|
کدخبر: 149432

واکنش دلار به دستور بایدن برای بازبینی تحریم‌ها

دلار در آغاز هفته جدید با ۴۵۰ تومان افت، به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نرخ فروش دلار صرافی ملی هم در سطح ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان قرار دارد. اما شاید مهم‌ترین نکته امروز بازار ارز، ورود میانگین نرخ حواله‌های ارزی به کانال ۲۲ هزار تومان بود که می‌تواند از رشد بیشتر دلار بازار آزاد جلوگیری کند.

اقتصاد واکنش دلار به دستور بایدن برای بازبینی تحریم‌ها

نرخ ارز در معاملات پشت‌خطی جمعه ۳۰۰ تومان و امروز صبح هم حدود ۲۰۰ تومان دیگر افت را تجربه کرد. برخی یکی از علل آن را خوشبینی معامله‌گران به رفع تحریم‌ها می‌دانستند. چراکه بایدن پنجشنبه به برخی وزرای خود دستور داد تا سریعا تحریم‌های مالی و اقتصادی امریکا علیه سایر کشورها را بررسی و ارزیابی کنند و در صورتی که تحریم‌ها مقابله کشورها با کرونا را مشکل کرده باشند، برای هر گونه تغییر رویکرد به رئیس‌جمهور توصیه‌هایی ارائه دهند. بازبینی تحریم‌ ها اقدام کم‌سابقه‌ایست که می‌تواند گام اولیه در مسیر رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد.

نگاه دلار به تحولات سریع در امریکا

جو بایدن در نخستین روزهای آغاز به کار خود تغییر و تحولات بسیاری ایجاد کرده است. شمار دستورهای اجرایی که او در روز اول امضا کرد بسیار بالاتر از تعدادی است که روسای جمهور سابق طی چندین هفته ابتدایی تصویب می‌کردند. چنین شروع تندی می‌تواند این انتظار را ایجاد کند که برجام هم به زودی در صدر اولویت‌های دولت جدید امریکا قرار خواهد گرفت. از این رو انتظار می‌رود در هفته‌های پیشرو معامله‌گران ارزی دقت و توجه بیشتری به سیگنال‌های سیاسی داشته باشند و این امکان وجود دارد که دلالان نیز از این فرصت استفاده کنند و شاهد افزایش فعالیت‌های آنها برای بالا نگه داشتن نرخ‌های ارز باشیم.

 با وجود این، برخی عقیده دارند شدت تخریب‌های ترامپ آن قدر بالاست که احتمالا بایدن تا مدت‌ها مشغول اصلاح اقدامات رئیس‌جمهور سابق باشد و همچنین بخش مهمی از تمرکز خود را بر مقابله با کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن معطوف کند. با این حال، کم نیستند افرادی از داخل خود امریکا که ضرورت بازگشت به برجام و اولویت آن را به بایدن گوشزد کرده‌اند. در جدیدترین آن‌ها، کاترین اشتون، مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از چهره‌های دخیل در شکل‌گیری توافق هسته‌ای برجام و چاک هیگل، وزیر دفاع اسبق امریکا در یادداشتی گفتند تنها گزینه عملی که باید فورا انجام گیرد، بازگشت کامل امریکا به برجام و تعهد طرفین به تعهدات این توافق است.

پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده

شدت نوسانات اسکناس امریکایی در روزهای اخیر افزایش یافته است و از این رو شاید جهت‌یابی مسیر این بازار چندان آسان نباشد. در چنین شرایطی معمولا فعالان بازار ارز به کف و سقف‌هایی که در روزهای اخیر مشاهده شده است توجه می‌کنند. دلار هفته قبل کف ۲۱ هزار تومان و سقفی نزدیک به مرز ۲۴ هزار تومان را تجربه کرد. برخی با اشاره به آنکه کف ۲۱ هزار تومانی در اوج استقبال بازار ارز از بایدن اتفاق افتاده است، گمان می‌کنند کف نرخ دلار در صورت دریافت سیگنال‌های برجامی و رفع تحریم، همین محدوده است. اما گروهی دیگر با اشاره به آنکه افت هفته پیش تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل و به ویژه ادعای رئیس‌جمهور در خصوص رساندن دلار به ۱۵ هزار تومان بود، عقیده دارند محدوده پایینی افت دلار در سناریوی رفع تحریم‌ها می‌تواند کمتر از سطوح مشاهده شده باشد.

اما شاید مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در بازار ارز طی روزهای آینده، روند نرخ‌های نیمایی باشد؛ چراکه در هفته قبل بسیاری عقیده داشتند این چسبندگی قیمت‌های نیما و عدم افت متناسب آن با نرخ بازار آزاد بود که معامله‌گران ارزی را در خصوص مسیر نزولی مردد و زمینه رشد نرخ ارز را فراهم کرد. اما با توجه به آنکه میانگین موزون نرخ حواله‌های ارزی هر چند با تاخیر در حال کاهش است و وارد کانال ۲۲ هزار تومان شده است، می‌توان به تداوم روند نزولی یا حفظ محدوده‌های کنونی برای بازار ارز خوشبین بود.

منبع: بورسان

ارسال نظر