|
کدخبر: 142427

مهم ترین مزیت عرضه خودرو و مسکن در بورس

چند وقتی است که تلاش‌ها برای ورود مسکن و خودرو به بورس کالا آغاز شده، در این باره قرار است مسکن به صورت متری در بورس کالا عرضه شود تا از این طریق سرمایه پروژه‌های بزرگ نیز تامین شود.

بر این اساس با کمک این ابزار مالی بورس کالا که اوراق سلف مسکن نام دارد، ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه، تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می‌شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود. در این بازار مردم می‌توانند به منظور حفظ ارزش پول خود را در مقابل تورم، اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.

امتیازات عرضه مسکن و خودرو در بورس کالا

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه به طور کلی هر محصولی که در بورس کالا عرضه شود، بازار آن کالا با شفافیت همراه می‌شود، گفت: در مورد خودرو و مسکن نیز این موضوع وجود دارد، در وهله اول در مورد مسکن می‌توان گفت، با عرضه متری مسکن در بورس کالا می‌توان سرمایه‌های خرد را جمع آوری کرد و از این طریق بحث تامین مالی پرژوه‌های در حال ساخت نیز می‌تواند، دنبال شود، همچنین از ورود نقدینگی به بازار‌های سفته بازارنه جلوگیری خواهد شد که این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: قیمت گذاری شفاف نیز از دیگر مزایایی است که عرضه متری مسکن در بورس کالا می‌تواند آن را محقق کند، همچنین با توجه به اینکه معاملات مسکن در کشور به صورت سنتی در بنگاه‌ها انجام می‌شود سازوکار بازار سرمایه با توجه به شفافیتی که دارد، در این رابطه می‌تواند بسیار راهگشا باشد و شفافیت را در بازار مسکن حکمفرما کند. همچنین نقدشوندگی نیز از دیگر موضوعاتی است که سرمایه گذارانی که در بورس کالا برای خرید متری مسکن حضور پیدا می‌کنند، می‌توانند از آن برخوردار باشند.

آقابزرگی اظهار داشت: علاوه بر تامین مالی پروژه‌های مسکن بخش خصوصی که از کنار این طرح می‌تواند انجام شود، دولت نیز می‌تواند با عرضه املاک مازاد خود در بورس کالا، اقدام به تامین نقدینگی کند و بسیاری از اموال مازاد خود را از این طریق به فروش برساند. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز باید به این مسئله توجه داشت که نکته اصلی بحث قیمت گذاری است، اگر دولت بخواهد همچنان با قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو پیش برود، عملا نمی‌توان خودرو را در بورس کالا عرضه کرد.

این کارشناس بازار سهام بیان داشت: در قدم اول دولت باید از قیمت گذاری دست بردارد، تا بتواند خودرو را در بورس عرضه کرد، در این صورت با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت در نقطه‌ای کشف خواهد شد، این رویکردی به طور حتم از وضعیتی که الان در بازار خودرو حاکم است و قیمت‌ها به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده اند، بهتر خواهد بود و قیمت‌ها منطقی‌تر می‌شود، اما در سوی دیگر باید میزان تولید خودرو به اندازه‌ای باشد که بتواند تقاضا را پوشش دهد، بنابراین سطح تولید نیز باید به میزان قابل قبولی برسد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزایایی که عرضه درست و صحیح خودرو در بورس کالا می‌تواند به دنبال داشته باشد، قطع دست دلالان از این بازار است، اما همانگونه که اشاره شد، شروط مطرح شده باید پیاده شوند تا دلالان از چرخه بازار خودرو حذف شوند، از سوی دیگر معاملات خودرو نیز با عرضه این محصول در بازار سرمایه شفاف خواهد شد و دیگر قیمت‌ها به صورت سفته بازانه بالا نخواهد رفت.

دولت بستر عرضه بورسی خودرو را فراهم نکرده است

امرالله امینی کارشناس خودرو با اشاره به اینکه ورود یک کالا یا شرکت به بازار سرمایه زمانی انجام می‌گیرد که شرایط نرمال و مناسبی داشته باشیم، گفت: به این معنی که همه مسائل اقتصادی عادی و شفاف باشد، همچنین باید فضا رقابتی بوده و تقاضا و عرضه نیز بدون مشکل، وقتی همه این موضوعات به‌درستی در کنار هم قرار بگیرند شاهد کشف قیمت واقعی خواهیم بود. اما به نظر بنده، هم‌اکنون، بستر ورود خودرو به بورس کالا از سوی دولت فراهم نشده است.

امینی اضافه کرد: واقعاً مشخص نیست، قرار است در بورس کالا چه قیمتی کشف شود و دولت می‌خواهد به چه برسد؟ با این شیوه و رفتار دولت، هیچ فرقی در فرآیند تعیین قیمت در بورس کالا و کف خیابان وجود ندارد و هیچ مشکلی حل نخواهد شد. فرآیند درست عرضه و تقاضا است که می‌تواند به بورس کالا کمک کند تا کشف قیمت به‌درستی انجام شود. اما وقتی عرضه خودرو دچار مشکل است. نمی‌تواند مشکلی را از بازار خودرو حل کند، در ابتدا باید مشکل تولید و عرضه خودرو حل شود و بعد از آن به این فکر افتاد که خودرو را در بورس کالا عرضه کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: از سوی دیگر اگر بستر و شرایط عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شود، باید قیمت گذاری نیز بر اساس تقاضا باشد، تا با کشف قیمت عادلانه و واقعی بر اساس عرضه و تقاضا، این مسئله با موفقیت همراه باشد، اما اگر قرار باشد، قیمت گذاری به صورت دستوری دوباره انجام شود، بدون قطع مشکلی حل نخواهد شد و عرضه خودرو در بورس کالا نیز نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

 

منبع: میزان

ارسال نظر