|
کدخبر: 140792

قیمت مسکن ملی افزایش می‌یابد؟

وزارت راه و شهرسازی افزایش هزینه‌های مسکن ملی را تکذیب و اعلام کرد که هنوز نرخها بر اساس برآورد ۲.۷ میلیون تومان سازمان برنامه و بودجه است و تعدیلهای احتمالی در آینده اعلام می‌شود.

اقتصاد قیمت مسکن ملی افزایش می‌یابد؟

اصرار مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر نرخ متری ۲.۷ میلیون تومان مسکن ملی به نظر می‌رسد بیش از آنکه پایبندی به تعهدات باشد رویاپردازی درخصوص ثبات تورم مصالح ساختمانی است. موضوع نرخ مسکن ملی هر روز ابعاد تازه تری به خود می‌گیرد؛ از اعلام نرخهای متری ۳.۳ تا ۴ میلیون تومان مسئولان بنیاد مسکن تا انکار این رقمها و اصرار بر نرخ ۲.۷ میلیون تومان از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی. این در حالی است که سازندگان می‌گویند اگر نرخ زمین را صفر در نظر بگیریم با توجه به نرخهای کنونی مصالح ساختمانی، هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی حدود ۵ میلیون تومان تمام می‌شود.

واقعیت این است که اوایل مهرماه، سازمان برنامه و بودجه بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه دوم امسال نرخ هر متر مربع واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که این مبلغ در واقع فراخوان ساخت و نرخ پایه‌ای است که به پیمانکاران ابلاغ می‌شود. این رقم با کاهش ۱۰ درصد یا افزایش ۵ درصد به استانها اعلام شده است. بدین صورت که از سازندگان دعوت می‌شود تا نرخ مورد نظر خود را بر اساس رقم پایه (۲.۷ میلیون تومان) اعلام کنند. هر سازنده‌ای که افزایش نرخ کمتری نسبت به رقم پایه اعلام کند برنده پروژه خواهد بود و آن را اجرا می‌کند.

از سوی دیگر مسئولان می‌گویند که نرخ نهایی در پایان پروژه و بر اساس هزینه هایی است که سازندگان اعلام می‌کنند. حال سوال این است که اگر قرار باشد قیمتها در پایان مشخص شود چه نیازی است که از هم اکنون قیمتهای پایه و علی الحساب برای پیمانکاران تعیین شود؟ حتی لزومی به برگزاری مناقصه نیست. می‌شود پروژه را به هر پیمانکار دارای صلاحیتی واگذار و صرفا با بررسیهای کارشناسی نرخ، بر کار او نظارت و نهایتا پس از پایان پروژه نرخ نهایی را اعلام کرد.

این موضوع که با توجه به نوسانات اقتصادی، از هم اکنون تعیین نرخ نهایی واحدهای اقدام ملی امکانپذیر نیست، منطقی به نظر می‌رسد اما یادمان هست که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته قیمتها را بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان در هر متر مربع برآورد می‌کردند که قطعا بسیاری از متقاضیان بر روی آن حساب باز کردند. آن زمان نرخ هر کیلوگرم میلگرد حدود ۴۰۰۰ تومان بود که هم اکنون به حدود ۱۲هزار تومان رسیده است. سیمان نیز از پاکتی ۱۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ به ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است.

روز گذشته خبری در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه در یکی از شهرهای استان اصفهان از سوی بنیاد مسکن به متقاضیان مسکن ملی گفته شده واحدهای آنها با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان و بدون هزینه زمین ظرف دو سال تکمیل می‌شود. جواد حق شناس، معاون بنیاد مسکن ضمن اذعان به هزینه متری ۴ میلیون تومان برای این پروژه در توضیح اطلاعیه گفته است: «چه اشکالی دارد که از ابتدا به متقاضی گفته شود شما قرار نیست پل زمین را پرداخت کنید ولی هزینه تمام شده آن بر عهده شماست؟... این پروژه‌ها ۱۰ طبقه با ۲ طبقه زیرزمین هستند در طبقه همکف هم سالن جلسات ساخته می‌شود که حدود ۴۳ درصد مشاعات دارد که به هر متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی، افزوده می‌شود؛ بنابراین افزایش نرخ این پروژه به حدود متری ۴ میلیون تومان، به همین دلیل است».

ساعاتی بعد دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که خبر اعلام شده در خصوص افزایش نرخ ساخت یک مترمربع از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن به ۳.۳ میلیون تومان تکذیب می‌شود، اعلام کرد: «در این رابطه لازم به ذکر است، در طرح اقدام ملی مسکن، نرخ پایه ساخت یک متر مربع از واحدهای مسکونی بر اساس فهرست بهای منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به میزان ۲.۷ میلیون تومان به دستگاه‌های متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن ابلاغ شده است. بدیهی است در صورت افزایش احتمالی هزینه‌های ساخت در مدت زمان اجرای طرح مذکور، میزان افزایش در هزینه ساخت بر اساس تعدیل‌های رسمی اعلامی سازمان برنامه و بودجه صورت می‌پذیرد.»

در شرایط فعلی که هر روز رقمهای جدیدی از واحدهای اقدام ملی اعلام می‌شود، متقاضیان سردرگم شده‌اند و هیچ تصوری از آینده این طرح ندارند. شاید یکی از دلایل اقبال پایین متقاضیان از طرح اقدام ملی همین موضوع باشد؛ به طوری که از حدود ۴۷۰ هزار متقاضی تایید شده تا روز سوم آذرماه ۱۵۸ هزار نفر افتتاح حساب کرده و فقط ۱۰۰ هزار نفر واریز وجه داشته‌اند.

 

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر