|
کدخبر: 146178

خرازی: آمریکا باید ۷۰ میلیارد دلار به ایران بدهد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بر لزوم جبران خسارت ۷۰ میلیارد دلاری امریکا به کشورمان بابت تحریم نفتی به عنوان یکی از شروط چهارگانه برای بازگشت واشنگتن به برجام تاکید کرد.

اقتصاد خرازی: آمریکا باید ۷۰ میلیارد دلار به ایران بدهد

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تایید نگرانی کارشناسان از تقلای امریکا برای بازگشت به برجام با هدف سوء استفاده از مکانیسم ماشه علیه کشورمان؛ آن را نگرانی بجایی دانست و گفت: اتفاقا آقای ظریف چهار مسئله درباره نگرانی‌های کشورمان مطرح کرده و نخستین مسئله، ضرورت لغو تحریم هاست.

خرازی افزود: دومین مسئله‌ای که وزیر خارجه مطرح کرد این است که خسارت‌هایی که بر اثر تحریم‌ها به ما وارد شد طبق اعلام خود امریکایی‌ها فقط ۷۰ میلیارد دلار بابت جلوگیری از فروش نفت کشورمان است که این رقم و دیگر خسارت‌های وارد شده به کشورمان باید محاسبه و به نحوی جبران شود.

وی تعیین تکلیف مکانیسم ماشه یا اسنپ بک در متن توافق را از دیگر مسائل مطرح از جانب آقای ظریف برشمرد تا در صورت بازگشت محتمل امریکایی‌ها به برجام سبب سوء استفاده مجدد آنان نشود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: چهارمین پیش شرط مطرح شده این است که تکلیف ما از نظر تجهیزات و تولید سانتریفیوژ‌های نسل جدید مشخص شود.

خرازی تاکید کرد: این‌ها نگرانی‌هایی است که وجود دارد که باید تکلیفش روشن شود؛ بنابراین بجاست که چنین نگرانی‌هایی داشته باشیم و ببینیم آینده چگونه رقم خواهد خورد.

وی همچنین در پاسخ به القائات برخی برای بزک کردن دموکرات‌ها و سیاست کشورمان در قبال دولت بایدن گفت: ملاک، فرد آقای بایدن یا دولتش نیست، بلکه نظام امریکا مطرح است که به علل مشخص در برابر ما قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی و کشور‌های مرتجع عربی

خرازی افزود: وقتی می‌گوییم نظام باید بدانیم که دولت امریکا با همه اختیارات و توانایی هایش، بخشی از این نظام محسوب می‌شود، اما محدود است و کنگره و مجلس سنا بخشی از این نظام هستند که می‌توانند تعیین‌کننده باشند، چنانکه قوانین تحریمی خاصی علیه کشورمان وضع کردند که این قوانین، سرجایش هست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: مراکز قدرت و لابی در داخل امریکا نیز از دیگر عواملی است که حتما باید محاسبه شوند.

وی اضافه کرد: برخی کشور‌ها نیز به تناسب اعمال نفوذ در هیات حاکمه امریکا، منافع شان را تامین می‌کنند که در راس آنان رژیم صهیونیستی و کشور‌های مرتجع عربی هستند.

خرازی گفت: بنابراین تمام عوامل را باید لحاظ کنیم تا بدانیم با چه نظامی مواجه‌ایم و دشمن شناس دقیق داشته باشیم، در عین حال در عالم دیپلماسی، دیپلمات‌ها با همین مسائل، چهره‌ها و دشمنان سروکار دارند که باید تلاش کنند دشمنی‌ها را حتی الامکان کاهش دهند و مسیر سالمی را طی کنند تا حقوق کشور در مجامع بین‌المللی تامین شود.

وی تاکید کرد:، اما همواره باید به خاطر داشته باشیم که با چه دشمنانی مواجه ایم، چه توانایی‌هایی دارند و چقدر می‌توانیم بر آنان موثر باشیم و نقطه اتکای مان، ملت، ظرفیت‌ها و توان داخلی باشد تا به موفقیت برسیم.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    یعنی خرج حزب الله و حوثی ها و حشدالشعبی و کتائب و .... انقدر بالا رفته ؟!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها