|
کدخبر: 150590

دلیل گرانی مرغ چیست؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: گرانی مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد، زیرا امروز با وجود کاهش نرخ مرغ زنده، اما نرخ مرغ گرم افزایش داشته است.

اقتصاد دلیل گرانی مرغ چیست؟

در بحث تنظیم بازار، توزیع و عرضه وزارت صمت مشکلات بسیاری دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: گرانی مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد، زیرا امروز با وجود کاهش نرخ مرغ زنده، اما نرخ مرغ گرم افزایش داشته است.

با توجه به شرایط کرونا و تاکید وزارت بهداشت بر رعایت اصول بهداشتی و عدم‌تجمعات، پیش‌بینی می‌شود که تا فروردین افزایش چشمگیری در نرخ نداشته باشیم.

وی ایرادات سامانه بازارگاه را یکی از دلایل افزایش نرخ تمام شده تولید مرغ دانست و اضافه کرد: با توجه به آنکه نهاده پس از ورود جوجه به واحد‌های مرغداری به تولیدکننده تخصیص می‌یابد، از این رو با تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه نهاده به‌دست مرغدار می‌رسد که در این مدت تولیدکننده ناچار است که نهاده را از بازار آزاد تهیه کند و این امر نرخ تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

غلامرضا ملک نیا مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که وزارت صمت هیچ فرآیندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغداران تعریف نکرده است افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ۱۵ مرداد امسال، مرغدارها موظف شده‌اند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند، اما وزارت صمت از این تاریخ هیچ فرآیندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغدار تعریف نکرده است.

ملک نیا با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را در این زمینه انجام داده است افزود: کشتارگاه وظیفه خرید و فروش گوشت را ندارد و باید برای این مسئله، فرآیند توزیع تعریف شود.

وی گفت: در کشور ۲۰۰ کشتارگاه وجود دارد، اما این فرآیند نادرستی است که مرغدار مرغ خود را به کشتارگاه بدهد.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد افزود: بر اساس مصوبه ۹۹/۰۸/۱۳ وزارت جهاد کشاورزی روزانه بیش از ۶۰۰ تن گوشت مرغ در میادین بهمن و پیروزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کند.

ملک نیا گفت: نظارت بر میادین میوه و تره بار بر عهده وزارت صمت است و اگر مسئولیتی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گذاشته می‌شود، ایجاد ساز و کارهای آن زمان بر است.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها