|
کدخبر: 146225

فراز و فرود طلای جهانی

طلا در ششمین روز از سال ۲۰۲۱ میلادی نیز ابتدا روندی صعودی را به ثبت رساند و مرز ۱۹۵۰ دلار نیز عبور کرد اما به تدریج تغییر جهت داد و تا ساعت۱۹ به وقت تهران با کاهش شدیدی به ۱۹۱۰دلار به ازای هر اونس رسید.

اقتصاد فراز و فرود طلای جهانی

روز گذشته بیشتر توجه بازارها به انتخابات دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا دوخته شده بود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا پیامدهای مختلفی می‌تواند برای بازارهای آمریکا و حتی سراسر جهان ایجاد کند. طبق پیش‌بینی اولیه تحلیلگران اقتصادی در صورتی که کنترل سنا نیز به دست دموکرات‌ها بیفتد به دلیل استقبال بازارهای پرریسک‌تر، رشد اقتصادی جهان در سال آینده افزایش بیشتری خواهد داشت، اما از سوی دیگر کسری بودجه آمریکا و متعاقبا روند نزولی دلار آمریکا عمیق‌تر خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود با روی کار آمدن بایدن و همراهی دموکرات‌های کنگره، بسته‌های محرک مالی بیشتر و در ابعادی بزرگ‌تر به اقتصاد آمریکا تزریق شود. در انتخابات ماه نوامبر مجلس سنا در ایالت جورجیا هیچ‌کدام از نامزدهای انتخاباتی نتوانستند بالاتر از ۵۰ درصد آرا را به دست بیاورند و به همین دلیل انتخابات این ایالت به دور دوم کشیده شد.

از سوی دیگر عبور نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا از یک درصد برای اولین بار پس از ماه مارس سال گذشته، موضوعی بود که سبب شد افزایش قیمت طلا در روز گذشته محدود شود. به نظر می‌رسد فدرال رزرو به افزایش نرخ بازدهی این اوراق در نشست آینده خود واکنش نشان دهد. بیت‌کوین نیز روز گذشته مجددا رکورد قیمتی را در محدوده ۳۵ هزار دلار به ثبت رساند؛ نتایج انتخابات مجلس سنا و پیروزی احتمالی دموکرات‌ها از کانال افزایش انتظارات تورمی می‌تواند چشم‌انداز قیمتی بیت‌کوین را صعودی‌تر از گذشته کند.

طلا در هر حالت صعودی است

تجربه تاریخی و حتی همین تجربه چندماهه به خوبی نشان داده بازارها به صندوق‌های رای به‌ویژه در ایالات متحده حساسیت بسیار بالایی دارند. در انتخابات ماه نوامبر بود که پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود موجی از نوسان را در بازارها به راه انداخت. بازارهای سهام آمریکا واکنش سبزی نسبت به پیروزی بایدن داشتند و فلز زرد نیز در واکنش به تغییر رئیس‌جمهور مستقر تا میانه مرز ۱۹۰۰ دلاری پیشروی کرد. با این وجود تحلیلگران بازار بر این باورند که طلا فارغ از اینکه کدام حزب صاحب کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا ‌شود و نهایتا این مجلس تحت اختیار کدام حزب قرار ‌گیرد، چشم‌اندازی صعودی در برابر خود دارد. دلیل اصلی سرمایه‌گذاران به سال قبل برمی‌گردد، زمانی که موجی از بسته‌های حمایتی سبب افزایش انتظارات تورمی در بازارها شده بود. به همین دلیل نظر اغلب کارشناسان بر آن است که طلا تا انتهای ماه ژانویه و در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در بازارها رخ ندهد، قابلیت دستیابی به مرز ۲ هزار دلاری را دارد. از سوی دیگر وضعیت واکنش دلار آمریکا به انتخابات کنگره عکس واکنش طلاست. در صورتی که موج آبی دموکرات‌ها کنگره را فرابگیرد، انتظارات برای مخارج بیشتر در آمریکای تحت هدایت جو بایدن افزایش پیدا می‌کند. در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، دلار قطعا شاهد کاهش بیشتر ارزش در آینده خواهد بود. دلار روز گذشته با افزایش احتمال پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا مقداری از ارزش خود را از دست داد، اما برای تعیین ادامه مسیر خود منتظر نتیجه نهایی این انتخابات خواهد ماند.

نرخ بازدهی اوراق مانع صعود بیشتر طلا

از نظر تحلیلگران، طلا دیروز پتانسیل صعود بیشتر را داشت؛ طلا اکنون با افزایش امیدواری به سنای دموکرات، چشم‌اندازی از اقدامات حمایتی بیشتر را پیش‌ روی خود دارد. به‌طور سنتی طلا از اقداماتی که سبب افزایش تورم شود استقبال می‌کند. از سوی دیگر کاهش شدید ارزش دلار آمریکا کالاهای دلارمحور مانند طلا را نیز برای سرمایه‌گذارانی از دیگر کشورها ارزان‌تر می‌کند. اما مهم‌ترین دلیلی که مانع از صعود ارزش طلا به مرزهای قیمتی بالاتر شد افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله بود. نرخ بازدهی این اوراق برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، یعنی از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون، به بالای یک درصد رسید. افزایش نرخ بازدهی این اوراق، هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باعث کاهش قیمت آنها می‌شود.

با این وجود همچنان اجماع تحلیلگران در مورد چشم‌انداز قیمتی طلا حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۱ صعودی است. تحلیلگران بر این باورند که عوامل کلان اقتصادی حمایت‌کننده طلا در سال گذشته، در سال‌جاری نیز پابرجا خواهند بود و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌داران برای کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود جایگاه ویژه‌ای برای طلا قائل هستند. از سوی دیگر فدرال رزرو که سال گذشته با ابزارهای خود نرخ بهره اوراق خزانه‌داری را پایین نگه داشته بود احتمالا به افزایش نرخ بازدهی این اوراق واکنش نشان می‌دهد. همچنین در آخرین ساعات روز سه‌شنبه ‌صورت‌جلسه آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو در ماه دسامبر منتشر خواهد شد.

رکوردشکنی مجدد بیت‌کوین

«بیت‌کوین رکورد قیمتی خود را شکست» این روزها به تکراری‌ترین خبر بازار جهانی بدل شده و به نظر می‌رسد هیچ موضوعی فعلا جلودار پرطرفدارترین رمزارز جهان نیست. در معاملات روز گذشته بیت‌کوین توانست با ثبت قیمت ۳۵ هزار و ۷۳۹ دلار به محدوده قیمتی جدیدی دست بیابد. بیت‌کوین از ماه مارس سال ۲۰۲۰ که رالی صعودی خود را آغاز کرد تاکنون بیش از ۸۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ موضوعی که سبب شده توجهات بیشتری به سوی این بازار جلب شود. این در حالی بود که قیمت این رمزارز برای اولین بار در میانه ماه دسامبر سال گذشته توانست از مرز ۲۰ هزار دلاری عبور کند. به عبارت دیگر در حدود سه هفته ارزش بیت‌کوین بیشتر از ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که نتیجه انتخابات دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا و اینکه چه حزبی کنترل این مجلس را به دست می‌گیرد می‌تواند در افق زمانی میان‌مدت بر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار باشد. یکی از کاربردهای بیت‌کوین که سبب افزایش قیمت آن در ماه‌های اخیر شده است، پتانسیل این رمزارز برای پوشش ریسک تورم است و همان‌طور که اشاره شد با پیروزی احتمالی دموکرات‌ها در این مجلس و کنترل سه قوه آمریکا، احتمال افزایش هزینه‌های دولت جو بایدن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل پیروزی دموکرات‎‌ها در سنا می‌تواند چشم‌انداز قیمتی بیت‌کوین را نیز افزایش دهد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر