|
کدخبر: 146017

آخرین روند بازار و قیمت طلا

ارزش ذاتی سکه در روزهای اخیر در بازار بالاتر آمده است. در حالی که در هفته گذشته ارزش ذاتی سکه بین ۱۱ میلیون و ۳۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت، روز سه‌شنبه، این شاخص به نزدیکی مرز ۱۲ میلیون تومانی رسید.

آخرین روند بازار و قیمت طلا چطور است؟ آیا این روند حبابی است یا تغییرات بازار طلا به واسطه برخی عوامل بنیادی است؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه با ۱۸ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان رسید.

رشد قیمت دلار در روز سه‌شنبه موجب شد که سکه امامی نیز خواهان بیشتری پیدا کند. سکه که روز دوشنبه به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی پا گذاشته بود، در چهارمین روز هفته، رشد بیشتری را تجربه کرد و توانست با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد.

جدا از افزایش قیمت دلار، سکه روز سه‌شنبه از کمک متغیر جهانی اونس طلا نیز برای رشد خود بهره برد. طلای جهانی در مقاطعی از روز سه‌شنبه حتی سطح هزار و ۹۵۰ دلاری را مورد آزمون قرار داد. صعود قدرتمند طلا در سال ۲۰۲۱ تا حدی انتظارات افزایشی را در بازار سکه بیشتر از قبل تقویت کرده است.

جدا از رشد قیمت دلار و طلای جهانی، برخی فعالان باور داشتند که بازیگران فنی سکه نیز در روز سه‌شنبه تحرکات خود را افزایش داده بودند. به نظر می‌رسد شکست مرز ۱۲ میلیون تومانی موجب شده بود که برخی از معامله‌گران وسوسه شوند که بار دیگر در موقعیت خرید قرار بگیرند. سکه اگر بالای ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود، می‌تواند شانس زیادی برای رفتن به بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داشته باشد.

با این حال، سکه اگر محدوده یاد شده را حفظ نکند، به راحتی به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازخواهد گشت.

ارزش ذاتی سکه در روزهای اخیر در بازار بالاتر آمده است. در حالی که در هفته گذشته ارزش ذاتی سکه بین ۱۱ میلیون و ۳۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت، روز سه‌شنبه، این شاخص به نزدیکی مرز ۱۲ میلیون تومانی رسید. این اتفاق را می‌توان به دو صورت تحلیل کرد؛ اول اینکه رشد قیمت سکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از پشتوانه قوی برخوردار بوده و فلز گرانبهای داخلی تنها تحت‌تاثیر هیجانات، رشد قیمت را تجربه نکرده است.

مساله دیگر این است که با افزایش ارزش ذاتی سکه می‌توان تصور کرد که کف قیمت سکه بالاتر آمده است. در واقع در حال حاضر اگر اتفاق خاصی در بازار نیفتد و اونس طلا و دلار در همین سطح قیمتی بمانند، حباب سکه با رسیدن به مرز ۱۲ میلیون تومانی صفر خواهد شد. بالا آمدن کف قیمتی در بازار سکه می‌تواند جسارت خریداران را در بازار بالا ببرد. با این حال نمی‌توان این موضوع را از نظر دور داشت که افت قیمت دلار و اونس طلا می‌توانند به راحتی سکه را دچار نزول و خریداران را دچار ضرر سنگینی کنند. معامله‌گران فلز گران بهای داخلی در سال ۹۹ نوسانات رفت و برگشتی زیادی را تجربه کرده‌اند و بعید است که به راحتی بی گدار به آب بزنند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها