|
کدخبر: 140549

روند افزایش قیمت طلا ادامه دار خواهد بود؟

قیمت سکه و طلا روز سه‌شنبه در بازار داخلی شاهد افزایش قابل توجهی در مقایسه با روز قبل شده است و افزایش ۴۵۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از امروز چقدر بود؟

اقتصاد روند افزایش قیمت طلا ادامه دار خواهد بود؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز سه شنبه ۱۸ آذر با ۱۴،۱۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

قیمت طلا درپایان معاملات روز دوشنبه روندی صعودی به خود گرفت و این سیر صعودی تا روز بعد نیز ادامه یافت. معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری سرمایه‌گذاران به تصویب بسته کمک مالی کرونایی در امریکا به بالاترین حد دو هفته گذشته صعود کرد و بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ۱۸۷۶ دلار نیز افزایش یافت هرچند تا ساعت۱۹: ۳۰ به وقت تهران به ۱۸۶۵دلار تنزل کرد.

از طرفی مقامات ایالت کالیفرنیا روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کردند. دولت ژاپن هم اعلام کرده یک بسته محرک اقتصادی جدید به ارزش ۷۰۸ میلیارد دلار به اجرا خواهد گذاشت.ارائه بسته‌های محرک مالی می‌تواند سبب افزایش قیمت تورم شود و اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای حضور در بازار طلا افزایش دهد.

سکه از دلار و طلای جهانی رنگ گرفت

قیمت سکه و طلا روز سه‌شنبه در بازار داخلی شاهد افزایش قابل توجهی در مقایسه با روز قبل شده است و افزایش ۴۵۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. بر این اساس قیمت سکه از میانه کانال ۱۲ میلیون تومانی گذشت و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی در ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه نیز تا حد بسیار زیادی به دلار و بهای اونس طلا در بازار جهانی وابسته بوده و تغییرات در این دو بازار سبب افزایش‌های شدید قیمت سکه خواهد شد.

همچنین قیمت اونس طلای جهانی در محدوده بالای ۱۸۷۱ دلار قرار گرفته است. عمده دلیل افزایش بهای سکه را می‌توان قرار گرفتن دلار در آستانه کانال ۲۶ هزار تومان دانست. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده است که هر دو افزایش قیمت را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

سکه برای اینکه وارد کانال ۱۳ و سپس ۱۴ میلیونی شود، مشکلات پرشماری را پیش رو دارد. در مرحله اول، قیمت‌های یاد شده نیاز به قیمت دلار بالاتری دارند و در گام دوم، بهای اونس طلا هم حداقل باید به بالای ۱۹۰۰ دلار برود. سکه در شرایط کنونی حباب زیادی دارد و با فاصله زیادی از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز ریزش قیمتی این فلز گرانبها شود. با این حال، تا این لحظه در بازار نسبت به خرید سکه در مقایسه با دلار اقبال بیشتری وجود داشته است.

به گفته برخی فعالان، پس از تعطیلات، میزان خریدها در بازار بالا رفته و همین مسئله زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها شده است. در واقع از نگاه آنها، برخی افراد به‌دلیل تعطیلات، خریدهای خود را به تاخیر انداخته بودند و در روزهای اخیر وارد بازار شدند. در کنار این، گروه دیگری عنوان می‌کنند که بازار سکه دو هفته گذشته کف قیمتی خود را لمس کرد و همین مسئله جسارت معامله‌گران را برای خرید بالاتر برده است.

با این حال، زمانی که سکه از ارزش ذاتی خود فاصله می‌گیرد، امکان ریزش قیمتی آن هم بیشتر می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد در صورتی که در روزهای آینده اونس طلا در بازارهای جهانی یا دلار در بازار داخلی رشد معناداری را تجربه نکند، قیمت سکه دچار افت خواهد شد. البته گروهی هم باور دارند که نوسان‌گیران به‌دنبال آن هستند که یک بار دیگر با بالا بردن قیمت‌ها پیش از آغاز به کار بایدن کسب سود کنند و در قیمت‌های بالاتر ارز و سکه‌های خود را به فروش برسانند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها