|
کدخبر: 145447

۱۲ هزار مصوبه برای حل مسائل فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از کسب رتبه اول توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد و بیان کرد: این شورا با کسب نمره ۹۸.۵ از ۱۰۰ بهترین عملکرد را در بین شوراهای گفت‌وگوی استان‌ها داشته است.

اقتصاد ۱۲ هزار مصوبه برای حل مسائل فعالان اقتصادی

نشست خبری هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان و تشکل‌های اقتصادی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با اصحاب رسانه، عصر روز شنبه ۱۳ دی ماه با حضور مسعود گلشیرازی رئیس و دکتر بهرام سبحانی نایب رئیس و فرشته امینی از اعضا هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، محمود تولایی رئیس اتاق بازرگانی کاشان، رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف و محمد میرهادیان رئیس اتاق تعاون برگزار شد.

راعی۲

در ابتدای این نشست مهندس مسعود گلشیرازی ضمن عرض تسلیت دهه فاطمیه، و سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، با بیان این که شهید سلیمانی نمونه بارز تجلی اخلاص در عمل بود، اضافه کرد: خروش ملی در مراسم تشییع پیکر این شهید نشان دهنده لطف پروردگار است که مِهر بنده صالح خود را در دل امت قرار می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه دلیل برگزاری این نشست تشریح ساز و کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، توضیح داد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به موجب قانون فعالیت خود را از دهه حاضر با حضور استانداران، روسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون، اصناف و همچنین مشارکت مدیران دستگاه‌های اجرایی و منتخبین تشکل‌ها آغاز کرد؛ هدف مهم از تشکیل این شورا بهبود شاخص کسب و کار و رفع مشکلات فعالان اقتصادی است.

گلشیرازی با بیان این که در ۲۱ ماه گذشته، ۳۵۰ مصوبه با هدف احصا مشکلات بخش خصوصی به تصویب رسیده است، ادامه داد: بیشتر مشکلات و موضوعات ابتدا در کمیته‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و سپس نتیجه کار در صحن شورا مطرح می‌شود.

او با بیان این نکته که در دوره جدید اتاق، شاهد حضور صد در صدی اعضا در جلسات بوده‌ایم، افزود: دادستان، رئیس کل دادگستری، استاندار، نمایندگان منتخب مجلس، شهردار مرکز، روسای اتاق‌ها، روسای دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی همگی در این جلسات حضور مستمر دارند که در طول تاریخ اتاق این میزان از مشارکت بی‌نظیر است.

گلشیرازی با اشاره به نتایج نظرسنجی هادر اتاق بازرگانی اصفهان، اذعان داشت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که کمتر از بیست درصد از فعالان اقتصادی که ذی نفعان تشکیل مجامعی نظیر ستاد تسهیل، شورای گفت‌وگو و کمیته حمایت قضایی هستند، از ظرفیت این سه نهاد باخبر هستند؛ در همین راستا برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند فعالان اقتصادی را با حقوقشان بیشتر آشنا کند.

وی تاکید کرد: برای خدمت بهتر در شرایط جنگ اقتصادی لازم است فعال اقتصادی به خوبی با ظرفیت‌هایی که قانون‌گذار برایش در نظر گرفته است آشنایی داشته باشد و لازم است اصحاب رسانه نیز همراهی کنند تا ظرفیت‌های این نهادها به اطلاع فعالان اقتصادی برسد.

مسعود گلشیرازی ضمن بیان این نکته که تعداد مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیش از دوازده هزار مصوبه بوده است، تصریح کرد: این عدد دو پیام دارد، اول اینکه چرا دستگاه‌های اجرایی کارخود را به خوبی انجام نداده و موضوع به ستاد تسهیل و یا شورا گفت‌وگو ارجاع داده می‌شود، دیگر اینکه اینگونه نهادها تشکیل شده‌اند تا نقص انبوه قوانین و مقررات را برطرف کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهارکرد: شورای گفت‌وگو به عنوان نهاد مادر ایفای نقش می‌کند، مصوبات کمیته حمایت قضایی، عیناً در شورا قرائت می‌شود و ستاد تسهیل به صورت مسئله محور موضوعات را بررسی می‌کند تا شاخص کسب و کار ارتقا پیدا کند.

مسعود گلشیرازی اضافه کرد: مدیران و مسئولان استان اصفهان تلاش بسیار زیادی را انجام می‌دهند و لازم است اثر بخشی این تلاش‌ها بر شاخص کسب و کار نیز ارزیابی شود.

او با اشاره به این نکته که در اتاق نهم، شاخص کسب و کار که دارای شیبی نزولی بود کنترل شده و با شیب آرام در جهت مثبت در حال حرکت است، ابراز امیدواری کرد که بتوان با گفتمان مبتنی بر خرد، نتیجه را بهبود داد.

گلشیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب پذیر بودن استان اصفهان در مقابل پاندمی کرونا، گفت: شورای گفت‌وگو با تشکیل ستاد مرکزی احیای گردشگری که در ذیل این شورا فعالیت می‌کند، یک نهاد فرا دستگاهی را مصوب کرد و مثلث گردشگری سه استان اصفهان، یزد و فارس تشکیل شد تا امورات را به طور جدی پیگیری کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با اشاره به این نکته که استان اصفهان رتبه اول را در رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته است، این مسئله را ناشی از خوش حساب بودن فعالان اقتصادی استان دانست.

وی در پایان صحبت‌هایش از کسب رتبه اول توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد و بیان کرد: این شورا با کسب ۹۸.۵ درصدی امتیازات بهترین عملکرد را در بین شوراهای گفت‌وگوی استان‌ها داشته که نشان دهنده همدلی و تعامل در بین اعضا است.

دکتر بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان در این نشست در پاسخ به صمت که از نقشه راه توسعه صنعت در استان اصفهان پرسید، گفت: نقشه راه توسعه صنعتی استان اصفهان با در نظر گرفتن شعاع ۵۰ کیلومتر و استقرار صنایع پاک و انرژی‌های نو توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به وزارت صمت ابلاغ شده است.

وی همچنین به بیشترین مشکلات فعالان اقتصادی مطروحه در شورای گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: این مشکلات شامل مسائل بانکی، مالیاتی و ارزش افزوده، امور گمرکی و مشکلات صادرات و واردات و نحوه برگشت ارز، امور بیمه‌ای بوده است.

نویسنده: بهروز راعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها