|
کدخبر: 117428

مکانیسم ماشه آمریکا چیست؟

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد به زودی مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران فعال کند.

بین‌الملل مکانیسم ماشه آمریکا چیست؟

کایلی مک‌انانی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مایل است به زودی ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران فعال کند.

در جدیدترین تحولات درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه، امروز چهارشنبه پایگاه آکسیوس گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رژیم صهیونیستی را از تصمیم خود برای تقدیم درخواستی به سازمان ملل جهت بازگشت خودکار تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرده است. 

پایگاه آکسیوس نوشته اقدام آمریکا ممکن است به ایجاد یک بحران دیپلماتیک و حقوقی کاملاً بی‌سابقه در شورای امنیت منجر خواهد شد.

تصمیم دولت آمریکا پس از شکست این کشور برای احیای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در نشست شورای امنیت اتخاذ شده است.

سخنگوی سازمان ملل امروز تأیید کرد که مایک پامپئو، فردا پنجشنبه با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار خواهد کرد.

پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند پامپئو قرار است درخواست رسمی آمریکا برای آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را تقدیم سازمان ملل کند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، مسیر بسیار دشوار و پرپیچ و خمی در پیش رو دارد زیرا روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت، قانونی بودن اقدام آمریکا را با توجه به عدم پایبندی این کشور به برجام زیر سئوال برده‌اند.

منبع: همشهری

ارسال نظر