|
کدخبر: 154283 مجتبی اسکندری

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس تجارت الکترونیکی:

اینترنت اشیا به چه درد شما می‌ خورد؟

یکی از مباحثی که بسیار در دنیا با اقبال عمومی صنایع و بخش خصوصی مواجه شده است، مفهوم تکنولوژیکی تحت عنوان اینترنت اشیا است که به بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری در سبک زندگی اقتصادی کمک شایانی می‌کند.

اقتصاد اینترنت اشیا به چه درد شما می‌ خورد؟

یکی از دستاوردهای تمدنی قرن حاضر که به سرعت در حال تبدیل به یک شگفتانه تکنولوژیک می‌شود، اینترنت اشیا یا چیزنت است که با استقبال بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مختلف و همچنین ذائقه بسیاری از خریداران کالاهای مصرفی و لوازم خانگی به سرعت تطبیق پیدا کرد. اکنون هم پنجمین رویداد فناوری اینترنت اشیا در کشور در حال برگزاری است و رفته رفته جای خود را در ایران، دستکم در میان فعالین بخش خصوصی باز می‌کند. حسین صفی کارشناس تجارت الکترونیکی و اینترنت اشیا در گفت‌وگو با گسترش نیوز، ابراز امیدواری کرد که به سرعت، این فناوری فراگیر جای خود را در زندگی اقتصادی ایرانیان پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چیستی اینترنت اشیا اظهار داشت: از حدود ده سال پیش، این مسئله دوباره با رونق مواجه شد که بهره‌وری از طریق هوشمندسازی وسایل مختلف افزایش پیدا کند. نقش اساسی که اینترنت اشیا در کشاورزی، صنعت، شهرسازی هوشمند و بسیاری از زمینه‌های دیگر در اقتصاد خواهد داشت، این است که افزایش بهره‌وری از طریق هوشمندسازی تحقق بپذیرد. بنابراین یک زنجیره ارزشی تشکیل خواهد داد از اعضای مختلف! این زنجیره اعم از افرادی خواهد بود که سنسور می‌سازند، شبکه را ایجاد می‌کنند، پلتفرم را ایجاد می‌کند و بنابر این، از همنشینی این زنجیره ارزش، بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال هم مطرح خواهد بود. 

حسین_WTD

افزایش سرعت بهره وری

حسین صفی افزود: در حوزه مدیریت مصرف انرژی هم، فناوری اینترنت اشیا به سرعت باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. در ایران همانطور که اطلاع دارید شاخص شدت انرژی بسیار در شرایط نامناسبی قرار دارد و در بهترین حالت، مصرف انرژی در ایران دو برابر مجموع کشورهای اروپایی خواهد بود. و اینترنت اشیا در این زمینه می‌تواند باعث هوشمندسازی مصرف انرژی در کشور شود. اگرکه اینترنت اشیا را در حوزه مسائل مرتبط با شدت مصرف انرژی دسته‌بندی کنیم، مثلا در بحث خانه هوشمند، با استفاده از کنتورهای هوشمند، تا حد زیادی می‌شود مصرف برق را کنترل و مدیریت کرد. همچنین امکان ایجاد و توزیع پلتفرم‌هایی در ارتباط با میزان مصرف آب خانگی افراد هم وجود دارد که مثلا به مشترک آب بگوید که این هفته مصرف آب نسبت به هفته گذشته، به مقدار ایکس افزایش یافته و دلایلش را هم برای شما شرح بدهد، به شما این امکان را می‌دهد که مصرف انرژی را در بخش خانگی مدیریت کنید.

حل مشکل صنایع سنگین

این فعال بخش خصوصی همچنین متذکر شد: در حوزه صنایع سنگین هم مصرف ایران به دو دلیل بسیار بالاست. مثلا در صنایع ذوب‌آهن و فولاد به دلیل پایین بودن میزان بهره‌وری، پرتی بسیار بالایی در قبال مصرف انرژی و بازدهی بسیار پایینی در مقابل آن وجود دارد و به زیر پنجاه درصد می‌رسد که این مشکل با اینترنت اشیا به سرعت قابل حل شدن است.

این کارشناس اینترنت اشیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرگذاری کمی و کیفی اینترنت اشیا بر پزشکی و مراقبت‌های درمانی و بهداشتی قرون به مصرفه، خاطرنشان ساخت: اگر منظور از این پرسش، مراقبت از راه دور و ویزیت آنلاین و معاینه پزشکی غیرحضوری و اندازه‌گیری علائم حیاتی باشد، در حال حاضر هم اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌هایی اقدام به ارائه این خدمات در کشور می‌کنند اما اگر منظور از این پرسش، "تله سرژری" و جراحی باشد، تا میان مدت هم در ایران میسر نخواهد بود.

صفی اذعان کرد: یکسری از این مسائل صرفا با بحث فنی و تکنولوژیک مواجه نیستند و مباحث حقوقی و رگولاتوری بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد زیرا جراحی یک فیلد بسیار حساس است و بنابراین حتی اگر با ظهور 5G این مشکل تا حد زیادی به لحاظ فنی مرتفع شده باشد، بازهم به دلایلی که اشاره کردم، فعلا در کشور میسر نیست. اما ردیابی علائم حیاتی افراد و ویزیت و معاینه آنلاین هم اکنون در کشور در حال رواج یافتن است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها