|
کدخبر: 140591

دلیل تفاوت چشمگیر هزینه‌های دندان پزشکی

اگر چه پس از سال‌ها بلبشوی تعرفه‌های دندان پزشکی، از سوی وزارت بهداشت امسال تعرفه‌های خدمات دندان پزشکی اعلام شد اما از گفته‌ها این طور برمی‌اید که با گذشت بیش از هشت ماه از سال هنوز تعرفه‌ها به دندان پزشکان ابلاغ نشده است.

اگر چه پس از سال‌ها بلبشوی تعرفه‌های دندان پزشکی، از سوی وزارت بهداشت امسال تعرفه‌های خدمات دندان پزشکی اعلام شد اما از گفته‌ها این طور برمی‌اید که با گذشت بیش از هشت ماه از سال هنوز تعرفه‌ها به دندان پزشکان ابلاغ نشده است و گویا هنوز بسیاری از دندان پزشکان روکش تعرفه هایشان وزارتخانه‌ای نیست. قیمت‌ها در مطب‌ها دلخواه تعیین می‌شود و در درمانگاه و مراکز درمانی هم متغیر و تفاوت تعرفه‌ها بسیار است. این تفاوت تعرفه‌های گران نرخ خدمات دندان پزشکی، داد بسیاری را در آورده و ما را بر آن داشته است تا چرایی کار را جویا شویم.

تفاوت نرخ چشمگیر در مطب ها

یک شهروند که به تازگی به دندان پزشکی مراجعه کرده است، می‌گوید: برای عصب کشی و پر کردن دندان به چند درمانگاه و دندان پزشک مراجعه کردم. قیمت‌ها از ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر بود.

او می‌گوید: درد دندان آن قدر طاقت فرساست که فرد حاضر می‌شود هر هزینه‌ای را بدون چون و چرا بپردازد اما تفاوت نرخ را، برخی دندان پزشکان به دلیل مواد کاربردی و این که خدمت را پزشک عمومی یا متخصص ارائه کند، بیان می‌کنند. به گفته وی صف انتظار برای خدمات دندان پزشکی در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی به سبب تعرفه‌های کمتری که دارند، زیاد است و در مطب‌ها هم که هزینه‌ها غوغا می‌کند.

برای پر کردن یک دندان به چند مطب و درمانگاه مراجعه کردم که در درمانگاه هزینه ۲۵۰ و در دیگر مرکز ۳۵۰ تا ۴۰۰ و در چند مطب هم نرخ‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر اعلام شد. این تفاوت تعرفه‌ها برای یک حجم مشخص کار جای سوال دارد.

یک شهروند هم که چند روزی است برای پر کردن دندان کودکش به چندین دندان پزشک مراجعه کرده است، می‌گوید، حدود یک ماه پیش یک دندان فرزندم را با هزینه ۲۳۰ هزار تومان پر کردم و هنوز یک ماه نشده است که باید دندان دیگرش را عصب کشی و پر کنم.

او می‌گوید: پر کردن دندان از یک ماه گذشته تا الان حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. این شهروند ادامه می‌دهد، به چندین پزشک در درمانگاه‌ها مراجعه کرده ام که هر کدام نرخ جداگانه‌ای اعلام می‌کنند و صحبتشان هم این است که اگر کودک بی‌قراری کند در هر مرحله از کار هزینه کار انجام شده، دریافت و کارکردن روی دندان متوقف می‌شود و باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

او با اشاره به تفاوت نرخ ۳۰۰ هزار تومانی خدمات دندان پزشکی بین درمانگاه و پزشک متخصص و تفاوت ۴۵۰ هزار تومانی تعرفه مطب با درمانگاه، درخصوص این تفاوت تعرفه‌ها گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: یک پزشک برای عصب کشی و پر کردن دندان ۳۵۰، دیگری ۵۵۰ و دندان پزشک دیگر ۷۵۰ هزار تومان درخواست کرده است.

همچنین یک دندان پزشک هم خدمات اضافی تر از جمله فلوراید را باید حتما انجام دهد که مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان جداگانه دریافت می‌کند.

اما فرد دیگری هم که مدت هاست به دندان درد مبتلاست از شلوغی مطب پزشکان و انتظار یک ماهه برای نوبت دهی در برخی مراکز درمانی می‌گوید و می‌افزاید: در درمانگاه‌ها که هزینه کمتر است و اختلاف ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی با مطب دارد، باید حدود دو هفته در نوبت بمانیم.

به گفته وی تعرفه‌ها در مطب‌های دندان پزشکی هم برای یک خدمت یکسان متفاوت و بلبشو بازاری به راه است.

تعرفه‌ها نامشخص

برای پاسخ گویی به این سوالات و نظارت بر عملکرد دندان پزشکی‌ها با رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: باید در این باره با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی صحبت شود چرا که تعرفه‌ها و نظارت بر اجرا توسط دانشگاه اعمال می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان این که خدمات دندان پزشکی سال‌های سال است که تعرفه مشخصی ندارد و از گذشته ۵۳ خدمت ساده دارای تعرفه بوده است، می‌افزاید: امسال پس از پیگیری‌ها و اعتراضات بسیار توسط وزارتخانه تعرفه هایی اعلام شده اما هنوز ابلاغ نشده، از این رو تفاوت تعرفه‌ای این حوزه بسیار است. به گفته دکتر احمدی این که پزشک چه خدماتی را چگونه و با چه کیفیتی ارائه می‌کند باید در صورت درخواست بیمار فاکتور کند و افرادی که اعتراضی دارند می‌توانند شکایت خود را به دانشگاه اعلام کنند.

او ادامه داد، امکان نظارت بر خدمات و تعرفه‌های دندان پزشکی به سبب این که مدت‌ها تعرفه مشخصی نداشته است و در بیشتر شهرها و استان‌ها به شکل هیات امنایی یا دانشگاه و … تعرفه‌ها مشخص می‌شده، سخت است اما امسال به طور جدی تر این قضیه پیگیری شد و وزارتخانه تعرفه هایی را اعلام کرده که هنوز به طور رسمی به دندان پزشکان ابلاغ نشده است.

به گفته وی دندان پزشک برای نوع خدماتی که ارائه می‌کند باید فاکتور ارائه کند و دندان پزشکی که به سبب بی‌قراری کودک دست ازادامه کار بردارد، نباید هزینه‌ای دریافت کند. او افزود: تعرفه‌های دندان پزشک عمومی با دندان پزشک متخصص متفاوت است و برخی تعرفه‌ها در مراکز درمانی و درمانگاه‌ها مشخص اما در مطب تعرفه‌ها نامشخص و نظارت هم به همین سبب سخت است.

 

منبع: پیام خاوران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها