|
کدخبر: 143096

بازگشت کارخانه نوستالژی ساز به «چرخه» تولید

نماینده مردم قوچان از راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی غرب آسیا در این شهرستان و برگشت کارخانه به مردم خبر داد.

اقتصاد بازگشت کارخانه نوستالژی ساز به «چرخه» تولید

کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان با نام آساک‌دوچرخ که برگرفته از نام قدیمی و تاریخی قوچان، در زمانی که راه‌اندازی شد به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه و در راستای استفاده از حمل‌ونقل پاک و کاهش مصرف بنزین راه‌اندازی شد، اما این کارخانه بعد از چند سال فعالیت، دچار رکود و در نهایت تعطیلی و ورشکستگی شد.

اهالی این شهرستان اعلام می‌کردند، به دلیل فسادی که در این کارخانه اتفاق افتاده، کارخانه عمداً به تعطیلی و ورشکستگی کشانده شده و کارخانه‌ای که در حدود ۲۰ هکتار زمین‌های زراعی قوچان راه‌اندازی شده بود، عملاً گرد تعطیلی و بیکاری بر آن نشسته بود.

اخیراً خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر راه‌اندازی دوباره کارخانه آساک‌دوچرخ منتشر شد، برای صحت و سقم این خبر با علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم، که وی نیز با تأیید اینکه کارخانه درحال‌حاضر با حداقل نیرو یعنی حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر راه‌اندازی شده و فعلا خط مونتاژ دوچرخه آن راه افتاده است، گفت: این کارخانه که از سال ۵۹ـ ۵۸ در راستای سیاست کاهش آلودگی و مصرف بنزین و با مشارکت مردم قوچان از طریق پذیره‌نویسی سهام آن آغاز شده بود، احداث این کارخانه سال‌ها طول کشید تا اینکه در زمان دولت اصلاحات به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: بعد از بهره‌برداری، متأسفانه تحت تأثیر موج خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها، کارخانه‌ دوچرخه‌سازی قوچان که در سال ۸۴ به قیمت کارشناسی بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، متأسفانه به یک فرد به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان یعنی یک صدم آن واگذار شد و متأسفانه به دلیل نداشتن اهلیت روند تولید در این کارخانه رو به افول نهاده تا در نهایت به تعطیلی کشانده شد.

وی گفت: از ابتدای شروع مجلس کنونی، دنبال احقاق حق مردم قوچان و آسیب‌هایی که از نظر بیکاری جوانان اتفاق افتاده بود، در کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی ارائه کردیم و یک نامه به رئیس قوه قضاییه نوشتیم که در نهایت با کمک ویژه آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، حسین ولی‌دخت دادستان قوچان و با تلاش کمیسیون اصل ۹۰ و نیز در پی نامه دیوان محاسبات کشور مذاکراتی با مالک کارخانه انجام و قرار شد، از بابت خسارت‌هایی که به خاطر تعطیلی کارخانه از نظر مادی و معنوی به شهرستان قوچان وارد شده، با رعایت کلیه شرایط قانونی ۹۲ درصد از سهام کارخانه‌ای که در اختیار خریدار قرار داشت، به نفع مردم قوچان صلح شده و هم اکنون کارخانه در اختیار ستاد تدبیر متشکل از دادستان قوچان، نماینده امنیتی شهر و نماینده مجلس قوچان قرار گرفته و کارخانه فعلا با حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر کارگر راه‌اندازی شده است.

دوچرخه‌سازی قوچان

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برند آساک‌دوچرخ در سطح بازارهای جهانی شناخته شده بود و دوچرخه‌های تولیدی کارخانه قوچان هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای صادراتی خوش درخشیده بود و روزگاری ۳۲ نوع دوچرخه در مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان تولید می‌شد و و این کارخانه ۵۰۰ نفر به صورت اشتغال مستقیم و ۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در بازار توزیع و حمل‌ونقل ایجاد کرده بود و اکنون کارخانه به لطف مقامات شهر دوباره راه‌اندازی شده است.

وی گفت: ‌درحال‌حاضر مجمع فوق‌العاده تشکیل می‌دهیم و کارخانه را به سمت دوچرخه‌های هیبریدی سوق می‌دهیم که هم بازار داخل و هم بازار صادراتی را دوباره در تصرف خود در آورد.

به گفته این عضو کمیسیون اصل ۹۰، ظرف ۲۰ سال گذشته به خاطر تعطیلی و کم رونقی کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان لطمات زیادی به شهرستان قوچان وارد شد و الان با تشکیل ستاد تدبیر تلاش داریم، تمام ظرفیت‌های کارخانه دوچرخه‌سازی فعال شود و منویات مقام معظم رهبری در جهش تولید در این شهرستان قوچان به مرحله عمل برسد.

آذری همچنین در مورد اینکه چه کسانی در ستاد تدبیر شهرستان قوچان قرار دارند گفت: یک نفر از ستاد رفع موانع تولید از استانداری خراسان رضوی، خود دادستان شهرستان قوچان، نماینده شهر و یا یک نفر از جانب وی و همچنین یک نفر از حوزه امنیتی شهرستان در این ستاد حضور دارند و تلاش بر این است که از ظرفیت تخصصی افراد توانمند در سطح کشور یکی دو نفر انتخاب و از توان آنها استفاده شود.

وی در مورد اینکه ماهیت کارخانه آساک‌دوچرخ چگونه است، گفت: کارخانه با ماهیت سهامی عام است که حدود ۸ درصد از سهام مربوط به مردم قوچان است که حدود ۱۰ هزار نفر از مردم از اوایل انقلاب با پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری جهت احداث کارخانه در این کارخانه شریک بودند و حدود ۹۲ تا ۹۳ درصد مربوط به فردی بود که این کارخانه را از سازمان خصوصی‌سازی گرفته بود و اکنون برای جبران مافات به شهرستان و مردم قوچان این کارخانه را به نفع مردم قوچان صلح کرد.

وی در مورد اینکه ارزش امروز کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان چقدر است، گفت: ‌ارزش تقریبی کارخانه بر اساس تخمین کارشناسی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که هم اکنون کارخانه به نفع مردم قوچان صلح شده است.

وی همچنین گفت: ‌متأسفانه فردی که کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان را خریده و به ورشکستگی کشانده بود، برخی از مجموعه‌های دیگر مانند لوازم خانگی اطلس، کشت و صنعت ۵۱ مشهد، تایرسازی بجنورد را هم به تعطیلی کشانده بود و اکنون سعی دارد، برای جبران مافات خسارت به شهرستان قوچان این کارخانه را به مردم قوچان واگذار کند.

آذری در پایان گفت: به عنوان نماینده مردم قوچان از تلاش‌های آقای ولی‌دخت دادستان قوچان و نیز حمایت‌های کامل آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه و مسؤول اطلاعات و امنیت قوچان کمال تشکر را دارم.

وی همچنین در مورد کارخانه کاشی توس که در شهرک صنعتی قوچان قرار دارد گفت: ‌این کارخانه درحال‌حاضر فعالیت می‌کند و به مقدار تولید برگشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تلاش ما بر این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عواید کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان صرف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال جوانان در شهر و روستای قوچان بشود و در آینده سهام این کارخانه را سعی می‌کنیم از طریق بازار بورس به عامه مردم واگذار کنیم.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها