|
کدخبر: 147681

جهانگیری: بانک مرکزی ارز مورد نیاز خرید واکسن را تامین کرده است

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف گفت: شرکت‌های دانش بنیان در شرایط کرونا نشان دادند که قادر هستند کارهایی معجزه آسا برای تولید تجهیزات و ابزار مقابله با بیماری کرونا انجام دهند اما با وجود این توانمندی‌ها، دولت برای تأمین واکسن کرونا منتظر تولید واکسن داخلی نخواهد ماند و هر زمان که واکسنی مطمئن و اطمینان بخش در دنیا فراهم باشد که مورد قبول وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد، نسبت به خرید آن اقدام خواهیم کرد و بانک مرکزی نیز با وجود همه محدودیت ها، ارز مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا را تأمین کرده است.

اقتصاد جهانگیری: بانک مرکزی ارز مورد نیاز خرید واکسن را تامین کرده است

اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در همایش بزرگداشت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و تجلیل از اعضای شوراهای برتر کشوری با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: به دلیل اهمیت آموزش و پرورش است که هم در سخنان مقام معظم رهبری و هم سخنان رییس جمهور بارها بر این موضوع تأکید شده که هزینه کردن در آموزش و پرورش در حقیقت هزینه جاری و مصرفی نیست بلکه یک هزینه سرمایه ای و بلکه بهترین و پربازده ترین سرمایه گذاری حتی از نگاه اقتصادی است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه منابع طبیعی و زیرساخت ها از عوامل مهم توسعه به شمار می آیند، تصریح کرد: ممکن است گاهی همه این عوامل در اختیار یک کشور باشد اما به دلیل نیروی انسانی ناکارآمد، چیزی جز فقر و بدبختی نصیب آن کشور نشود اما در مقابل گاهی مشاهده می شود که کشوری هیچ یک از این عوامل طبیعی را ندارد اما به دلیل آنکه نیروی انسانی کارآمد تربیت کرده است، با حداقل امکانات توانسته به توسعه و شکوفایی دست پیدا کند.

جهانگیری تصریح کرد: ‌اگر می خواهیم جامعه و نظام توانمند داشته باشیم و تاب آوری جامعه را بالا ببریم رمز آن در داشتن آموزش و پرورش پویا، روزآمد و کارآمد است.

معاون اول رییس جمهور افزود: کسانی که در شوراهای آموزش و پرورش فعالیت می کنند در هر مسئولیتی که هستند باید بدانند که کار آنها جزو ماندگارترین باقیات و صالحات بوده و خدمتی ماندگار به مردم کشور است.

 جهانگیری با اشاره به اینکه امروز در شرایطی خطیر قرار داریم، ضرورت شناسایی و تمرکز اولویت ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌آموزش و پرورش در مقطع فعلی با سه ضرورت روبروست که یکی از این ضرورت ها مقابله با تحریم است. شاید تصور شود که آموزش و پرورش نقش چندانی در مقابله با تحریم ندارد اما تحریم های ظالمانه آمریکا با هدف متلاشی کردن اقتصاد، نظام و سقوط کشور طراحی شد و همه ما برای مقابله با این تحریم ها مسئولیت داریم و فرد فرد مردم و همه ‌آحاد کشور مسئولیت دارند که تحریم ها را بی اثر کرده و تاب آوری جامعه را بالا ببرند.

معاون اول رییس جمهور دومین ضرورت پیش روی آموزش و پرورش را غلبه بر بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: امروز همه کشورها در حال مدیریت برای مقابله با کرونا هستند و شیوه مدیریت هر کشوری امروز مورد قضاوت و مقایسه دیگران قرار می گیرد. در این شرایط، مهم ترین موضوع سلامت مردم است و بهترین راهکار برای حفظ سلامت جامعه، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی است و اگر این نکات را رعایت نکنیم علاوه بر مخاطره برای سلامتی خود، بار سنگینی را بر دوش بخش بهداشت و درمان کشور قرار می دهیم.

جهانگیری با اشاره به همراهی و مشارکت مردم کشور برای مقابله با کرونا تصریح کرد: مردم ایران نمایش بسیار خوبی از فرهنگ و تمدن خود در این زمینه به نمایش گذاشتند. البته علما و در رأس آن مقام معظم رهبری تصویری ماندگار از روحانیت شیعه ارائه کردند و تجربه جدیدی از درک دینی را به نمایش گذاشتند. شاید کسی تصور نمی کرد روزی علما با بسته شدن حرم ها و یا ایجاد محدودیت در مراسم عزاداری ماه محرم موافقت کنند این نشان می دهد دین اسلام تا چه اندازه برای سلامت مردم ارزش قائل است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: آموزش و پرورش علاوه بر اینکه می تواند در فرهنگ سازی برای جامعه در مسیر مقابله با کرونا نقش تعیین کننده داشته باشد، چگونگی استمرار تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی نیز یکی از دغدغه هایی است که وزارت آموزش و پرورش در قبال آن مسئولیت دارد.

جهانگیری اضافه کرد: خوشبختانه مجموعه آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور توانستند در مقطع زمانی کوتاه شبکه شاد و فضایی را برای آموزش از راه دور فراهم کنند که شاید اگر در شرایط عادی از آموزش و پرورش خواسته می شد سامانه ای را برای ارتباط با ۱۵ میلیون دانش آموز طراحی کند، آن را کاری سخت و نشدنی تلقی می کرد اما وزیر آموزش و پرورش بر اساس وظیفه ملی و دینی نسبت به این امر مهم اقدام کرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: البته دولت همواره به مردم اطمینان داده است که از تمامی امکانات و ابزارها استفاده می کند و اجازه نخواهد داد مردم دغدغه ای در خصوص آموزش و تعلیم وتربیت فرزندان خود داشته باشند.

 جهانگیری با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف گفت: شرکت های دانش بنیان در شرایط کرونا نشان دادند که قادر هستند کارهایی معجزه آسا برای تولید تجهیزات و ابزار مقابله با بیماری کرونا انجام دهند اما با وجود این توانمندی ها، دولت برای تأمین واکسن کرونا منتظر تولید واکسن داخلی نخواهد ماند و هر زمان که واکسنی مطمئن و اطمینان بخش در دنیا فراهم باشد که مورد قبول وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد، نسبت به خرید آن اقدام خواهیم کرد و بانک مرکزی نیز با وجود همه محدودیت ها، ارز مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا را تأمین کرده است.

معاون اول رییس جمهور سومین ضرورت پیش روی آموزش و پرورش را عدالت آموزشی دانست و اظهار داشت: عدالت، آرمان بزرگ هر انسان و برای ما آرمانی انقلابی و دینی است. امام (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر تمامی جنبه های عدالت توجه و تأکید داشتند که عدالت آموزشی نیز یکی از این جنبه ها است.

جهانگیری ادامه داد: امروز که برخی از دانش آموزان کشور در مناطق دورافتاده از ابزارهایی نظیر تبلت برخوردار نیستند، عدالت آموزشی حکم می کند تا برای این دانش آموزان، امکانات لازم را جهت برخورداری از آموزش از طریق فضای مجازی فراهم کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: از معلمین دلسوزی که به تنهایی راه افتادند و دانش آموزان خود را در زیر یک درخت جمع کردند و نگذاشتند دانش آموزان از درس عقب بیفتند، قدردانی می کنم و سر تعظیم در مقابل آنها فرود می آورم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در تجربه دینی، ملی و جهانی شناخته شده ترین راه برای انجام ضرورت های پیش رو، تکیه بر مردم و جلب مشارکت جامعه است، گفت: هر گاه اعتماد مردم جلب شده و جامعه اطمینان پیدا کرده است، شاهد مشارکت آحاد جامعه بوده ایم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم در پیشبرد امور آموزش و پرورش در اکثر کشورها افزود: هیچ کشوری نیست که آموزش و پرورش آن فقط توسط دولت اداره شود. گاهی مشارکت مردم در قالب ساخت و اداره مدارس و گاهی به شکل های دیگر است باید تلاش کنیم فاصله بین مدرسه و خانواده، مدرسه و نهادهای عمومی، مدرسه و نهادهای حاکمیتی به حداقل برسد که اگر این اتفاقات محقق شود قادر خواهیم بود از همه امکانات و ظرفیت ها استفاده کرده و مدرسه را به کانون مهمی تبدیل کنیم که دانش آموزان را نسبت به آینده امیدوار کند.

جهانگیری با اشاره به دغدغه های معلمین کشور در حوزه های مختلف گفت: دولت تلاش های وسیعی برای افزایش درآمد و حقوق کارکنان دولت و معلمین طی سه سال اخیر که سال های سختی هم بود، انجام داده است. به دلیل آنکه طرف مقابل ما آمریکا است و آمریکا کشوری زورگو با سیاست های ظالمانه است، مجبور هستیم فعلاً مسایل مرتبط با تحریم و سختی های سه سال اخیر را بازگو نکنیم تا مورد سوء استفاده آنها قرار نگیرد.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه در سال های اخیر گاهی درآمد سالانه حاصل از فروش نفت تا ۵۰ میلیارد دلار رسید و در سال های اخیر پنج یا هشت میلیارد دلار بود، تصریح کرد: اگر از پدر یک خانواده خواسته شود که با ده درصد از درآمد معمول خود خانواده را مانند قبل اداره کند، قطعاً نمی تواند و اداره آن خانواده دچار اختلال هایی خواهد شد اما دولت اداره امور ۸۰ میلیون نفر را با وجود کاهش شدید درآمدها بر عهده دارد و اقتصاد کشور دچار فروپاشی نشد البته آثار گرانی و فشار بر مردم قابل انکار نیست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت با وجود همه محدودیت ها تلاش کرده است به آموزش و پرورش توجه کند و اجازه ندهد کارکنان این دستگاه مهم به دلیل کاهش درآمدها آسیب ببینند، افزود: دولت به موضوع رتبه بندی معلمین پایبند است و در سال جاری که درآمد کارکنان دولت را افزایش دادیم. تا پایان بهمن ماه لایحه ای به مجلس شورای اسلامی در خصوص رتبه بندی معلمین ارسال خواهد شد و اعتبار بودجه ای آن نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور دیده شده است دولت بودجه سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش را از ۵۹ هزار به ۹۴ هزار میلیارد تومان با ۴۶ درصد رشد، افزایش داده است.

معاون اول رییس جمهور از وزیر آموزش و پرورش خواست تمرکزی جدی نسبت به دغدغه های مهم کارکنان آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ معطوف کند تا جامعه فرهنگیان کشور با دغدغه هایی نظیر بیمه تکمیلی و بیمه اتکایی مواجه نباشند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه در خصوص شوراهای آموزش و پرورش گفت: این میزان از جلسات، مصوبات و تصمیمات در شوراهای آموزش و پرورش بسیار مثبت است و قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش نیز قانون خوبی است که نظارت مستمر همه ذینفعان آموزش و پرورش از خانواده ها و سایر کسانی که نسبت به کشور علاقمند هستند را فراهم می کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: شوراهای آموزش و پرورش باید به فرصتی طلایی تبدیل شود و اختیاراتی که قابلیت تفویض دارند از سوی وزارت آموزش و پرورش به این شوراها تفویض شود و بالا بردن مشارکت خانواده ها و سازمان های مردم نهاد در دستور کار این وزارتخانه باشد.

جهانگیری با قدردانی از وزارت آموزش و پرورش بخاطر راه اندازی شبکه شاد، گفت: اگر این شبکه راه اندازی نمی شد مشخص نبود تا چه زمان باید منتظر از بین رفتن بیماری کرونا باشیم تا جریان آموزش دوباره فعال شود. البته صدا و سیما و دستگاههای دیگر نیز در این زمینه همکاری مثبتی داشتند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ای از سوی وزارت آموزش و پروش برای اهداء کمک هایی نظیر تبلت به دانش آموزان در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: بسیار از خیرین، نهادهای عمومی و شرکت های نیمه دولتی آمادگی دارند که در این کار مشارکت کنند.

جهانگیری از حریرچی معان کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در جلسه حضور داشت نیز بخاطر تلاش های گسترده برای مدیریت بیماری کرونا قدردانی کرد.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از استاندار زنجان به نمایندگی از استانداران کشور به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش و از مدیرکل آموزش و پرورش تهران به نمایندگی از مدیران کل استانها و دبیران شوراهای آموزش و پرورش و نیز حریرچی معاون کل وزارت بهداشت تقدیر شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه توجه به آموزش و پروش امروز به یک دغدغه عمومی در کشور تبدیل شده است، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش به اجتماعی شدن آموزش و پرورش کمک می کند و یکی از مهمترین مأموریت های شوراها تلاش برای تحقق هم راستایی است.

در این مراسم که چهار هزار نفر شامل۷۰۰ نفر از روسای شبکه های بهداشت کشور و اعضای شوراهای آموزش و پرورش ۳۵۰ منطقه در کشور و تعدادی از ائمه جمعه و مسئولین استان ها نیز از طریق ویدئو کنفرانس شرکت داشتند، استانداران اصفهان و یزد و مدیران کل آموزش و پرورش استان های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه به نمایندگی از سایرین از طریق ویدئوکنفرانس به بیان نظرات ودیدگاه های خود در خصوص اهمیت شوراهای آموزش و پرورش پرداختند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر