمونده خدا لعنت کنه کسانی که دست در ناب ودکردن مردم پولهای فروش از نفتو دودستی ت قدیم بی کفایتا و کشورهای گدایی عربی دادن که حالا مردم ایران با این همه ثروت کشور ی گدا که محتاج یه پول از طرف یه نفر باشن

  • ناشناس ارسالی در

    خدا یا مارو از شر ادم های بی لیاقت ودروغ گو بی سواد نجات بده این بهترین عیدی میش ه که از طرف خدا باشه

  • ناشناس ارسالی در

    اونایی که چششون دنبال ۸۵ هزارتومانه واقع ا خجالت بکشن چرا خودتونو اینقدر ارزون می بینین این آدم جوانی مارو نابود کرد خدا ل عنتش کنه.

  • امیدباراندوست ارسالی در

    اگه خدا لطف کنه این درعیدی توودیگراعضای مفت خور رانت خورخارج نشین ومرفه بی درد ک ابینه ات روبه رمین گرم بزنه فکرکنم بهتری ن عیدی برای مردم بدبخت وستم دیده ایران ه ست
    خداهرروزوهرشب لعنتتون کنه ان شا الله

  • میلاد ارسالی در

    دزد وطن فروش، کاری را که مردم انقلابی نه لیبرال ها که از سفر خسته نمیشوند را میخواهد به مردم به عنوان عیدی غالب کند؟ لعنت به روحانی، لعنت به وطن فروشان=لعنت به اصلاح طلبان ولیبرال ها.
    ببخشید یک لحظه یادم رفت، لعنت به سلبریتی ها.

  • ناشناس ارسالی در

    روحانی خدالعنتت کنه
    خدالعنت کنه هر چی خائنه
    4 تا بچه دارم مستاجرم وا قعا توروبچه هام شرمنده ام خدالعنتتون کنه مسعولین بی کفایت

  • چوپان دروغگو ارسالی در

    در حالی حسن روحانی در ماه‌های پایانی ریا ست جمهوری خود است که گران‌ترین شب عید تا ریخ را برای مردم ایران ایجاد کرده است.
    سرویس اقتصاد مشرق- هشت سال پ یش چنین روزهایی و در آستانه عید سال ۱۳۹۲ افرادی همچون حسن روحانی از گرانی کالاها گلایه داشتند و آن را ناشی از سوء مدیریت دولت دهم می‌دانستند.

    حسن ر وحانی در آن دوران از این که اقتصاد کشور بی‌ثبات و دچار آشفته‌بازار است، انتقاد م ی‌کرد و شرایط گرانی‌ها را به خواب اصحاب کهف تعبیر می‌کرد به طوری که مردم هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند می‌بینند یک کالا گران شده است.

    از آنجا که شاید روحانی اوضاع آن روزها را یادشان رفته باشد، نگاهی به قیمت کالاهای اساسی در شب عید سال ۱۳۹۲ می‌اندازیم که روحانی را به شدت عصبانی کرده بود و معتقد بود به علت آن گرانی‌ها شرایط کشور فوق‌العاده ح ساس است و سیاست‌های دولت باید هرچه سریع‌ تر تغییر کند.

    روحانی با اقت صاد چه کرد؟

    در اسفند سال ۱۳ ۹۱ و در آستانه نوروز ۱۳۹۲ که روحانی اوضا ع اقتصاد کشور را فوق‌العاده می‌خواند و گ رانی‌های روزانه را به خواب اصحاب کهف تشب یه می‌کرد، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۳۵۷۰ تومان و قیمت هر سکه تمام طرح ج دید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

    در آن زمان قیمت ارزان‌ترین خودر وی تولیدی کشور یعنی پراید حدود ۱۶.۸ میلی ون تومان بود.

    اما اکنون با گذشت هشت سال از آن دوران و در حالی که حس ن روحانی در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری خود است، اوضاع بازار به شدت بحرانی‌تر از اسفند سال ۱۳۹۱ است.

    قیمت د لار حدود ۲۴۰۰۰ تومان و هر سکه بالای ۱۰ م یلیون تومان است. قیمت ارزان‌ترین خودروی تولیدی کشور بالای ۱۰۰ میلیون تومان است
    اوضاع بحرانی اقتصاد کشور و م عیشت مردم در ماه‌های پایانی دولت روحانی در بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی وخیم ‌تر است.

    قیمت گوشت قرمز از حدود ۲۸۰۰۰ تومان در اسفند ۱۳۹۱ اکنون بال ای ۱۱۰ هزار تومان است. قیمت مرغ از ۶۱۸۰ تومان به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است ا لبته باید ساعت‌ها در صف بایستید تا مرغ ۲ ۰ هزار تومانی نصیبتان شود وگرنه مرغ در ب ازار آزاد را باید به قیمت بالای ۳۰ هزار تومان تهیه کنید.

    قیمت میوه‌ جات و حبوبات هم چند برابر افزایش یافته و لبنیات هم سر به فلک کشیده است.
    در حالی حسن روحانی در ماه‌های پایان ی ریاست جمهوری خود است که گران‌ترین شب ع ید تاریخ را برای مردم ایران ایجاد کرده ا ست.

  • ناشناس ارسالی در

    ننگ برشما لعنت بر شما حیف جهنم

  • ناشناس ارسالی در

    دزد حرفه ای

  • ناشناس ارسالی در

    سلام واقعأ درحیرتم ک چرا ب کارگران ساختم انی بیمه پردازیارانه کرونا ناقابل صدهزار تومانی راندادنددرحالیکه انهاهم درفصل سرد سال اکثرأبیکارن ب این قشریارانه کرونا بد یدواقعأ احتیاجن

  • ناشناس ارسالی در

    سلام واقعأ درحیرتم ک چرا ب کارگران ساختم انی بیمه پردازیارانه کرونا ناقابل صدهزار تومانی راندادنددرحالیکه انهاهم درفصل سرد سال اکثرأبیکارن ب این قشریارانه کرونا بد یدواقعأ احتیاجن

  • بنده خدا .... ارسالی در

    چیشد روحانی از ما مردم که خیلی انتظار داری .میگین رای بدیم چطور توقع دارین ما ازتون چیزی نخوایم ...هرچی که هستین بخاطر ما ملت است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها