|
کدخبر: 147925

دلار ۱۵ هزار تومانی چقدر در دسترس است؟

ظاهرا روحانی باز هم وعده جدیدی داده و گفته اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. اما این گفته چطور قرار است محقق شود؟

اقتصاد دلار ۱۵ هزار تومانی چقدر در دسترس است؟

دو روز پیش در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور با بیان اینکه قیمت فعلی دلار واقعی نیست اعلام کرده که اگر منابع بلوکه شده ایران در کره‌حنوبی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار در آینده وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و دیگر کشورها وعده داده‌اند اما هیچ‌گاه این وعده‌ها عملی نشده است.

از چقدر پول حرف می‌زنیم؟

چند هفته پیش، توقیف نفت‌کش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس بار دیگر مساله پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را مطرح کرد. برخی می‌گفتند دلیل توقیف این نفت‌کش استرداد منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی است و مقامات ایران هم این مساله را رد می‌کردند.

بعد از توقیف نفت‌کش کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد کل منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون یعنی ۹.۲ میلیارد دلار است.

برای درک بهتر این رقم خوب است بدانید که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران کل در آمد نفتی ایران در هفت ماهه نخست امسال تنها ۲ میلیارد دلار بوده است. بنابراین این یعنی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۴٫۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال جاری است.

اما این ‌پول‌ها که رئیس جمهور ناجی بازار ارز می‌داندش در چه وضعیتی قرار دارد؟

وعده از کره‌ای‌ها، خوشبینی از مقامات ایران

۲۱ دی ماه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد در یک سال و نیم اخیر کره‌ای‌ها بارها نامه‌نگاری و اعلام کرده‌اند که مشکل را امروز، فردا و یا یک ماه دیگر حل می‌کنند، اما تاکنون این مشکل حل نشده است.

با این حال باز هم او خوشبین بود و می‌گفت احساس می‌کند که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی برای حل این مشکل عزمی جدی دارد.

آن‌طور که رئیس کل بانک مرکزی گفته بود او در گفتگو با هیئت مذاکره کننده‌کره جنوبی برای منابع متوقف شده ما در کره جنوبی درخواست سود کرده و تاکید کرده که کالایی را هم در برابر این پول نمی‌پذیرد.

همتی گفته: قضیه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و طلب ما ۷ میلیارد دلار است که چند سال است در این کشور بلوکه شده است. ایران بهانه آن‌ها مبنی بر مشکلات با کشور آمریکا برای عدم آزادسازی منابع ایران را نمی‌پذیرد، چرا که کشورهای دیگری هم بودند که ما در آن‌ها منابعی داشتیم، اما تاکنون توانسته‌ایم منابع خود را از آن‌ها دریافت کنیم.

بعد از جلسه همتی با تیم مذاکره‌ کره، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: کره‌ای‌ها قول دادند که خودشان بروند، اجازه بگیرند تا پول‌های ایران آزاد شود. ضمن اینکه ما مقدمات کار‌های حقوقی را فراهم کردیم و با مقامات کره جنوبی هم اتمام حجت کردیم، امیداوریم که ماه آینده توفیقاتی به وجود بیاید.

به نظر می‌رسد در پی این مذاکرات به ظاهر ناموفق و وعده‌وعیدهای تکراری کره‌ای‌ها، مقامات همچنان خوش‌بینانه منتظر آزادسازی ارزهای ایران نشسته‌اند.

جالب اینجاست که این اولین بارشان هم نیست؛ یک سال و نیم پیش رئیس کل بانک مرکزی با سفر خود به کره جنوبی با مقامات این کشور از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد درباره این موضوع به بحث نشستند و همتی از آن‌ها قول همکاری و مساعدت گرفت اما در نهایت عملیاتی نشد.

حتی پس از آن دیدار، نامه‌‌نگاری‌هایی که با مقامات کره ای انجام گرفت، بر خلاف قول و قرارها، بی‌نتیجه بود و ما نتوانستیم از این منابع حتی برای خرید دارو و کالا استفاده کنیم.

با این حساب به نظر می‌رسد وعده دلار ۱۵ هزار تومانی آقای رئیس جمهور مشروط شده به حل مشکلی که نه عزمی در خارج برای آن دیده می‌شود و نه در داخل به جز مقامات، کسی به دریافت آن امیدوار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها