|
کدخبر: 150678

در شب عید گرانی خواهیم داشت؟

رفتار قیمت‌ها در دی می‌تواند در سه قاب بررسی شود. ماهانه، ده ماهه و ۱۲ ماهه. در کمترین سناریو، تورم میانگین در کشور بالاتر از حد ۳۶ درصد پیش‌بینی می‌شود. اما کدام رفتار بیشترین و کمترین گرانی را به ثبت می‌رساند؟

اقتصاد در شب عید گرانی خواهیم داشت؟

در دی ماه کمترین نرخ تورم ماهانه در سال ۹۹ رقم خورد. اگر این رفتار قیمت‌ها تا پایان سال ادامه پیدا کند شاهد ثبت تورم ۴۷ درصدی در اسفند ماه خواهیم بود. این یکی از سه سه سناریوی بررسی رفتار تورمی تا پایان سال است.

سه متغیر بازگو‌کننده شرایط تورمی

شاخص قیمت مصرف‌کننده توسط مرکز آمار ایران به صورت ماهانه منتشر می‌شود. این شاخص به نوعی مبین وضع قیمتها در هر ماه است. به رشد این رقم نسبت به ماه قبل تورم ماهانه در آن ماه می‌گوییم. این رشد در ماه دی ۱.۸۲ درصد برآورد شد که در مقایسه با تمام ماه‌های سال ۹۹ تاکنون کمترین بوده است.

به عبارت دیگر در دی ماه اجناس به طور متوسط ( خوراکی و غیر خوراکی ) در مقایسه با ماه‌های دیگر کمتر گران شده است.

چنانچه رقم شاخص قیمت مصرف‌کننده را با یک سال پیش مقایسه کنیم حاصل تورم نقطه به نقطه خواهد بود. مقایسه میانگین شاخص در هر ۱۲ ماه با ۱۲ ماه قبلی نیز عددی است که آن را تورم میانگین می‌نامند. روند این متغیرها در ماه‌های مختلف اوضاع گرانی را در نماهای دیگری به نمایش می‌گذارد. از آنجا که تورم را دارای حافظه‌ای بلند مدت می‌دانند این دو متغیر را می‌توان در بیان وضع گرانی از اهمیت خاصی برخوردار دانست.

اکنون سوال اینجاست که وضع تورمی در پایان سال ۹۹، در هر سه متغیر چگونه خواهد بود؟

سناریوی ماهانه

اگر فرض کنیم که وضعیت گرانی در بهمن و اسفند مانند دی ماه باشد یعنی هر ماه ۱.۸۲ درصد رشد در قیمتها شکل بگیرد در نهایت تورم نقطه به نقطه اسفند ۴۷.۸ درصد خواهد بود. تورم میانگین نیز ۳۶.۳ درصد محاسبه می‌شود. این دو رقم کمترین میزان گرانی در بین سه سناریوی مورد بررسی است.

سناریوی ۱۰ ماهه

تصور کنیم که روند ۱۰ ماهه شاخص قیمت مصرف‌کننده بخواهد تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد. در این صورت تورمی که هر ماه داشته‌ایم ۳.۶ درصد محاسبه می‌شود که اگر آن را تا پایان سال ادامه دهیم تورم نقطه به نقطه اسفندماه امسال، ۵۳ درصد برآورد خواهد شد. این محاسبات تورم میانگین را نیز در این موقعیت ۳۷ درصد تخمین می‌زند. این رقم بیشترین میزان گرانی در پایان سال ۹۹ در میان سه سناریوی مورد بررسی است.

سناریوی ۱۲ ماهه

اگر مبنای محاسبه را روند یک سال گذشته وضعیت قیمتها در کشور بدانیم دراین صورت باید شاخص قیمت مصرف‌کننده را از دی ۹۸ تا دی ۹۹ مورد بررسی قرار دهیم.

دراین بررسی تورم ماهانه ۳.۳ رصد به‌دست می‌آید که این رقم تورم نقطه به نقطه اسفند ماه را تا حد ۵۲ درصد می‌رساند. تورم میانیگین نیز از این طریق ۳۶.۸ درصد به‌دست می‌آید.

مقایسه تورم درسه سناریو نشان داد که اگر تورم رفتار ۱۰ ماهه خود تا کنون را ادامه دهد در پایان سال بیشترین حد تورمی را در کشور خواهیم داشت. این در حالی است که ادامه رفتار دی ماه می‌تواند وضعیت گرانی را در پایان سال کمتر از حالتهای دیگر افزایش دهد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر