|
کدخبر: 148456

ریزش دلار ادامه دارد؟

دلار یکشنبه وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد. این چهارمین کف قیمتی بود که طی حدود ۱۰ روز اخیر در بازار ارز شکسته شده است.

اقتصاد ریزش دلار ادامه دارد؟

البته دلار دیروز پس از قرار گرفتن در کف ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی با حمایت همراه شد و امروز را هم صعودی آغاز کرد. قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان به گوش می‌رسد. نرخ صرافی ملی نرخ هم ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان است. بازار متشکل ارزی اما کانال ۲۱ هزار تومانی را تجربه می‌کند.

اما با وجود این حمایت‌ها، به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار ارز از نگاه بسیاری نزولی شده است و شاهد گمانه‌زنی‌هایی در خصوص نزول به زیر ۲۰ هزار تومان هستیم. در واقع بسیاری انتظار دارند این حمایت‌ها موقتی بوده و ریزش دلار ادامه‌دار باشد. چراکه دیگر سدی در مسیر آغاز به کار جو بایدن در امریکا مشاهده نمی‌شود، رئیس‌جمهوری که به طور آشکار از تمایل به بازگشت به برجام سخن گفته است. مقامات کشور هم نسبت به احیای توافق تمایل نشان داده‌اند. در این شرایط تنها احتمال گذاشتن پیش شرط و گسترش موضوعات توافق به مسائل موشکی است که می‌تواند به اختلاف بین طرفین بیافزاید و چشم‌انداز رفع تحریم‌ها را دور نشان دهد.

در همین حال یک مانع دیگر در مسیر نزولی ارز، انتظارات تورمی است که بودجه سال آینده به آن افزوده است اما از طرف دیگر، اتفاقی همچون صفر شدن رشد پول در آذرماه شاید آن را اندکی تعدیل کند.

گروهی دیگر هم باور دارند افت اخیر اسکناس امریکایی به دلیل هیجانات ناشی از ادعای دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس‌جمهوری و همچنین به واسطه جوسازی‌ها و شایعات در خصوص مذاکرات مخفیانه طرفین برجام اتفاق افتاده است و این ریزش ادامه‌دار نخواهد بود. اما این‌ها تنها نظر بخشی از فعالان بازار ارز است و شکست متوالی و سریع مرزهای حمایتی نشان از تغییر محسوس انتظارات در این بازار دارد.

۳ مرز مهم در مسیر نزولی دلار

در این شرایط که نرخ ارز با شتاب در مسیر نزولی می‌تازد، شاید مهم‌ترین سوال آن باشد که نقطه توقف کجاست؟ در این خصوص می‌توان سه نقطه هدف را برای کف ریزش دلار بررسی کرد.

نخستین محدوده‌ای که مطرح می‌شود مرز ۲۲ هزار تومان است که برخی آن را به لحاظ تکنیکال مهم می‌دانند. اما در کنار باید در نظر داشت که در بازار حواله، نرخ ۲۲ هزار تومانی دلار منطبق بر مرز ۶ هزار تومانی درهم است. حواله درهم امارات از اواخر مرداد تاکنون بالاتر از این مرز معامله شده است.

دومین نقطه ایست در مسیر شاخص ارزی کشور می‌تواند مرز ۲۰ هزار تومان باشد که به نوعی مرز روانی محسوب می‌گردد و انتظار می‌رود در صورت شکست این مرز روانی، فروش‌ها افزایش یابند.

یک نقطه مهم اما می‌تواند دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد که نرخ پیشنهادی مجلس به دولت برای بودجه سال آینده بود. در واقع دولت نرخ تسعیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر داشت، اما نمایندگان آن را کافی ندانسته و کمیسیون تلفیق اعلام کرد محاسبات نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را تایید می‌کنند. با وجود این، برخی از جمله رئیس کل بانک مرکزی عقیده دارند این نرخ به پایه پولی افزوده و از این طریق موجب افزایش تورم می‌شود که همین رشد انتظارات تورمی می‌تواند از سرعت نزول قیمت‌ها در بازار ارز بکاهد. در هر صورت انتظار می‌رود این سطح یکی از مرزهای مهمی باشد که احتمال توقف دلار در آن محدوده وجود خواهد داشت.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها