|
کدخبر: 139466

پیش بینی قیمت ارز در هفته پیش رو

کارشناس و فعال بازار ارز، سه عامل را بر نرخ ارز در هفته آینده موثر ارزیابی می‌کند: داغ شدن دوباره تنور بورس، بازگشایی بازار ارز بعد از دو هفته و مهم‌تر از همه اخبار سیاسی مثبت یا منفی که به بازار خواهد رسید. همچنین به اعتقاد او معامله‌گران بازار ارز نه تنها سیگنال‌های بودجه را جدی نمی‌گیرند بله بودجه امسال را اساسا نمایشی تلقی می‌کنند.

اقتصاد پیش بینی قیمت ارز در هفته پیش رو

این هفته لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس داده شد. لایحه‌ای که در آن فروش نفت سال آینده چهار برابر در نظر گرفته شده است. شخص رئیس جمهور هم تاکید کرده که شرایط برای فروش نفت مناسب است و سال آینده قرار است فروش نفت را افزایش دهیم.

اگرچه این امر خیلی تحقق‌پذیر به نظر نمی‌رسد اما اگر بازار آن را جدی بگیرد، انتظار می‌رود سیگنال ناشی از خبر آن بتواند تاثیر خوبی بر بازار ارز داشته باشد.

علاوه بر این براساس تبصره یک این لایحه، ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی جایگزین خواهدشد. به اعتقاد کارشناسان این اقدام می‌تواند کاهش فشار بر منابع بانک‌مرکزی و به تبع آن افزایش ارز پول ملی را به ارمغان بیاورد.

همچنین ظاهرا بازگشت آمریکا به برجام کمی جدی‌تر شده است. چرا که اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی با صدور بیانیه‌ مشترکی از دولت‌های اروپایی خواستند تا با همکاری یکدیگر زمینه بازگشت دولت جو بایدن به برجام را فراهم کنند.

شاید این موارد سیگنال‌های مثبتی برای بازار ارز در طولانی مدت باشند اما در طرف دیگر همچنان اتفاقاتی که احتمالا نوسان رو به بالا برای دلار را در کوتاه مدت به همراه می‌آورند، وجود دارند.

از جمله نارنجی شدن وضعیت تهران و گشایش بازار ارز در هفته جدید. با توجه به این که کارشناسان علت ثبات در بازار ارز برای دو هفته اخیر را تعطیلی بازار عنوان می‌کردند، دور از انتظار نیست که بازگشایی بازار در هفته پیش‌رو نوسانات سابق را بازگرداند.

ضما لغو پروتکل‌ الحاقی و بازرسی آژانس از سوی مجلس نیز که این هفته تاثیر منفی بر ارز داشت همچنان از طرف مردم عاملی برای جلوگیری از ارزانی ارز تصور می‎شود که به زودی دوباره دلار را افزایشی می‌کند.

دلار در هفته ای‌ که گذشت

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در پاسخ به این سوال که چرا روند نزولی پایان هفته گذشته برای دلار ادامه پیدا نکرد، اینطور توضیح می‌دهد:

« بعد از انتخابات آمریکا بازار به شدت میل به نزول داشت چون معامله‌گران انتظار افزایش معاملات تجاری و رفع تحریم‌ها را داشتند کما این که بسیاری از مشتریان قدیمی نفت ایران نیز برای خرید مجدد از ما اعلام آمادگی کردند.

جمعه هفته گذشته با ترور دانشمند هسته‌ای ما، این خوشبینی در بازار کمی خدشه‌دار شد و تنشی هم به دنبال آن آمد. بنابراین خریداران وارد بازار شدند و فروشندگان نیز دست نگه داشتند.

در اواسط این هفته هم اقدام مجلس مبنی بر لغو پروتکل الحاقی تقاضا را بالا برد اما بلافاصله معامله‌گران آن را فاقد جنبه اجرایی یافتند و دولت هم از آن استقبال نکرد. در اینجا باز دلار سیر نزولی در پیش گرفت.

روز چهارشنبه بعد از ظهر بازار روند نزولی داشت و خریداری هم نبود اما یک دفعه شورای نگهبان اعلام کرد که طرح مجلس را تصویب کرده است. بازار بلافاصله این پیام را دریافت کرد که بازگشت به برجام به آن سادگی‌ که انتظار می‌رفت، نخواهد بود.

پس از عصر روز چهارشنبه خریدار زیاد شد و روند بازار نیز افزایشی شد».

بازار ارز در هفته پیش‌رو

البته به اعتقاد این کارشناس خبر مصوبه مجلس در یکی دو روز اول تاثیر خودش را گذاشته و در هفته آینده بعید است تاثیری داشته باشد.

آن‌طور که افسری عنوان می‌کند در هفته پیش رو چند متغیر اثرگذار خواهیم داشت که اولی وضعیت بورس است.

او توضیح می‌دهد: بنا به شرایط اقتصادی کشور بار دیگر تنور بورس را داغ کرده‌اند. شاخص کل در این دو هفته رشد چشمگیری داشته و طبیعتا این در تمام بازارها تاثیر دارد. بسیاری از افرادی که پولهایشان در بورس مانده بود در این فرصت پولشان را بیرون می‌کشند. این پول کمتر به سمت بانک می‌رود و عموما به سمت سایر بازارها روانه می‌شود. این تاثیر گذار است.

او دومین عامل موثر را پایان تعطیلی دو هفته‌ای اقتصاد و بازار ارز می‌داند و ادامه می‌دهد: از همه این‌ها مهم‌تر اخبار سیاسی است که لحظه به لحظه به بازار می‌رسد. کوچک‌ترین خبری که حاکی از تقویت روابط بین‌الملل ما باشد موجب می‌شود بازار روی خوش نشان دهد اما هر خبر منفی و تنشی در منطقه موجب عکس‌العمل منفی بازار می‌شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که وعده افزایش فروش نفت در بودجه چه تاثیری در بازار خواهد داشت، می‌گوید: معامله‌گران بودجه امسال را نمایشی تلقی می‌کنند چرا که این دولت فقط چهار ماه در سال ۱۴۰۰ قدرت دارد. پس تعهدی نسبت به عمل به آن ندارند. بازار می‌داند شرایط فروش نفت بودجه در شرایط فعلی غیرعقلایی است پس کسی روی آن حساب نخواهد کرد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر