|
کدخبر: 142215

مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۰، خوابی تازه دیده است!

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در رسانه ملی از سه‌ سناریویی پرده برداشته است که مجلس احتمالا در برابر لایحه دولت به کار خواهد برد.

اقتصاد مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۰، خوابی تازه دیده است!

یک؛ رد کلیات بودجه و بازگشت به دولت برای انجام اصلاحات که البته طی صحبتی که با یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه داشتم، به من گفت روی ما حساب نکنید و توان کارشناسی ما در همین حدی است که بودجه تعیین شده و بازگرداندن آن با تغییرات جزئی همراه خواهد بود. دو؛ تصویب بودجه سه دوازدهم، سه؛ تغییر لایحه بودجه با کمک کمیسیون تلفیق مجلس.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رییس مجلس در مورد لایحه بودجه سال آینده، گفت: بودجه ۱۴۰۰ انبساطی نوشته شده که این ایراد در نظام بودجه‌ریزی ما است که ابتدا هزینه‌ها را مشخص می‌کنند و برای آن هزینه‌ها به دنبال درآمد می‌روند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه استقراض در بودجه بنای بدی بود که گذاشته شد، افزود: ستادهای موازی مانند سران قوا، ستاد ملی مبارزه با کرونا و یا ستاد مقابله با تحریم‌ها مصوباتی دارند که دست دولت را برای استقراض باز می‌گذارد. چندی پیش برای رشد حقوق و دستمزد از طریق فروش اموال دولتی انجام شد، اما نکته اینجاست که اموال و دارایی‌ها به راحتی فروش نمی‌روند و عملا همان استقراض است.

بدترین و بی‌انضباط‌ترین بودجه کشور

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: در سخت‌ترین دوران، بدترین و بی‌انضباط‌ترین بودجه برای کشور در نظر گرفته شده است. زمانی‌که کشور در رکود تورمی به سر می برد تنظیم بودجه انبساطی کاری بی معناست و به نظر می‌رسد بودجه تنها به نفع کارمندان دولت باشد تا سایر اقشار.

نایب رییس مجلس درباره پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره تورم ایران گفت: صندوق پیش‌بینی کرده سال آینده ایران تورم ۳۰درصدی خواهد داشت. البته برای امسال هم پیش‌بینی‌هایی داشت که تورم ما از آن اعداد و ارقام فراتر رفت. نباید برای درآمد اندکی که نصیب کشور می‌شود فشار هزینه‌ای ایجاد کنیم و درآمدهایی که برای نفت در نظر گرفته شده در همین چارچوب است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه از اصلاح ساختار بودجه سخن گفت و تصریح کرد: اصلاح ساختار به دلیل نداشتن سناریو در دولت و مجلس بود. در قدم اول ابتدا باید هزینه‌ها شفاف شود و از سوی دیگر وضع درآمدهای کشور را بپذیریم. در‌این‌صورت پاسخگویی ایجاد خواهد شد و مشخص می‌شود چه درآمدی در کدام بخش در حال هزینه است.

مهم‌ترین مشکل بودجه کشور چند خزانه‌ای بودن است

او با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل بودجه کشور چند خزانه‌ای بودن است، ادامه داد: اکنون منابع هدفمندی یارانه‌ها، صندوق توسعه ملی و موارد دیگر در این دسته قرار دارند که به نظر می‌رسد باید تجمیع شود.

مجلس با تأمین درآمد دولت از طریق اوراق نفتی مخالفت می‌کند

نایب رییس مجلس افزود: اصرار بر فروش نفت فکر عقب مانده‌ای است. دولت در نظر گرفته بخشی از درآمدهای خود را از طریق اوراق نفتی تأمین کند که با مخالفت مجلس روبه رو خواهد شد. البته اگر مشتریان خارجی باشد و تحویل نفت فیزیکی باشد ایرادی ندارد اما اگر تنها ماهیت اوراق داشته باشد با مخالفت مجلس همراه می‌شود.

سه نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰

او با بیان اینکه در بودجه سال آینده سه نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده گفت: یکی نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان، دیگری نرخ ۱۱ هزار تومان و دیگری نرخ نیما که الان ۲۵ هزار تومان است و قابل تغییر خواهد بود. البته به نظر می‌رسد به دلیل رانتی که در ارز ترجیحی وجود دارد ممکن است این ارز حذف شود و مابه التفاوت آن در قانون معیشت به مردم برسد.

بودجه نظام سلامت برای ساخت واکسن کرونا افزایش یافت

این نماینده مجلس به افزایش ۱۰۲ درصدی بودجه نظام سلامت اشاره کرد و افزود: حسابرسی بودجه دانشگاه های علوم پزشکی قوانین متفاوتی دارد اما به دلیل نیاز مبرم نظام سلامت به نیروی کار بودجه این بخش افزایش یافت. از سوی دیگر برای خرید و ساخت واکسن هزینه زیادی باید پرداخت شود تا بتوانیم ۱۴۰ میلیون دز واکسن وارد یا تولید کنیم که بودجه آن در این بخش دیده شده است.

دریافت مالیات تصاعدی برای مقابله با حقوق‌های نجومی

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه قانون مالیات برای مقابله با پرداخت حقوق‌های نجومی باید اصلاح شود تاکید کرد: در کشورهای دیگر هرچه حقوق بالاتر باشد مالیات تصاعدی افزایش می‌یابد، اما مالیات تصاعدی در ایران نداریم.

بودجه نیاز به شخم زدن دارد

نایب رییس مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان با ایجاد بدهی برای کشور مخالفند گفت: حجم اوراق سر رسید شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک هشتم بودجه عمومی کشور است. در این صورت بودجه نیاز به شخم زدن دارد.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها