|
کدخبر: 143465

نکاتی مهم درباره اقتصاد مشارکتی

نوید ادریس - فعال زیست بوم کارآفرینی

اگر بخواهیم فرهنگ مشارکتی دیر باز ایران را در تلفیق در اقتصاد ساختاریافته جدید ادغام کنیم و مسبب ارتقای اقتصاد کلان کشورمان بشویم می‌توانیم از اقتصاد مشارکتی استفاده کنیم؛ بزارید شروع تعریفم را از مفهوم اقتصاد اشتراکی با این جمله شروع میکنم:

ادریس۱

 امام علی (ع) می‌فرمایند: از حقوق واجب خدا بر بندگان، خیرخواهی به اندازه توان، و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است.نهج البلاغه، خطبه ۲۱۶

امروز اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی ایران پیشرفت اقتصادی داشته باشیم باید از مفاهیم جدید با تلفیق فرهنگمان که خود می‌تواند پیشتازی اقتصادی داشته باشد استفاده نماییم، مفاهیمی همچون اقتصاد مردمی مبتنی بر بهره‌وری حداکثری بر پایه اقتصاد مقاومتی، که برای تحقق این اتفاق باید قوانینی بروز و مفاهیم اقتصادی خود را مبنی بر انقلاب صنعتی چهارم یا همان اقتصاد دیجیتالی توسعه بدهیم و چون در این دهه می‌باشیم می‌توانیم به راحتی اقتصاد اشتراکی را برای تحقق اقتصاد مردمی مورد استفاده قرار داد. بعدا در باره انقلاب صنعتی چهارم به مفصل خواهم پرداخت.

در اقتصاد اشتراکی، مالکیت جای خود را به جهت استفاده به اشتراک می‌گذارند، معنای فرهنگ و کلمه فروشندگان به ارائه دهندگان و همچنین فرهنگ و کلمه خریداران به کاربران جایگزین می‌شوند، نکته قابل توجه این است که سرمایه اجتماعی به اندازه سرمایه بازار مهم می‌شود، مصرف گرایی جایگزین پیشرفت عادلانه می‌شود و شاخص‌های کیفیت زندگی از تولید ناخالص ملی مهم تر می‌شوند و این یعنی پایداری؛ در حقیقت اقتصاد اشتراکی می‌تواند به اقتصاد دایره‌ای تبدیل شود که در آن کالاها و خدمات در بین چندین کاربر توزیع می‌شود و تاثیر مخرب مصرف بر محیط‌زیست بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

اقتصادمشترک۱

الزامات محقق شدن اقتصاد اشتراکی:

۱. فناوری پیشرفته. از آنجا که اعتماد نیروی محرکه اقتصاد مشترک است، فناوری باید به مردم اجازه دهد اطلاعات شفاف و به روز در مورد وام دهنده(خدمت دهنده) و وام گیرنده(خدمت گیرنده) را به‌دست آورند. بدون آن، سیستم خراب و معیوب عمل می‌کند.

۲. کیفیت بالای محصولات. تولیدکنندگان باید کالاهای کمتری تولید کنند که دوام و جذابیت بیشتری داشته باشد. یک محصول مشترک باید با در نظر گرفتن "مالکیت چندگانه" ایجاد شود تا بسیاری از مردم بتوانند از آن به طور کامل استفاده کنند. این امر می‌تواند هزینه تولید و قیمت‌ها را نیز افزایش دهد.

۳. ارزشهای والای اخلاقی. برای اینکه افراد غریبه وارد آپارتمان شما شوند و به آنها اتومبیل قرض دهید، وسایل مورد نیاز خود را به آنها بدهید (نه فقط بفروشید)، حتی مهارت‌ها و توانایی خود را در اختیار دیگران قرار دهید و...، نخستین گام پیروی از فرامین اللهی و دینی باید اتفاق بیوفتد و مردم باید بر طرز فکر حریصانه خود غلبه کنند. آنها باید فلسفه غیر مصرف گرایی را بپذیرند و در فرصت‌های جدید برای خودشان باز کنند، که شاید به درآمد آنها اضافه نکند، اما باعث بشود افق فکری آنها را گسترش یابد و این ارزش انسان بودن است

ویژگی‌های اصلی مدل تجاری اقتصاد اشتراکی عبارتند از:

-دسترسی به جای مالکیت: متقاضی به جای خریدن یک دارایی، آن را از شخص دیگری اجاره می‌کند

-یک پلتفرم مالکان و جویندگان را گرد هم آورده و کلیه فرآیندهای بین آنها را تسهیل می‌کند

-پلتفرم خود هیچ یک از دارایی‌های ارائه شده را در اختیار ندارد: استارتاپ Airbnb یک اتاق ندارد، استارتاپ Zipcar حتی یک ماشین ندارد.

کارهای اجرایی ماثر در اقتصاد اشتراکی:

۱-فرهنگ اعتماد را توسعه دهید

از آنجا که اقتصاد اشتراکی بر اساس اعتماد بین شرکت‌کنندگان و بین فراهم آورندگان است، نصب مکانیزمی مانند نظر دادن و رتبه‌بندی در پلتفرم بسیار مهم است، همچنین در زمان سواستفاده مکانیسم پشتیبانی و تنبیه باید استفاده شود.

۲-روند معاملات روان

به عنوان مثال، هم اکنون می‌توان از طریق Airbnb اتاقی را روی تلفن همراه رزرو کرد و این هم هزینه تراکنش و هم زمان را کاهش می‌دهد.

۳- تعامل مداوم کاربران

برای حفظ مقیاس مشخصی از تقاضا و عرضه، ارائه تبلیغات ضروری است: به عنوان مثال Airbnb به منظور ایجاد وفاداری مشتری، کدهای تبلیغاتی را به کاربران ارائه می‌دهد (به طوری که دیگر نیازی به جلب مجدد مشتری هر شش ماه ندارید)

ساختار جذاب مورد استفاده اقتصاد اشتراکی:

۱-مصرف هوشمند (مانند: اشتراک، حمایت متقابل، همبستگی).

۲-زنجیره تامین و تولید (مانند: کشاورزی محلی، زنجیره‌های تامین کوتاه مدت).

۳-یادگیری مادام العمر و خودآموزی (مانند: اشتراک دانش).

۴-تأمین مالی مشترک (مانند: وامهای نظیر به نظیر، سرمایه‌گذاری جمعی).

۵-اصلاحات مشارکتی جمعی (مانند: فناوری مدنی، انتخابات مشارکتی).

۶-فرهنگ سازنده (مانند: اشتراک دانش، مشارکت آزمایشگاه ها، مشارکت در تعمیر ).

۷-فضاهای زندگی و شهرهای مشترک (مانند: محل اقامت مشترک، باغهای مشترک، تحرک مشترک، همکاری مشترک).

اقتصادمشترک۲

نمونه استارتاپ‌های مشارکتی:

استارتاپ Airbnb

این امکان را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند تا فضای خانه خود را با مسافران به اشتراک بگذارند.

استارتاپ Uber

دارندگان اتومبیل قادر به ارائه مسافرت به مسافران هستند

استارتاپ Dogvacay

مطابقت رانندگان و مسافران را برای به اشتراک گذاشتن هزینه سوخت سوار شدن امکان‌پذیر می‌کند.

استارتاپ LendingClub

بزرگترین بازار جهانی وامهای نظیر به نظیر

استارتاپ Neighborgoods

کالاها را با دوستان و همسایگان خود به اشتراک بگذارید

استارتاپ هایeBay، Etsy و Kickstarter کاربران را به هم متصل می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند به راحتی اقدام به فروش، خرید و سرمایه‌گذاری کنند.

فعالیت PTP همیشه حول پول متمرکز نیست - پلتفرم Yerdle ویا Walmart، Saatchi & Saatchi و Zipcar، اجازه می‌دهد به طور مثال خدمات و محصول را به صورت رایگان هدیه و وام دهید.

امروزه به اقتصاد مشارکت با کمک استارتاپ‌ها به مدل CTC و مشارکت متقاضی‌ها با یکدیگر تبدیل شده است و اما با رشد این اتفاق بزرگ دور از انتظار نیست که تبدیل به BTB یعنی تبادل ظرفیت اضافه مالکین با یکدیگر و به تبع آن افزایش راندمان بشود


 

اقتصادمشترک۳

این گزارش بالا قابل توجه می‌باشد که نشان دهده رشد سریع اقتصاد مشارکتی در جهان می‌باشد.

اما امروز اگر بخواهیم از مدل اقتصاد مشارکتی در سازمان‌ها و کسب و کارها استفاده کنیم می‌توان به مدل چیدمان ماتریسی مشابه زیر اشاره کرد که باعث ساختار سازمانی چابک و منعطف در قالب چیدمان ماتریسی زنجیره تامین خواهد شد.

اقتصادمشترک۴

نویسنده: نوید ادریس

ارسال نظر