|
کدخبر: 140922

بورس به بودجه ۱۴۰۰ واکنش نشان داد / قیمت طلا و ارز واقعی می‌شود

بازار ارز و سکه در سومین هفته آذر ۹۹ در آرامش به سر برد و بازار سرمایه نیز با نوسان همراه بود.

اقتصاد بورس به بودجه ۱۴۰۰ واکنش نشان داد / قیمت طلا و ارز واقعی می‌شود

سومین هفته آذر ۹۹ با افزایش نرخ ارز و سکه اغاز شد اما تب تند افزایش نرخ در روزهای بعدی فروکش کرد و بازار ارز و سکه در آرامش به سر می‌برد به طوری که در چند روز شاهد ثبات نسبی نرخ دلار و یورو بوده ایم، بازار طلا و سکه در اواسط هفته با کاهش اندکی همراه بود اما در روزهای پایانی معاملات همانند بازار ارز با افزایش نرخ مواجه شد که میزان آن قابل توجه نبود.

بازار سرمایه نیز در این هفته با فراز و فرودهایی همراه بود به طوری که در ابتدای هفته شاخص کل با رشد همراه بود اما در اواخر هفته روند منفی به خود گرفت به بیان دیگر شنبه (١۵ آذر ماه) شاخص کل بورس با رشد ۵ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۴۷۶ هزار واحدی ایستاد و در آخرین روز معاملات شاخص کل بورس با اُفت ۲ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحدی قرار گرفت.

افزایش اندک نرخ دلار و یورو در سومین هفته آذر

سومین هفته آذر ۹۹ شاهد افزایش شدید نرخ ارز نبوده‌ایم و با شیب ملایمی نرخ دلار و یورو افزایش یافت به طوری که دلار در نخستین روز هفته با نرخ ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید که با افزایش ۰.۳۸ درصدی در آخرین روز معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان فرخته شد.

نمودار1

نمودار تغییرات نرخ دلار در سومین هفته آذر

همچنین یورو از نرخ ۳۱ هزار تومان به نرخ ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که این ارقام نشان دهنده افزایش ۲.۲۷ درصدی نرخ یورو است.

نمودار2

تحولات قیمت یورو در سومین هفته آذر ۹۹

بازگشت نرخ سکه به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

بازار طلا و سکه همانند ارز از نوسان اندکی برخوردار بود به طوری که نرخ سکه در ابتدای هفته ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. در نهایت با افزایش ۰.۸۱ درصدی به نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار از افزایش ۱.۸۳ درصدی برخوردار بود و از نرخ یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان به نرخ یک میلیون و ۱۴۷ هزار تومان داد و ستد شد.

نمودار3

نمودار افزایش نرخ سکه طرح جدید در یک هفته

حباب سکه بیش از یک میلیون تومان است

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره تغییرات نرخ سکه و طلا در سومین هفته آذر گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی حدود ۴۰ دلار تغییر کرد علت این تغییر در یک مقطع زمانی به دلیل این است که اعلام شد واکسن کرونا به مرحله آزمایش رسیده است و این امر بر کاهش نرخ اونس جهانی تاثیر گذاشت، بنابراین در اواسط هفته نرخ اونس جهانی نوساناتی را تجربه کرد.

کشتی آرای ادامه داد: اما در آخرین روز هفته نرخ آن به نرخ نخستین روز هفته رسید و عملا تغییرات زیادی را نسبت به اوایل هفته نداشته‌ایم. درحال‌حاضر نرخ اونس جهانی در آخرین روز هفته به یک هزار و ۷۳۵ دلار رسیده است.

او افزود: در این هفته شاهد تغییراتی در نرخ ارز بوده‌ایم که البته ‌این نوسانات به مقدار قابل ملاحظه‌ای نبود و به طور متوسط نرخ هر دلار امریکا حدود ۲۰۰ تومان گران شد. بنابر این این افزایش نرخ سبب شد نرخ طلا و سکه افزایش مختصری را داشته باشند.

کشتی آرای تصریح کرد: با توجه به ایام تعطیل ۲ هفته‌ای کرونا در مراکز خرید و بازار‌های کشور پیش‌بینی می‌شد که میزان داد و ستد‌ها افزایش یابد و تقاضا در بازار روند صعودی داشته باشد، اما این اتفاق محقق نشد چراکه افراد انگیزه خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه را از دست داده‌اند و آن جاذبه قبل را ندارد و شاهد تقضای مازاد در بازار نبوده‌ایم. بنابراین قیمت‌هایی که در طول این هفته برای سکه و طلا معین شده بود بر اساس واقعیت و معیار‌های اقتصادی اونس جهانی و نرخ ارز بوده است.

او اظهار کرد: دراین هفته سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۶۰۰ هزار تومان فزایش یافت و به نرخ ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید همچنین نرخ هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به نخستین روز هفته حدود تغییر چندانی نداشت. نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

کشتی آرای بیان کرد: نرخ ربع سکه ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته است و به نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید همچنین سکه‌های یک گرمی از افزایش نرخ عقب نمانده و با افزایش ۵۰ هزار تومانی به نرخ ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

او گفت: حباب سکه در ابتدای هفته بیش از یک میلیون تومان بوده است که البته از میزان آن در این هفته کاسته نشده است و حباب سکه در آخرین روز معاملات به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

هر مثال طلا در سومین هفته آذر حدود ۷۱ هزار تومان افزایش یافته است و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰ هزار تومان گران شد که به نزخ یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

نمودار4

نمودار تغییر نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در سومین هفته آذر ۹۹

آینده بازار سرمایه در گرو تصمیمات دولت

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازارسرمایه در سومین هفته آذر ۹۹ گفت: ارز به چند صورت مختلف بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد که مهترین تاثیر آن بر صورت مالی شرکت‌های صادر‌کننده مانند پتروشیمی، فلزات و کانی‌ها است و حتی در گزارش‌های کوتاه مدت این شرکت‌ها شاهد تاثیر مثبت نرخ ارز بوده‌ایم.

او افزود: از دیگر تاثیر‌های نرخ ارز در بازار سرمایه برای شرکت هایی است که تسهیلات ارزی دارند و عمدتا تاثیر منفی بر سود این شرکت‌ها اعمال می‌شود و حتی درصورت مالی ۳ ماهه این شرکت‌ها مشخص است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارز بر شرکت هایی که صادر‌کننده نیستد هم تاثیر دارد به طوری که اثرات تورمی در کشور دارد به همین دلیل حتی شرکت هایی که فروش آنها به صورت ریالی است می‌توانند افزایش نرخ داشته باشند. با توجه به اینکه افزایش هزینه‌ها به میزان افزایش نرخ محصول نیست معمولا اثر مثبتی در سود و زیان دارد.

دلبری اظهار کرد: می‌توان گفت اثر افزایش نرخ ارز بر صورت‌های مالی بنیادی نیست چرا که نرخ محصول از مقدار فروش بیشتر رشد کرد است و میزان فروش جزو متغیر‌های با اهمیت بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: پیش‌بینی بازار سرمایه با توجه به ابهامات موجود در تصمیمات دولت برای بودجه کمی مشکل است چراکه بودجه به گونه‌ای نگارش شده است که شرایط عرضه در سهام، اوراق بهادار و اوراق مشارکت با ارقام بسیار بالایی در خزانه پیشنهاد داده شده است و احتمال دار واکنش دولت به بودجه بازار سرمایه منفی باشد.

او افزود: ابهام هایی در نرخ سود سپرده بانکی، سود بین بانکی و اوراق خزانه وجود دارد که تقریبا اعدادی بین ۱۹ تا ۲۱ را تجربه می‌کند که این امر برای اقتصاد ایران، تورم و قدرت خرید مردم برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند چراکه در زمانی که نرخ سودها افزایشی است شرایط برای بازار سرمایه مورد قبول نیست و اگر نرخ سود در رده‌های معقول زیر ۱۵ درصد قرار نگیرد قطعا اثرات مخربی دارد و تمام بازارها دچار رکود می‌شوند و بازار سرمایه هم مستثنا خواهد بود.

دلبری گفت: در مهر و آبان ۹۹ حدود ۱۵۵ هزار میلیارد تومان فروش سهام‌های شرکت‌های تولیدی بوده است انتظار می‌رود گزارش ۳ ماهه نسبتا مثبتی را ارائه کنند البته بازار سرمایه نشاط سابق را تجربه نخواهد کرد و باید دید چه تدبیری برای سرمایه داران اندیشیده می‌شود.

نمودار5

روند شاخص کل بورس در سومین هفته آذر ۹۹

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها